Spa rood slecht?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 24

Spa rood slecht?

Water is natuurlijk het gezondst om te drinken, maar is dat ook het geval bij bv. Spa rood? Het is niet meer dan water met koolzuurgas, maar werkt het koolzuurgas 't gezonde water niet tegen? Ik heb namelijk gehoord dat koolzuurgas je tandglazuur aantast en dat het ook slecht is voor je spijsvertering.

Dat het je tandglazuur aantast zal wel kloppen, aangezien men altijd zegt dat bv. cola je tanden aantast (en dat bevat ook koolzuur).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Spa rood slecht?

Water is natuurlijk het gezondst om te drinken, maar is dat ook het geval bij bv. Spa rood?
Gezond is in deze context zeer relatief, want kraanwater bevat helemaal niets, slechts enkele mineralen en steeds vaker ook hormonen. In sinaasappelsap zitten bijvoorbeeld vitamines, vezels, mineralen, 'gezonde' suikers etc.
Het is niet meer dan water met koolzuurgas, maar werkt het koolzuurgas 't gezonde water niet tegen?
Je kunt niet echt van tegenwerken spreken, alleen een toevoeging die nadelige effecten kan hebben zoals hetgeen jij reeds aangaf.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: Spa rood slecht?

Inderdaad is het zo dat koolzuur mogelijk iets slecht is voor het gebit. Het is namelijk licht reactief met o.a. fluoride, wat in je tandglazuur zit. Het is overigens niet te vergelijken met fosfaatzuren zoals in cola (wat vele malen zuurder is). En als je gewoon dagelijks je tanden poetst zal het geen significante bijdrage leveren aan jouw tanderosie.

Overigens is het wel iets meer dan water met koolzuurgas. De inhoud van mineralen verschil echt wel een klein beetje van wat er bij jou uit de kraan komt.

Dat het slecht is voor de spijsvertering lijkt me stug. Koolzuur is dermate zwak zuur dat je maag met een pH van onder de drie hier amper iets van merkt. En zelfs al zou dat: de pH wordt toch volledig geneutraliseerd in de dunne darm (duodenum). Verder dan dat kan naar mijn idee de invloed van het koolzuur niet strekken. Sowieso zal de meeste lukt waarschijnlijk al uit de drank verdwenen zijn tegen de tijd dat het in je dunne darm aankomt.

Berichten: 7.068

Re: Spa rood slecht?

Water is natuurlijk het gezondst om te drinken
Hoezo 'water is natuurlijk het gezondst'?
Ik heb namelijk gehoord dat koolzuurgas je tandglazuur aantast en dat het ook slecht is voor je spijsvertering.
Bron?
Dat het je tandglazuur aantast zal wel kloppen, aangezien men altijd zegt dat bv. cola je tanden aantast (en dat bevat ook koolzuur).
Deze redenering raakt kant noch wal. Dan kun je net zo goed zeggen: water tast je glazuur aan, want dat zegt men ook altijd van cola en daar zit ook water in...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Spa rood slecht?

Bron?
Koolzuurgas is zuur en dus niet zo goed voor je tanden, lijkt me geen discussiepunt.

Wiki zegt:

Sparkling mineral water is a negligible cause of dental erosion; also known as acid erosion. While the dissolution potential of sparkling water is greater than still water, levels remain low: by comparison, carbonated soft drinks cause tooth decay at a rate of several hundred times that of regular sparkling water.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: Spa rood slecht?

Koolzuurgas is zuur en dus niet zo goed voor je tanden
Tja, lijkt me nog een discussie waard. Het maakt nogal uit of ik 1 mol koolzuur in een liter gooi of 0.1 koolzuur. Daarnaast maakt het ook nog uit of ik daar nog wat andere zuren bij gooi of niet... En nee, spa rood heeft een pH van ca. 4.1. Dit is in vergelijking met cola (2.7), sinaasappelsap (3.2) of wijn (3.4) echt niets. Het komt een beetje in de buurt van karnemelk (4.4). En tja, daarover hoor je nu never iemand.

Koolzuurgas (CO2 (g) ) is overigens nooit zuur...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Spa rood slecht?

http://onlinelibrary.wiley.com.proxy-ub.ru...001.00795.x/pdf

En zo vind ik meer bronnen die stellen dat koolzuurhoudend water slechter is voor je tanden dan gewoon water. Die discussie is niet zo zinnig. In hoeverre het slecht is, is inderdaad een andere vraag waar je in de vorige 2 posts reeds antwoord op hebt gegeven.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: Spa rood slecht?

Tja, ik heb heel weinig aan proxy linkjes van het UMCG... ](*,) .

En inderdaad, ik ben het niet met je oneens dat het slechter is dan water. Maar je moet het niet gaan overdrijven. Volgens mij moet het wel enigszins relevante verschillen betreffen. En met die paar honderd ben je er niet, wetende dat water ongeveer niets doet. Dan is enkele honderden keren nog steeds bijna niets, nog steeds bijna niets.

Om het te vergelijking: in de kliniek heb je het ook altijd over klinische relevantie en klinisch significantie. Dit is waarschijnlijk weer één van de voorbeelden die klinisch irrelevant en zeer insignificant zijn. Maar daarover mag je uiteraard met mij van mening verschillen. Ik kan het namelijk niet bewijzen, evenals dat ik me afvraag of jij het kunt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Spa rood slecht?

Tja, ik heb heel weinig aan proxy linkjes van het UMCG... ](*,) .
He, verdorie! Ik zal vanmiddag een nieuwe link posten.
En inderdaad, ik ben het niet met je oneens dat het slechter is dan water. Maar je moet het niet gaan overdrijven.
Ik heb ook nergens gezegd dat je tanden er stante pede uitvallen als je spa rood drinkt.
Volgens mij moet het wel enigszins relevante verschillen betreffen. En met die paar honderd ben je er niet, wetende dat water ongeveer niets doet. Dan is enkele honderden keren nog steeds bijna niets, nog steeds bijna niets.
Eens.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Spa rood slecht?

Tja, ik heb heel weinig aan proxy linkjes van het UMCG... ](*,) .


met een beetje puzzelen is het juiste artikel te vinden http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046...0795.x/abstract
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 24

Re: Spa rood slecht?

Mij lijkt water het gezondst om te drinken, omdat het totaal geen nadelige gevolgen heeft voor degene die het drinkt (ook op lange termijn). Sinaasappelsap zou je bv. 'gezonder' kunnen noemen, omdat het vitaminen bevat, maar het is blijkbaar wel slecht op lange termijn voor je tanden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Spa rood slecht?

Mij lijkt water het gezondst om te drinken, omdat het totaal geen nadelige gevolgen heeft voor degene die het drinkt
Als je probeert te leven met water als enige bron van voedsel zul je wel degelijk op nadelige gevolgen stuiten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Spa rood slecht?

Als je probeert te leven met water als enige bron van voedsel zul je wel degelijk op nadelige gevolgen stuiten.


Niemand hier beweerd het tegendeel.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Spa rood slecht?

Ik bedoelde het ligt sarcastisch. Dat iets het minst schaad, wil niet zeggen dat het tegelijk het meest gezond is. In dat geval zou je immers het beste niks tot je kunnen nemen om gezond te blijven.

Berichten: 1.116

Re: Spa rood slecht?

Mij lijkt water het gezondst om te drinken, omdat het totaal geen nadelige gevolgen heeft voor degene die het drinkt (ook op lange termijn).
Dat zij die patiënt van mij ook toen ze werd binnengedragen met waterintoxicatie, in kader van één of ander vaag waterdieet wat er voor zou zorgen dat je er van af zou vallen. Toch heeft ze nog een paar uur op de IC mogen bivakkeren.
Sinaasappelsap zou je bv. 'gezonder' kunnen noemen, omdat het vitaminen bevat, maar het is blijkbaar wel slecht op lange termijn voor je tanden.
Inderdaad baggerslecht voor je tanden. Ik snap ook nog steeds niet dat er mensen zijn die het elke ochtend drinken. Kan er weinig positieve effecten van bedenken t.o.v. bijv. gewoon melk. Maar ja, je hebt altijd mensen die roepen dat het de kans op allerhande ziektes reduceert (maar dat doen andere vruchten, die minder zuur zijn ook... En de onderzoeken er naar zijn altijd te kort om een definitief vast resultaat op lange termijn te kunnen voorspellen).

Reageer