Kleur-veranderende stof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Kleur-veranderende stof

Kleur-veranderende stof

Dag iedereen,

Ik studeer aan de Tu-Delft , en ben begonnen met een project. Ik zit echter met een probleem. Aangezien ik geen scheikunde studeer en niet genoeg heb geleerd op de middelbare school kan ik mijn vraag niet beantwoorden. Ik ben op zoek naar een stof(fen) die na een bepaalde tijd verkleuren in de koelkast. Dus een stof die verkleurd in het donker en bij een temp van 4-8 graden. De stof moet kunnen verkleuren binnen 1 dag tot 2 weken ( denk dat je dit namelijk kan ''bepalen'' door de hoeveelheid stof die je gebruikt)

Hoop dat mijn vraag duidelijk is ,

bij voorbaad dank

Bas

P.S.

Ik zal jullie even vertellen waarom ik naar deze stof opzoek ben want misschien hebben jullie wel een andere oplossing. Ik moet iets maken wat aangeeft of iets wel of niet meer houdbaar is. En dan niet door simpelweg een datum op het prodcut te plakken maar iets waardoor je in 1 oog opslag kan zien of je het nog wel of niet kan eten. Daarom dacht ik aan een kleurveranderende stof. Leukst zou dus zijn als hij van groen naar rood zou gaan.

Nogmaals bedankt!!

Berichten: 30

Re: Kleur-veranderende stof


Re: Kleur-veranderende stof

Goed opletten dat je alle factoren in beschouwing neemt. Misschien gaat het absoluut niet over de temperatuur en donker. Maar over de verandering van pH van het product.

Want er zijn de kleurstoffen die verkleuren als ze een H+-ion (van H+) opnemen of afstaan.

De bacteriën die op jou product komen zorgen voor de pH verandering die het verkleuren van stof veroorzaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Kleur-veranderende stof

Als ik het goed begrijp gaat het hier om een visuele indicator dat een bepaalde datum is verstreken, niet per se een indicator die aangeeft of een product daadwerkelijk niet meer eetbaar is.

Op zich zou het niet zo moeilijk moeten zijn. Je bent op zoek naar een stof die een groene kleur heeft, en die een reactie ondergaat waardoor de kleur verandert in rood. Kleurstoffen zijn er genoeg, en de verschillen tussen een rode en een groene kleur zijn soms ook helemaal niet groot, en inderdaad met een chemische reactie te bewerkstelligen. Een paar problemen moeten worden opgelost:

1. De snelheid waarmee zo'n reactie verloopt is afhankelijk van de temperatuur, en kan verder worden beïnvloed door luchtvochtigheid of door de aanwezigheid van andere stoffen. Daardoor is het lastig een precieze termijn "in te programmeren".

2. Tijdens de reactie zal de kleur slechts geleidelijk aan veranderen van groen naar rood. Het zal daardoor lastig zijn om onderscheid te maken tussen "nog even goed" en "niet goed meer".

Zijn bovenstaande zaken een probleem voor je project?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Kleur-veranderende stof

Bedankt voor alle antwoorden voor zover ,

maar ik zal mijzelf even verduidelijken

Het gaat erom dat ik een sticker of iets dergelijks '' zou kunnen laten maken'' die je op een doosje , broodtrommel of wat dan ook kan plakken. De bedoeling van de sticker is , is dat deze binnen een bepaalde tijd moet kunnen verkleuren van kleur. liefst van groen naar rood maar anders mag ook als het maar 2 duidelijk verschillende kleuren zijn ( dus het moet inderdaad goed te zien zijn)

Het mooist zou zijn als dan bijvoorbeeld de sticker in verschillende soorten zou kunnen gemaakt worden , dat je stickers hebt die na 1 dag verkleuren tot stickers die pas na 2 weken verkleuren.

Het hoeft niet allemaal precies hoe ik het zeg hoef het namelijk niet te gaan maken. Maar moet wel kunnen vertellen hoe het in zijn werk zou gaan.

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg geweest , kijk uit naar jullie volgende response.

Groetjes Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Kleur-veranderende stof

Ik zou de oplossing zoeken in vloeibare kristallen. Er zijn honderden onderzoeken naar materialen die van kleur of van transparantie veranderen onder invloed van spanning. LCD-TV's zijn er een voorbeeld van.

Maar je kunt een en ander ook sturen onder invloed van licht (zie bijvoorbeeld hier.

Een ander voorbeeld komt van een collega van mij, waarbij een materiaal van kleur verandert onder invloed van zuurstof of CO2, op die manier heb je een gas-sensor zodat je kunt zien of iets met een van deze gassen in aanraking is gekomen. Zie hier.

Dit soort onderzoeken heeft zich vooral toegelegd op de snelheid van schakelen. Voor een TV bijvoorbeeld is het belangrijk dat het vloeibare kristal snel reageert (anders kun je natuurlijk nooit 50 of 100 beelden per seconde laten zien), voor de gas-sensor moet de verandering juist blijvend zijn.

Waar jij naar op zoek bent is een vloeibaar kristallijn materiaal waarvan de stabiele toestand een rode kleur heeft. Onder invloed van een bepaalde trigger breng je hem in een instabiele toestand, die een groene kleur heeft. Na verloop van tijd komt het materiaal weer terug in zijn oorspronkelijke toestand.

Die trigger zou bijvoorbeeld UV-licht kunnen zijn. Ik stel me zo voor dat de stickers van zichzelf rood zijn, en voor gebruik even worden beschenen met UV-licht, waardoor ze groen worden. Dit is een reële mogelijkheid, want er bestaan stoffen die reversibel (omkeerbaar) veranderen van kleur onder invloed van UV-licht. Dit verschijnsel noemt men in het Engels photochromism.

Als je zoekt naar "photochromic liquid crystals" of "photochromic liquid crystalline material" vind je een schat aan voorbeelden. Of iemand dit verschijnsel ooit heeft gebruikt voor de toepassing die jij schetst durf ik niet te zeggen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Kleur-veranderende stof

Bedankt marko voor je uitgebreidde reactie,

Weet je dan weet voor type ,vloeibaar kristallijn materiaal , materiaal ik zou moeten gebruiken zodat het voor uv-licht gevoelig is en zodat het rood-groen is? En ik zou dan dus eigenlijk door middel van uittesten moeten zien hoelang ik moet belichten voor dat het materiaal verkleurd na 1 dag to na 2 weken.

alvast bedankt weer voor de volgende reacites

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Kleur-veranderende stof

Je zou iets kunnen proberen zoals beschreven in de eerste link die ik gaf (van Ikeda): Vloeibaar kristallijne azobenzeen-derivaten. Azobenzenen zijn stoffen die onder invloed van UV-licht van vorm en kleur veranderen; de verandering in de oorspronkelijke vorm gaat (soms) onder invloed van zichtbaar licht, en ook vanzelf na verloop van tijd. Dat de terugverandering ook onder invloed van zichtbaar licht kan verlopen kan voor jouw toepassing een probleem zijn, maar als het je alleen om een "proof of principle" gaat is dat wellicht minder belangrijk.

Wat ook zou kunnen in een systeem waarin een bepaald azobenzeen-derivaat wordt gedispergeerd in vloeibaar kristallijn materiaal (bijvoorbeeld "E7" maar dit is slechts een voorbeeld van de talloze VK materialen die worden verkocht)

De snelheid waarmee het materiaal weer terug-verkleurt is niet afhankelijk van de tijd dat je het belicht, maar uitsluitend van het materiaal zelf. Na een tijdje belichten is het groen, langer blijven belichten wil dan niet zeggen dat het langer groen blijft. En korter belichten zal ervoor zorgen dat de groene kleur niet ontstaat. Je zult dus voor verschillende tijdsaanduidingen verschillende materialen moeten ontwikkelen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 567

Re: Kleur-veranderende stof

Het mocht ook een "andere methode" zijn schreef , bastr :

Namelijk het product voorzien met magneetstrips, die gegevens aangeeft, zodra je het voor een detector houd, die zich dan op of bij de koelkast bevind.

Ik bedoel dan zo, een soort van, antidiefstal-strips in winkels en bibliotheken.

Ik ben er echter niet 100 % zeker van of deze, ook numerieke gegevens kunnen bevatten ?

>>Even ter zijde: er zijn meerdere vormen van houdbaarheid : Voor de opening, en na de opening; en bij diepvriesproducten houdt men er, qua houdbaarheid, soms rekening mee, hoe koud de diepvriezer staat.

Reageer