Warmteleer convectie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Warmteleer convectie

Beste mensen,

Ik zit all een tijdtje met een probleem. ik heb een zonnepaneel van 1,45m^2 en daar valt een zonintenciteit van 2200w/m^2. omdat in de zomer zon op valt wordt de tempratiuur van de zonnepaneel hoog. maar de lucht van de omgeving koelt de paneel weer beetje af. mijn vraag is hoe kan je berekenen hoe warm het paneel wordt als we rekening houden met de buitenlucht. hieronde rzijn de gegevens.

ik heb zelf uitgerekent hoeveel energie omgezet wordt in warmte en dat is 2650W. dit wordt in de poneel omgezet in warmte.

A paneel = 1.45m^2

Cglas = 840w/kg k

dichtheidglas = 2600kg/m^3

Csilicium = 710 W/kg k

dichtheid silicium = 2329 kg/m^3

de paneel bestaat uit een dunne silicium cel met opppervlakte van 1.45m^2 en dikte van 0,02 mm

en boven de siliciumcel is een glas aan vastgeplakt met opp 1.45 en dikte van 4mm.

de buitenlucht tempratuur is 45 graden.

Berichten: 23

Re: Warmteleer convectie

2200 W/m^2 is wel erg veel... Zonder gebruikmaking van spiegels enzo is de maximale intensiteit op aarde volgens wikipedia 1413 Watt/m^2. Een rendement van 17% (100% * 2600W/(2200W/m^2*1.45m^2)) lijkt me wel redelijk.

De temperatuur kan je berekenen door te bekijken hoeveel de natuurlijke convectie weg kan voeren bij een bepaalde temperatuur. Als het waait wordt de convectie meer dus zal het paneel meer afkoelen. Een goed boek om in te kijken hoe je precies de convectie kunt uitrekenen is "Engineering Heat Transfer" van Janna. Met in het bijzonder hoofdstuk 8.4: "NATURAL CONVECTION ON AN INCLINED FLAT PLATE". (vergeet overigens de onderkant van de plaat niet)

Als de temperatuur die je uitrekent erg hoog wordt dan zal straling ook mee gaan spelen, maar ik heb geen idee wat je dan als temperatuur van de omgeving moet nemen waarnaartoe je afstraalt (ik neem aan dat dit lager is dan 45 graden...).

Reageer