Stopcontact

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Stopcontact

hallo allemaal

wat is het max. belaste vermogen en voltage van een opbouw stopcontact en een lichschakelaar in een huis

zou er iemand mij kunnen helpen

mvg.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Stopcontact

wat is het max. belaste vermogen en voltage van een opbouw stopcontact en een lichschakelaar in een huis
Dat van de zekeringen af. Die laten (bijvoorbeeld) maximaal 16 A door. Dat is I.

De bronspanning is meestal 230 V.

Het maximaal doorgelaten vermogen is dan te berekenen met P = V.I = ... watt.

Dat vermogen wordt slechts doorgelaten als de schakelaar de stroom door laat, 'aan' staat.

Berichten: 7

Re: Stopcontact

jooris schreef:hallo allemaal

wat is het max. belaste vermogen en voltage van een opbouw stopcontact en een lichschakelaar in een huis

zou er iemand mij kunnen helpen

mvg.
Schakelaars zijn meestal geschikt voor een amperage van 10A Dat wil zeggen bij 230 v 230 x 10A =2300w

ook veel wcd's zijn voor 10 A gebouwd maar kijk er even op of onder daar staat het wel.

Berichten: 7

Re: Stopcontact

Ik snap je vraagstelling niet helemaal. De maximale spanning voor de componenten in een huisinstallatie is (meestal)500v. Maar dat is de max spanning die je er op mag zetten. Dit ivm de aanrakingsveiligheid. Wat jij bedoeld is de max stroom Deze is in tegenstelling tot de spanning(die in een huisinstallatie 230v is +/-5%. De stroomin Amperes is wel variabel. Deze is nl afhankelijk van het aangelegde vermogen zoals ik in het vorige antwoord al gezegd heb. Misschien is het wat duidelijker als je vertelt wat je van plan bent.

Reageer