Hoogteverschil asfalt

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 61

Hoogteverschil asfalt

Misschien verkeerde topic,

Vraag:

op wegen, snelwegen, ontstaat vaak verschil in hoogte van het wegdek

tussen het asfalt dat op een onderbed van b.v. zand ligt en het asfalt dat op een brugdeel ligt.

De verschillen kunnen in de jaren aanzienlijk worden.

Waarom wordt daar tijdens de bouwfase geen rekening mee gehouden?

Bij snelheden van rond de honderd en meer vlieg men zowat de lucht in.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoogteverschil asfalt

Daar wordt tijdens de aanleg wel degelijk rekening mee gehouden. Alleen, de ene keer lukt dat beter dan de andere. In een land als Holland (en dan bedoel ik dus bewust het westen van Nederland) liggen grote, dikke en onregelmatige pakketten veen in de ondergrond. De impact van een verkeersweg is daarin tot op grote diepte merkbaar.

De mislukkinkjes vallen natuurlijk op. Maar ik denk dat je dagelijks óók met 100 km/h over aansluitingen rijdt zonder dat je een deuk in je dak stoot, of zelfs zonder dat je het beseft.

Ten eerste is nooit 100% te voorspellen hoe een ondergrond zich precies gaat gedragen; grondmechanica is een vooral empirische wetenschap (en heeft voor een buitenstaander ook wel iets in zich dat op zwarte magie lijkt ](*,) ).

Ten tweede, hoe goed men grond vóór het vrijgeven van het wegdeel ook compacteert, het blijft "leven". (Grond)water, vorst en dooi, wisselende belasting, als men wil dat er na laten we zeggen 5 jaar gebruik een nette vlakke aansluiting ontstaat, dan zal men het deel dat op de gewone grond ligt extra moeten verhogen: gevolg: je rijdt evengoed jaren over bobbels, maar nu vóórdat ze verdwijnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoogteverschil asfalt

Er wordt bij de bouw wel degelijk rekening mee gehouden. Hier in de buurt zijn ze een nieuwe snelweg aan het aanleggen, en daarbij worden alle viaducten voorzien van zakslabben. Die zorgen ervoor dat de hoogteverschillen geleidelijker verlopen als er zettingen plaatsvinden.

Maar zoals Jan al zei, de ene keer lukt het beter dan de andere keer.

Reageer