Lasers

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Lasers

Kan iemand mij vertellen wat er gebeurt als ik 2 lasers op 1 punt laat samenkomen als deze van 2 verschillende golflengtes zijn? Treed hier dan interferentie op of gebeurt er dan iets anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Lasers

Kan iemand mij vertellen wat er gebeurt als ik 2 lasers op 1 punt laat samenkomen als deze van 2 verschillende golflengtes zijn? Treed hier dan interferentie op of gebeurt er dan iets anders?
2 verschillende golflengtes en dus geen interferentie.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Lasers

Ik denk dat er altijd interferentie (wisselwerking) optreedt als twee golven elkaar treffen. Soms leidt de ontmoeting tot een knoop of buik maar meestal tot een 'rommeltje'. Dat laatste zal hier het geval zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Lasers

Als je uit gaat van ideale lasers (lees: één enkele golflengte, oneindig smalle bandbreedte voor die golflengte, en (dus) oneindig lange coherentie lengte)

dan: Ja je krijgt interferentie. Hoe duidelijk de interferentie zichtbaar is ligt echter aan het verschil in golflengte tussen de twee lasers. Hoe dichter bij elkaar de golflengtes zijn, hoe duidelijker zichtbaar de interferentie.

Praktijk: ideale lasers bestaan niet, en dus zul je hoogst waarschijnlijk geen interferentie effecten zien.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Reageer