Zonnepanelen of windmolens

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 3

Zonnepanelen of windmolens

Dag Iedereen,

Laats heb ik gelezen in de metro(krant in België) dat windmolens wel eens DE toekomst kunnen worden. Zelf heb ik zonnepanelen geïnstalleerd op onze woning. Nu vraag ik mij af of nu windmolens of zonnepanelen DE toekomst worden? Ik heb al beetje gezocht op internet op verschillende energie websites. Er zijn inderdaad al heel wat soorten miniwindmolens op de markt, maar denk niet dat dit zal doorslaan, ofwel?

Groetjes,

Helena

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zonnepanelen of windmolens

Er is niet 1 technologie die voor de doorbraak zal zorgen. Wij gebruiken zoveel energie dat we alle technieken nodig zullen hebben om ons in die behoefte te kunnen voorzien.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Zonnepanelen of windmolens

Laats heb ik gelezen in de metro(krant in België) dat windmolens wel eens DE toekomst kunnen worden. Zelf heb ik zonnepanelen geïnstalleerd op onze woning. Nu vraag ik mij af of nu windmolens of zonnepanelen DE toekomst worden? Ik heb al beetje gezocht op internet op verschillende Er is niet 1 technologie die voor de doorbraak zal zorgen. Wij gebruiken zoveel energie dat we alle technieken nodig zullen hebben om ons in die behoefte te kunnen voorzien.
idd!!

Opwekken van energie uit alle mogelijke schone bronnen (zon, wind, getijden, geofysisch,...) is belangrijk en daarnaast het optimaliseren (=minimaliseren) van het energieverbruik (warmtepompen, superisolatie, passieve woningen,...).
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Zonnepanelen of windmolens

Ik zou het niet tof vinden als heel belgie vol windmolens staat, met windmolens alleen ben je 2 keer niks, je hebt zowieso kerncentrales nodig

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Zonnepanelen of windmolens

met windmolens alleen ben je 2 keer niks
Dat klopt
je hebt zowieso kerncentrales nodig
Waarom?
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 42

Re: Zonnepanelen of windmolens

Ik heb eens een berekeningetje gemaakt, zomaar voor de lol, wanneer we alle energie die we in NL gebruiken (97,518GW, dit heb ik ergens op internet gevonden) met wind zouden opwekken hebben we 78.878 molens van 3MW nodig!

Daarbij ga ik er van uit dat er gemiddeld 44% rendement wordt gedraaid.

Maar soms waait het stevig door en komt het rendement tegen de honderd % en soms is het windstil en wordt er nog geen milliwatt opgewekt.... Net als zonnepanelen dus, hangt de opbrengst af van het weer en niet van de vraag.

Dus MOET er gebufferd worden, opslagtechnieken zijn bij duurzame energie nog belangrijker dan opwekkingscapaciteit!

Willen we bijvoorbeeld 1/3 deel van de jaaropbrengst opslaan in laten we zeggen waterstof, dan levert dat ruim 85 en een half miljard m3 waterstof op die we moeten bufferen om pieken en dalen op te vangen.

Natuurlijk kunnen we voor dit doel ook een leuk stuwmeertje aanleggen van bijvoorbeeld 10 meter hoog, dat dan 20.000km3 water zou moeten bevatten... ok wie heeft nog meer duurzame ideeen?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Zonnepanelen of windmolens

Aquarius schreef:Maar soms waait het stevig door en komt het rendement tegen de honderd % en soms is het windstil en wordt er nog geen milliwatt opgewekt.... Net als zonnepanelen dus, hangt de opbrengst af van het weer en niet van de vraag.

Dus MOET er gebufferd worden, opslagtechnieken zijn bij duurzame energie nog belangrijker dan opwekkingscapaciteit!
Daar ben ik niet helemaal mee akkoord.

We moeten leren om "de ****** naar de nering" te zetten. Ik ga bijvoorbeeld NIET wandelen als het hagelt maar ik wacht even tot het gewoon regent. ;) Wat ik eigenlijk bedoel is dat we zo gewoon zijn om ons te onttrekken aan de grillen/regels/eigenschappen van de natuur en dat we enkel nog naar onze eigen behoeften leven en niet naar wat de natuur ons biedt.

Wie echt begaan is met duurzaamheid moet daar rekening mee houden. Zonder veel comfort op te offeren (wat uiteindelijk misschien zal moeten?) kan elk zichzelf regels opleggen die bijdragen tot het minimaliseren van zijn/haar "ecological footprint".

PS.: Voor de niet-Vlamingen: "******" is verbruik; "nering" is opbrengst. ;)
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zonnepanelen of windmolens

sillyconmarc schreef:Daar ben ik niet helemaal mee akkoord.

We moeten leren om "de ****** naar de nering" te zetten. Ik ga bijvoorbeeld NIET wandelen als het hagelt maar ik wacht even tot het gewoon regent. ;) Wat ik eigenlijk bedoel is dat we zo gewoon zijn om ons te onttrekken aan de grillen/regels/eigenschappen van de natuur en dat we enkel nog naar onze eigen behoeften leven en niet naar wat de natuur ons biedt.
En wat met de fabrieken, moeten zij ook hun opstartprocedures van enkele dagen naar de nering zetten? Ik vrees dat dat een verworvenheid is die je niet meer kunt terugdraaien.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Zonnepanelen of windmolens

En wat met de fabrieken, moeten zij ook hun opstartprocedures van enkele dagen naar de nering zetten? Ik vrees dat dat een verworvenheid is die je niet meer kunt terugdraaien.


Daarin heb je, spijtig genoeg, volkomen gelijk.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 42

Re: Zonnepanelen of windmolens

Daarin heb je, spijtig genoeg, volkomen gelijk.


Niet alleen de fabrieken hoor!

Ik heb zelf een zonneboiler, het levert financieel weinig op maar is zeer interessant als studie-object.

Het eerste wat je daarbij opvalt is het enorme gat tussen vraag en aanbod.

Het is nu november, het wordt steeds kouder dus mijn warmtevraag neemt fors toe, echter de boiler heeft de eerste 9 dagen van deze maand nog maar 10MJ opgevangen tijdens 2 spaarzame opklarinkjes.

Hoe anders was dat van de zomer toen hij na 1 mooie dag al loeiheet was maar wij liever verkoeling zochten....

Zou het niet geweldig zijn als we de zomerwarmte konden opslaan voor de winter?

Daar heb je meer aan dan je hele dak vol panelen en toch de hele winter in de kou zitten!

Berichten: 4

Re: Zonnepanelen of windmolens

Zowel zonnepanelen als windmolens zijn een even mileuvriendelijk, maar volgens mij zijn zonnepanelen toch wat handiger in gebruikt etc.

Dit is tenminste mijn mening.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zonnepanelen of windmolens

Aquarius schreef:Zou het niet geweldig zijn als we de zomerwarmte konden opslaan voor de winter?

Daar heb je meer aan dan je hele dak vol panelen en toch de hele winter in de kou zitten!
Seizoensopslag, daar wordt inmiddels hard aan gewerkt: http://www.ecn.nl/nl/nieuws/newsletter-nl/...lag-van-warmte/
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Zonnepanelen of windmolens

Seizoensopslag, daar wordt inmiddels hard aan gewerkt: http://www.ecn.nl/nl/nieuws/newsletter-nl/...lag-van-warmte/
In die context zie dan ook de pioniers http://web.mit.edu/solardecathlon/solar1.html (Niets nieuw voor Bart uiteraard maar ongetwijfeld wel voor sommige anderen)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 302

Re: Zonnepanelen of windmolens

Er is niet 1 technologie die voor de doorbraak zal zorgen. Wij gebruiken zoveel energie dat we alle technieken nodig zullen hebben om ons in die behoefte te kunnen voorzien.


Inderdaad. Kijk naar wat steenkool+gas+olie aan energie levert. Een serieuze mogelijkheid voor de rest van deze eeuw is wat door John Michael Greer is beschreven als 'the long descent', oftewel een langzaam dalende gemiddelde welvaart in de wereld veroorzaakt door afnemende beschikbaarheid van met name olie en gas.

Berichten: 3

Re: Zonnepanelen of windmolens

Helena123 schreef:Dag Iedereen,

Laats heb ik gelezen in de metro(krant in België) dat windmolens wel eens DE toekomst kunnen worden. Zelf heb ik zonnepanelen geïnstalleerd op onze woning. Nu vraag ik mij af of nu windmolens of zonnepanelen DE toekomst worden? Ik heb al beetje gezocht op internet op verschillende Er is niet 1 technologie die voor de doorbraak zal zorgen. Wij gebruiken zoveel energie dat we alle technieken nodig zullen hebben om ons in die behoefte te kunnen voorzien.
Neen. Wij gebruiken zoveel energiebronnen omdat we niet alle eieren in dezelfde mand willen leggen. Stel bv dat Europa in de jaren negentig volledig voor steenkool was gegaan (zoals Denemarken), dan waren we nu behoorlijk gekloot (Kyoto...).

Het is voordeliger om bv een mix van wind en zon te installeren in het productiepark in plaats van één technologie omdat ze elkaar aanvullen in niet-winderige en niet-zonnige periodes.

Reageer