Batterijen robotje

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 18

Batterijen robotje

Hallo iedereen,

Ik heb een plan om een klein rijdend robotje te gaan ontwerpen en realiseren. Hierbij wil ik gebruik gaan maken van 2 motoren die de achterste 2 wielen gaan aansturen.

Deze motoren hebben de volgende eigenschappen:

63,85 ohm

280---640mA

functioneert tussen 6 en 12 volt.

Ik weet nog niet hoe snel, en dus ook niet hoeveel op volt, ik de motoren wil laten draaien, maar ik wil zeker zijn dat ik ook de 12 volt zou kunnen bereiken.

Het probleem is dat ik het robotje klein wil houden en hem ook op batterijen wil laten draaien. Het liefst zou ik normale AA batterijen willen gebruiken, maar daar wil ik er hooguit 4 van gebruiken die dus bij elkaar nog geen 12 volt kunnen bereiken.

Hebben jullie misschien ook nog oplossingen hoe ik de 12 volt kan bereiken zodat ik daarmee de motoren kan aansturen?

Ik heb nauwelijks in de praktijk met deze soort dingen gewerkt en wil dit graag tot een leerzaam persoonlijk project maken.

Ik heb ook geen idee hoelang de batterijen het zouden uithouden of waar dat zelfs ook maar vanaf hangt.

Hebben jullie nog tips?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Batterijen robotje

1) Zie dit topic: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=126637

In die robot pasten 8 AA batterijen (=12V), of 9,6V herlaadbaar.

2) Er bestaan veel soorten 12V batterijen: http://www.business-supply.com/12-volt-wat...paign=shopzilla

Maar wat is het doel "precies"? Als ik het zo hoor heb je nog veel keuzevrijheid. Als je inspiratie wil opdoen: http://www.ieeesb.ugent.be/nl/robot/2010

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Moest je nog concrete vragen hebben, ik hoor het graag ;) Ik heb toch al zeker 4 rijdende robots gebouwd van de klasse 12V met 2 motoren. ](*,)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Batterijen robotje

Hebben jullie misschien ook nog oplossingen hoe ik de 12 volt kan bereiken zodat ik daarmee de motoren kan aansturen?
Je kan met een "step up convertor" of ook "boost convertor" 12V maken uit een lagere spanning. Bijvoorbeeld de
Ik heb ook geen idee hoelang de batterijen het zouden uithouden of waar dat zelfs ook maar vanaf hangt.
Dat hangt af van:

- batterijcapaciteit

- gemiddeld stroomverbruik

Dus: zeer moeilijk te voorspellen zonder meer informatie over wat er allemaal stroom zal gebruiken op je robot.

Leuk project; succes!!
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 18

Re: Batterijen robotje

Dank jullie wel voor de antwoorden. Ik heb al wat ideeën opgedaan.

Echt een doel met dit project heb ik niet, naast het feit dat ik gewoon praktisch gezien wat meer wil leren.

Ik heb nu een 3-wielige robot in gedachten. 2 Achterwielen en een zwenkend voorwiel.

Verder dacht ik aan het gebruik van 2 of misschien 3 batterijen, afhangend van de microcontroller.

Ook wil ik naast de microcontroller nog een LEDje voor indicatie, een schakelaar voor het aan en uitzetten, en 2 motoren met een H-brug.

Voor de spanningsvraag van de motoren dacht ik zelf aan een op-amp die als DC-versterking geschakeld wordt via terugkoppeling met weerstanden. Dit laatste heb ik gevonden in een datasheet van een specifieke op-amp.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Batterijen robotje

Voor de spanningsvraag van de motoren dacht ik zelf aan een op-amp die als DC-versterking geschakeld wordt via terugkoppeling met weerstanden. Dit laatste heb ik gevonden in een datasheet van een specifieke op-amp.
Met een opamp alleen kun je je batterijen niet versterken. Je kunt het gebruiken om signalen te versterken, maar je kunt er nooit een groter voltage uit krijgen dan je aan de opamp zelf hangt.

Die 2 voedingen voor een opamp (of rails) worden vaak weggelaten in schemas, maar ze zijn er wel. Je kunt geen groter voltage uit je opamp krijgen dan het voltage dat je aan je rails hangt.

Dus een opamp gaat niet werken...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 18

Re: Batterijen robotje

317070 schreef:Met een opamp alleen kun je je batterijen niet versterken. Je kunt het gebruiken om signalen te versterken, maar je kunt er nooit een groter voltage uit krijgen dan je aan de opamp zelf hangt.

Die 2 voedingen voor een opamp (of rails) worden vaak weggelaten in schemas, maar ze zijn er wel. Je kunt geen groter voltage uit je opamp krijgen dan het voltage dat je aan je rails hangt.

Dus een opamp gaat niet werken...
Ah, ik vroeg me al af hoe dat nou zo kon. Dan zal ik even verder moeten kijken. Het liefst zou ik de motoren op 2 verschillende voltages willen kunnen laten draaien. Bijvoorbeeld 1 motor op 6 volt en de ander op 9 volt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Batterijen robotje

Ah, ik vroeg me al af hoe dat nou zo kon. Dan zal ik even verder moeten kijken. Het liefst zou ik de motoren op 2 verschillende voltages willen kunnen laten draaien. Bijvoorbeeld 1 motor op 6 volt en de ander op 9 volt.
Daar moet je je niet te veel zorgen over maken. Je kunt met een digitaal circuit (dus in je microcontroller) gemakkelijk een PWM-signaal genereren die dan naar je H-brug gaat.

Door bijvoorbeeld slechts 50% van de tijd 9V aan je motor te hangen, ZIET je motor zogezegd maar 4,5V. Tenminste, als je het snel genoeg doet. Maar zelfs als je dit zou doen met een periode van 20ms (50Hz) is het snel genoeg. En 50Hz ligt ver onder de grootste frequentie die je uit je microcontroller kunt persen.

Dus, met een digitaal circuit is aftransformeren voor een DC-motor geen probleem.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 18

Re: Batterijen robotje

Het PWM signaal had ik inderdaad ook in gedachten. Dat idee hadden we in een project op school al toegepast, en het werkte goed.

De motortjes heb ik binnen. Een vriend had er nog 2 over. Ze draaien aardig goed op 6 volt, dus ik denk dat ik de voeding bij 4 batterijen laat.

De rest van de onderdelen ga ik later wel bestellen. Nu moet ik nog even knutselen aan de smalle as van het kleine motortje zodat er mooi wielen aan kunnen worden vastgemaakt.

Berichten: 18

Re: Batterijen robotje

Ik heb een ontwerp gemaakt van hoe ik de aansturing van het robotje wil gaan maken.

In deze eerst versie wil ik hem alleen maar vooruit kunnen laten rijden en kunnen laten sturen, een h-brug is dus nog niet nodig.

Graag commentaar gevraagd of dit zou werken.
Bijlagen
ROLVV_schema_v1.0.jpg
ROLVV_schema_v1.0.jpg (34.55 KiB) 866 keer bekeken

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Batterijen robotje

Dat ziet er goed uit. R1 en R3 hoeven er zelfs niet te staan. De microcontroller zorgt wel dat de gate laag gaat.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 18

Re: Batterijen robotje

Dat ziet er goed uit. R1 en R3 hoeven er zelfs niet te staan. De microcontroller zorgt wel dat de gate laag gaat.
Dankjewel.

Heeft iemand nog tips welke transistoren ik kan gebruiken? Ik kan alleen maar vinden waar er minstens 20V opgezet moet worden, zoals deze.

Of hebben deze geen problemen met 6V?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Batterijen robotje

Jelpower schreef:Heeft iemand nog tips welke transistoren ik kan gebruiken? Ik kan alleen maar vinden waar er minstens 20V opgezet moet worden, zoals deze.

Of hebben deze geen problemen met 6V?
Die 20V is de maximale C-E spanning die de transistor kan hebben; minder mag natuurlijk.

Dat zijn echter transistoren, in het schema staan mosfet's. Dat heeft wel invloed op het schema: bij een transistor moet je een basisweerstand opnemen om de basisstroom binnen de perken te houden. Deze MOSFET en nog veel anderen kunnen in aanmerking komen voor gebruik in bovenstaand schema.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 18

Re: Batterijen robotje

sillyconmarc schreef:Die 20V is de maximale C-E spanning die de transistor kan hebben; minder mag natuurlijk.

Dat zijn echter transistoren, in het schema staan mosfet's. Dat heeft wel invloed op het schema: bij een transistor moet je een basisweerstand opnemen om de basisstroom binnen de perken te houden.
Ik ga de BC547B gebruiken, heb je misschien een suggestie en een voorbeeld van hoe ik deze het beste kan aansluiten?

Sorry voor de late reactie. Ik heb laatste tijd niet veel tijd gehad om aan het project te werken.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Batterijen robotje

Jelpower schreef:Ik ga de BC547B gebruiken, heb je misschien een suggestie en een voorbeeld van hoe ik deze het beste kan aansluiten?

Sorry voor de late reactie. Ik heb laatste tijd niet veel tijd gehad om aan het project te werken.
Vóór we over een schema spreken...

Waarop is je keuze van de transistor gebaseerd?
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Batterijen robotje

Waarop is je keuze van de transistor gebaseerd?
En waaom ga je nu voor een transistor, en geen MOSFET zoals in je ontwerp?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer