Wormen in wc-water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Wormen in wc-water

Na een week op vakantie geweest te zijn troffen we 2 wormen aan in het stilstaand water van de toiletpot. Ik heb er eentje uit kunnen vissen met de wc-borstel en kunnen fotograferen omdat we toch wel willen weten of dit kwaad kan.... Op het oog lijken het regenwormen, maar leven deze ook in de riolering? Of is dit een worm die uit de ontlasting is gekomen (ik hoop het niet!).

Aangezien ik niet goed wist waar ik met deze vraag terecht kon heb ik zitten googlen en toen kwam ik dit forum tegen... wie weet raad??

Alvast bedankt!

Arian

(NB: ik heb 3 foto's bijgevoegd maar weet niet zeker of dit goed is gegaan: foto's kan ik anders per mail toezenden)
Bijlagen
Afbeelding_006.jpg
Afbeelding_006.jpg (140.86 KiB) 44147 keer bekeken
Afbeelding_005.jpg
Afbeelding_005.jpg (146.38 KiB) 44165 keer bekeken
Afbeelding_007.jpg
Afbeelding_007.jpg (124.76 KiB) 44197 keer bekeken

Berichten: 567

Re: Wormen in wc-water

Volgens mij zijn het ook regenwormen.

Zijn er in jullie familie geen kleine kinderen of anderen, die ze in de WC heeft gedeponeerd.

Berichten: 1

Re: Wormen in wc-water

Kwam met googlen dit onderwerp tegen. Wij hebben hetzelfde probleem en hebben ook al een paar keer een regenworm in onze wc gevonden.

We hebben de indruk dat ze via de riolering komen maar weten het niet zeker. Dit is de wc op de onderverdieping die alleen maar gebruikt wordt om te plassen.

Bij de wc op de bovenverdieping hebben we nergens last van.

Weet iemand op wat voor manier deze regenwormen in het toilet terechtkomen?? Kan dit via de riolering?? En wat kun je er tegen doen??

Berichten: 567

Re: Wormen in wc-water

Bij regenweer zie je buiten meerdere regenworwen aan de oppervlakte komen. Dit omdat aarde doordrengd met water de zuurstof afsnijdt, en ze als het ware in openlucht, naar meer zuurstof toekomen.

Verder weet ik dat in sommigge gebouwen het water van de WC, appart wordt bevooraadt met regenwater van het dak.

En dit om de waterfactuur naar beneden te helpen.

Alzo kan een regenworm die vertoeft in het gebladerte in de goot of dak, eventueel in je WC komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Wormen in wc-water

Het gaat inderdaad om een regenworm, wat Gelukkoos zegt is trouwens ook correct. Verder ademen deze wormen door de huid, dit verklaart waarom ze dood zijn wanneer je ze aantreft.

Hoe ze dan weer in je wc terecht komen weet ik ook niet. De theorie via het dak is een mogelijkheid, maar het is niet om te zeggen dat mijn dak vol met wormen zit ](*,) .

Ik zou suggereren dat de regenworm op een of andere manier in de afvoer van je toilet sukkelt. En vervolgens in stilstaand water door verschil in dichtheid met de worm en het water (in een niet horizontale buis) opschuift naar je wc-pot.

Alhoewel dit misschien wat té complex is ;)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 2

Re: Wormen in wc-water

ook wij hadden na de vakantie,na 'n dag gebruik,'n rode worm in de toiletpot

deze is echter op de boven verdieping,best wel ranzig,want hoe is die daar nou gekomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Wormen in wc-water

ook wij hadden na de vakantie,na 'n dag gebruik,'n rode worm in de toiletpot


Als ik het goed begrijp bedoel je dat sinds jullie terug waren van vakantie het toilet al één dag gebruikte voordat jullie een roodkleurige worm ontdekte? En je weet ook zeker dat het een zelfde worm als op bovenstaande afbeeldingen was ( toevallig geen foto gemaakt)?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 2

Re: Wormen in wc-water

het was dezelfde,en het leefde nog

het vreemst vind ik dat het boven was,dan lijkt me via het riool onmogelijk

gelukkig is het bij die ene gebleven,maar het blijft dus een raadsel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wormen in wc-water

Ik weet niet precies hoe welke worm er precies uitziet, maar 't is toch ook goed om even te denken aan het feit dat wormen ook in de dikke darm aanwezig kunnen zijn en via de stoelgang in het toilet kunnen terechtkomen. Ik laat volledig in het midden of dat bij jullie ook het geval is, kaatjefloep, maar het zou kunnen... Je dient er zeker aan te denken als je onlangs een buitenlandse reis maakte naar bv. Afrika, Zuid-Amerika ed. of bij kinderen.

Zie voor enkele voorbeelden, bv. hier of hier en wat info over de spoelworm en de ziekte zelf die soms weinig/ geen klachten geeft, buiten dan het ontdekken van een worm in het toilet.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 2

Re: Wormen in wc-water

Bij de GGD Kennemerland werd ook gevraagd wat voor levende wormen er in een wc op de begane grond werden aangetroffen na twee weken niet gebruiken. De stadsecoloog van Haarlem dacht dat het ging om de Eiseniella tetraedra [tot 8,5 cm ], een echt familielid van de regenwormen = fam. lumbricidae of de brokkelworm Lumbriculus variegatus [ tot 10 cm ], fam lumbriculidae.

Omdat ze nog leven, zijn het waarschijnlik geen gewone regenwormen, want die zouden allang verdronken zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Wormen in wc-water

Omdat ze nog leven, zijn het waarschijnlik geen gewone regenwormen, want die zouden allang verdronken zijn.


Dat weet ik zo nog niet, zie dit topic. Volgens jkien kunnen wormen gewoon in water overleven, mits er voldoende zuurstof aanwezig is. En ik kan mij moeilijk voorstellen dat rioolwater per definitie zuurstofarm water bevat...(ik zal even op zoek gaan naar een bron!)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 3

Re: Wormen in wc-water

Hoi,

Wij zijn afgelopen 5 dagen weggeweest en hebben nu ineens een hele hoop (zo'n 20) van deze wormen in onze kelder gevonden. 3wormen ware. Nog in leven, de rest was enorm hard geworden (precies zoals een takje).

Kan iemand ons zeggen wat dit is, hoe dit komt of wat we eraan kunnen doen?

Alvast bedankt!

Annick

Berichten: 12.262

Re: Wormen in wc-water

Tja, regenwormen in de kelder, zo vreemd is dat toch niet?
 
Wellicht zit er ergens een gaatje waar ze vanuit de grond door kunnen en in je kelder terecht komen, maar vanaf daar de weg terug niet meer kunnen vinden en uitdrogen. 
 
Ik zou me er niet druk over maken, regenwormen zijn niet bepaald schadelijk of gevaarlijk, hoogstens een probleem als ze iets aantasten dat je in de kelder opslaat... al zie ik ze nog niet zo 123 een fles wijn ontkurken ;)
Victory through technology

Reageer