Verwarring

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Verwarring

Ik zit al een tijd met een vraag bij mezelf waar ik geen antwoord op kan weten te vinden en ook nog niet ben tegen gekomen in bepaalde boeken die ik over evolutie heb gelezen.

De vraag is:

Hoe is het mogelijk dat er op verschillende werelddelen, exact dezelfde evolutie naar het soort homo sapien heeft plaats gevonden?

Ik kwam vroeger zelf met de verklaring dat het door Pangea kwam, het supercontinent. Volgens mijn idee moest de evolutie naar homo sapien (of één stadium daarvoor) zich reeds op het samengeclusterde continent hebben voldaan. Dat zou zich verspreid hebben, en door de platentektoniek zou je dan zo een verklaring hebben waarom we op Australië, Europa en Amerika, homo sapiens hebben rondlopen.

Het probleem met mijn eigen oplossing is echter dat Pangea zo'n 250 miljoen jaar geleden bestond (en daarna uiteen is bewogen), terwijl wij pas 200.000 jaar geleden naar homo sapiens zijn geëvolueerd.

Dat lost voor mij dus niet de vraag op hoe er dan zowel in Amerika, Europa, Afrika en Australië, soorten bijna de exacte soort evolutie hebben ondergaan naar homo sapiens? Het toevallig noemen, lijkt me erg zwak.

Iemand een betere verklaring die me kan helpen?

Berichten: 7.068

Re: Verwarring

QuestionSpark schreef:De vraag is:

Hoe is het mogelijk dat er op verschillende werelddelen, exact dezelfde evolutie naar het soort homo sapien heeft plaats gevonden?
Er is niemand die dit beweert. Men denkt dat de moderne mens ergens begonnen is in Afrika en vanuit daar zich verspreid heeft over de wereld.

Berichten: 15

Re: Verwarring

Er is niemand die dit beweert. Men denkt dat de moderne mens ergens begonnen is in Afrika en vanuit daar zich verspreid heeft over de wereld.
Dus de meest primitieve mens heeft het voor elkaar gekregen om zich te 'verspreiden' naar Australië en Amerika? Lijkt me een beetje ver gegrepen. Ik kan begrijpen dat het zich vanuit Afrika wellicht naar Europa en Azië heeft verspreid, maar hoe zit het met Australië en Amerika?

Gegroet.

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Verwarring

Er is niemand die dit beweert. Men denkt dat de moderne mens ergens begonnen is in Afrika en vanuit daar zich verspreid heeft over de wereld.
In aanvulling op EvilBro.

Die verspreiding van de mens zou dan vanuit Afrika, door Azië naar Amerika moeten hebben plaatsgevonden.

Dit kon, volgens
Dus de meest primitieve mens heeft het voor elkaar gekregen om zich te 'verspreiden' naar Australië en Amerika? Lijkt me een beetje ver gegrepen. Ik kan begrijpen dat het zich vanuit Afrika wellicht naar Europa en Azië heeft verspreid, maar hoe zit het met Australië en Amerika?

Gegroet.
Dit zegt wikipedia erover als men de pagina over Australië bezoekt:

Ongeveer 50 000 jaar geleden kwamen de eerste mensen naar Australië, de Aboriginals. Doordat er destijds veel water bevroren was, kwamen er natuurlijke bruggen van Azië naar Australië waardoor mensen en dieren naar Australië konden lopen. Toen de aarde later opwarmde en het ijs begon te smelten werd Australië een eiland.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Australi%C3%A...29#Geschiedenis

Berichten: 7.068

Re: Verwarring

Dus de meest primitieve mens heeft het voor elkaar gekregen om zich te 'verspreiden' naar Australië en Amerika?
Je zou natuurlijk ook zelf wat inspanning kunnen verrichten... begin bijvoorbeeld hier.

Reageer