Meerdere schakelaars op een lamp met relais

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 75

Meerdere schakelaars op een lamp met relais

Ik was laastst in een vakantiehuisje in Duistaland, in de slaapkamer daar hadden ze drie lichtknoppen op een lamp staan. Maar er was geen relais te horen als je de lichtknop indrukte. Ik vroeg me dus af hoe dat werkte, eenmaal thuis had ik snel het andwoord op internet gevonden. Met een kruisschakelaar. Maar ik vraag me nu af hoe zo'n schakeling met een relais eruit ziet.

Berichten: 672

Re: Meerdere schakelaars op een lamp met relais

Als je met een relais een contactor bedoeld heb je dezelfde schakeling om de relais ipv de lamp aan te sturen.

Het is echter verstandiger een teleruptor te gebruiken (niets met jurassic parc te maken)

dan kun je met eenvoudige bedrading de teleruptor sturen evt zelfs op lage spanning.

Grtz
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: Meerdere schakelaars op een lamp met relais

Ik weet niet echt veel van elektronicakomponeten of, kan je je andwoord verduidelijken?

Berichten: 672

Re: Meerdere schakelaars op een lamp met relais

Een contactor sluit een contact (schakelaar) als de spoel onder spanning staat.Hij heeft dus het nadeel onder spanning te staan zolang de verbruiker stroom behoeft wat de levensduur niet ten goede komt.

Een teleruptor wordt met drukknoppen aangestuurd en schakelt I of O na een puls.

Je kan de stuurkring van een teleruptor dus gewoon met twee draden kableren,het maximum aantal drukknoppen is in principe onbeperkt. als je even spanningsval in de leiding negeert.
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: Meerdere schakelaars op een lamp met relais

o op die manier

ik snap hem

Re: Meerdere schakelaars op een lamp met relais

relais worden gebruikt bij grotere vermogens. Het kleine schakelaartje (aan de deur) doet een veel grotere schakelaar (relais) schakelen. Het relais schakeld op zijn beurt een reeks lampen, of andere zaken, aan. Dit is een zeer simpele uitleg. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Meerdere schakelaars op een lamp met relais

peterA schreef:Een contactor sluit een contact (schakelaar) als de spoel onder spanning staat.Hij heeft dus het nadeel onder spanning te staan zolang de verbruiker stroom behoeft wat de levensduur niet ten goede komt.

Een teleruptor wordt met drukknoppen aangestuurd en schakelt I of O na een puls.

Je kan de stuurkring van een teleruptor dus gewoon met twee draden kableren,het maximum aantal drukknoppen is in principe onbeperkt. als je even spanningsval in de leiding negeert.


ook wel `impuls-schakelaar` genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Meerdere schakelaars op een lamp met relais

Gray schreef:
peterA schreef:Een contactor sluit een contact (schakelaar) als de spoel onder spanning staat.Hij heeft dus het nadeel onder spanning te staan zolang de verbruiker stroom behoeft wat de levensduur niet ten goede komt.

Een teleruptor wordt met drukknoppen aangestuurd en schakelt I of O na een puls.

Je kan de stuurkring van een teleruptor dus gewoon met twee draden kableren,het maximum aantal drukknoppen is in principe onbeperkt. als je even spanningsval in de leiding negeert.


ook wel `impuls-schakelaar` genoemd.


"Pulsrelais" of "Bistabiel" relais is een gangbare benaming, hoewel dit laatste ook weer kan betekenen dat de toestand wordt bepaald door de gelijkstroomrichting van aansturing.

Reageer