Kleur-veranderende stof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Kleur-veranderende stof

Kleur-veranderende stof

Dag iedereen,

Ik studeer aan de Tu-Delft , en ben begonnen met een project. Ik zit echter met een probleem. Aangezien ik geen scheikunde studeer en niet genoeg heb geleerd op de middelbare school kan ik mijn vraag niet beantwoorden. Ik ben op zoek naar een stof(fen) die na een bepaalde tijd verkleuren in de koelkast. Dus een stof die verkleurd in het donker en bij een temp van 4-8 graden. De stof moet kunnen verkleuren binnen 1 dag tot 2 weken ( denk dat je dit namelijk kan ''bepalen'' door de hoeveelheid stof die je gebruikt)

Hoop dat mijn vraag duidelijk is ,

bij voorbaad dank

Bas

P.S.

Ik zal jullie even vertellen waarom ik naar deze stof opzoek ben want misschien hebben jullie wel een andere oplossing. Ik moet iets maken wat aangeeft of iets wel of niet meer houdbaar is. En dan niet door simpelweg een datum op het prodcut te plakken maar iets waardoor je in 1 oog opslag kan zien of je het nog wel of niet kan eten. Daarom dacht ik aan een kleurveranderende stof. Leukst zou dus zijn als hij van groen naar rood zou gaan.

Nogmaals bedankt!!

Berichten: 30

Re: Kleur-veranderende stof


Re: Kleur-veranderende stof

Goed opletten dat je alle factoren in beschouwing neemt. Misschien gaat het absoluut niet over de temperatuur en donker. Maar over de verandering van pH van het product.

Want er zijn de kleurstoffen die verkleuren als ze een H+-ion (van H+) opnemen of afstaan.

De bacteriën die op jou product komen zorgen voor de pH verandering die het verkleuren van stof veroorzaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Kleur-veranderende stof