Piramide tekenen klopt niet...

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Piramide tekenen klopt niet...

Hey,

Ik heb weer een vraag over wiskunde D XD. We moeten bij een som een piramide tekenen in een rechtsdraaiend assenstelsel, maar als ik dan punten ga berekenen klopt het niet met het antwoordenboek... Kan iemand vertellen wat ik fout doe, en als het kan een hint geven? Hier is de som:

T.ABCD is een piramide waarvan het grondvlak ABCD een vierkant is. Gegeven zijn A(4,0,0) , B(0,4,0 en T(0,0,4). M is het midden van DT en N is het midden van CT.

a. Teken de piramide in een ruimtelijk assenstelsel

b. Geef de coördinaten van C, van D, van M en van N

c. Bereken de lengte van alle ribben van de piramide

d. Bereken de lengte van de zijden van driehoek AMN

Ik krijg de piramide de hele tijd niet goed getekend, kan iemand me helpen?!

Alvast bedankt,

HouLauX

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Piramide tekenen klopt niet...

Wat zijn de coördinaten van C en D?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 28

Re: Piramide tekenen klopt niet...

Ik dacht zelf de tegenovergelegen coördinaten van B en A, maar dan is het grondvlak in de tekening niet vierkant meer....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Piramide tekenen klopt niet...

Ik weet niet precies wat je bedoeling is, maar hier kun je een piramide als draadfiguur laten tekenen en vervolgens in alle gewenste richtingen draaien. De verhoudingen brengen je dan mogelijk op ideeën voor je eigen uitwerking?

http://www.fi.uu.nl/toepassingen/00349/toe...ing_wisweb.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Piramide tekenen klopt niet...

Merk op dat
\(AB\perp AD\)
en
\(AB\perp BC\)
. Kijk eens of het je zo wel lukt om de coördinaten van C en D te vinden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer