Warmte verlies door straling,convectie en verdamping.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Warmte verlies door straling,convectie en verdamping.

Beste mensen,

Mijn probleem is dat het heel lang geleden is dat ik naar school ben geweest,ik kan de leidraad niet meer vinden voor de berekening van warmteverlies op een tank.

Ik heb een RVS tank 18m L x 1.5m Br x 2.5m H,deze is gevuld met water van 98° en is tot op een hoogte van 2 meter gevuld.

De onderkant en de 4 zijden zijn geisoleerd met polyethuraan isolatie van 8 cm met een waarde van 0.31 Wm²/K.

De bovenkant staat open.

De ruimte is steeds 15° winter en zomer.

De luchtstroom 0,1m/s

Nu is mijn vraag met welke warmteverliezen moet ik allemaal rekening houden en wat zijn hiervoor de formules?

Ik zit met stralings,convectie en verdampingsverlies.

Is er iemand die me hierover kan inlichten?

Met vriendelijke groeten.

Berichten: 567

Re: Warmte verlies door straling,convectie en verdamping.

Ik vermoed dat je dit niet rekenkundig kan uitrekenen zoals jij het voorstelt. Proefondervindelijk, waar bij je de tank eens vult zou eventueel wel kunnen. Warmte gaat namelijk van het ene punt naar het andere door middel van :

1: contact

2: geleiding

3: straling

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Warmte verlies door straling,convectie en verdamping.

Ik vermoed dat je dit niet rekenkundig kan uitrekenen zoals jij het voorstelt.
Dat kan wel, daarvoor ga je voor sommige grootheden uit van een aantal veronderstellingen.

@caike: ik kan je er verder overigens helaas niet mee helpen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmte verlies door straling,convectie en verdamping.

Doordat de wanden van de tank goed geisoleerd zijn zal het warmteverlies vrijwel geheel bepaald worden door verdampingsverlies.

http://www.engineeringtoolbox.com/heat-los...anks-d_286.html
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer