Kromming van de tijd

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Kromming van de tijd

Hoe een ruimte dimensie zich kromt kunnen we ons goed voorstellen.

Hoe de tijd dimensie zich kromt is een ander paar mouwen. Tenminste toch een voorsteling ervan. Beweging in de gekromde ruimtetijd geeft ons nog geen voorstelling hiervan.

Ik denk dat de gekromde tijd te maken geeft met de baan van het licht. Als het licht zich rechtlijnig voortplant is er geen kromming van de tijd, indien niet is de tijd gekromt en langer.

Als ik als waarnemer een gebeurtenis bekijk en het licht hiervan beweegt zich rechtlijnig dan ontvangen we het licht vroeger dan als het licht gekromd is en zien we de gebeurtenis vroeger.

Als we de zaak zo bekijken dan kunnen we nu licht ontvangen van gebeurtenissen uit ons verleden. Het licht kromt volledig( door bv tussenkomst van massa en energie) en wij kunnen het nu waarnemen dus zo kunnen we in ons verleden kijken.

Nog erger als er licht bestond voor de big-bang dan zouden voor de big-bang kunnen kijken.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Kromming van de tijd

Verplaatst naar Relativiteitstheorie
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kromming van de tijd

Hoewel ik me niets bij gekromde tijd kan voorstellen, denk ik, dat het niets anders is als een 'beschrijving' van een periodiek verschijnsel.

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Kromming van de tijd

Volgens mij kijken we altijd in ons verleden omdat licht nu eenmaal tijd nodig heeft.

Verder betekent "kromming" wat mij betreft dat er een dimensie wordt toegevoegd. Ik weet niet of dat een goede voorstelling is voor die situaties waarin tijd (relatief) langzamer gaat.

In mijn persoonlijke model is tijd overigens slechts een neveneffect (voor waarnemers) van de uitdijing van de ruimte. In dat model is er geen kromming, maar een verandering van (relatieve) uitdijings-snelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Kromming van de tijd

Ik denk dat de gekromde tijd te maken geeft met de baan van het licht. Als het licht zich rechtlijnig voortplant is er geen kromming van de tijd, indien niet is de tijd gekromt en langer.
Ik denk dat dit inderdaad min of meer een juiste voorstelling van zaken is.

Merk alleen op dat je eigenlijk geen onderscheid kunt maken tussen 'kromming van de ruimte' en 'kromming van de tijd'. We weten sinds de speciale relativiteitstheorie van Einstein dat tijd en ruimte in elkaar over gaan als je van inertiaalstelsel wisselt. Dus wat voor de ene waarnemer 'ruimte' is, is voor de andere waarnemer 'tijd'.

Je kan dus eigenlijk alleen maar over 'kromming van de tijd-ruimte' spreken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Kromming van de tijd

Ik denk dat je "ruimtetijd kromming" bedoeld. Daarbij ga je uit van (x,y,z,t) en met Lorenz transformatie kom je dan in het (x1,y1,z1,t1) domein. x,y,z zijn de gebruikelijke space/ruimte coordinaten, t staat voor tijd. Feynman geeft in zijn vehandelingen een heel duidelijk beeld van het NU, het VERLEDEN en de TOEKOMST, middels een conisch model met daarbij richtingsvectoren.

Met het voorstellen van bepaalde zaken moet je oppassen. Onze beleving, waaronder visualisatie heeft beperkingen. Er zijn tal van modellen waarmee spacetime of ruimtetijd kromming wordt voorgesteld.

Als licht van bijv. een ster het gravitatieveld van de zon passeert, dan buigt licht in dat gravitatieveld van de zon af.

Het begin van de speciale relativiteits theorie.....

Berichten: 306

Re: Kromming van de tijd

kotje schreef:Hoe een ruimte dimensie zich kromt kunnen we ons goed voorstellen.

Hoe de tijd dimensie zich kromt is een ander paar mouwen. Tenminste toch een voorsteling ervan.
Kromming van de tijd lijkt me volgens mij niet zo moeilijk voor te stellen, namelijk:

De tijd gaat dan sneller of langzamer.

Het ene uur duurt in een hogere dimensie 170 minuten, en het andere uur 56 minuten.

Het zou zelfs verklaren waarom we soms het gevoel hebben dat de tijd heel snel gaat, en op andere momenten het gevoel hebben dat de tijd heel langzaam gaat.

of bedoelde je het anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Kromming van de tijd

Het ene uur duurt in een hogere dimensie 170 minuten, en het andere uur 56 minuten.
dat is onzin, een uur duurt per definitie altijd 60 minuten.
Het zou zelfs verklaren waarom we soms het gevoel hebben dat de tijd heel snel gaat, en op andere momenten het gevoel hebben dat de tijd heel langzaam gaat.
Dat heeft er helemaal niets mee te maken. Tijdsdilatatie is in de praktijk in de orde van extreem kleine fracties van seconden dus dat kun je zonder geavanceerde apparatuur echt niet waarnemen.

Waar jij op doelt is een psychologisch effect, maar dat heeft verder niets met relativiteitstheorie te maken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Kromming van de tijd

Ik denk dat je "ruimtetijd kromming" bedoeld.
Heb je dat ook uit je boek van Feynman geleerd? In de professionele literatuur komen beide benamingen voor (ruimte-tijd of tijd-ruimte).
Met het voorstellen van bepaalde zaken moet je oppassen. Onze beleving, waaronder visualisatie heeft beperkingen.
Helemaal mee eens.
Als licht van bijv. een ster het gravitatieveld van de zon passeert, dan buigt licht in dat gravitatieveld van de zon af.

Het begin van de speciale relativiteits theorie.....
Nee, dat was niet het begin van de speciale relativiteitstheorie! Dat was het bewijs van de algemene relativiteitstheorie. De speciale relativiteitstheorie begon bij het oplossen van het vraagstuk waarom licht een constante snelheid heeft en de vraag waarom magnetische velden zich exact hetzelfde gedragen als elektrische velden gezien vanuit een ander inertiaalstelsel.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kromming van de tijd

Hoe de tijd dimensie zich kromt is een ander paar mouwen.
Kromming van tijd suggereert, dat de dimensie van tijd groter dan één zou zijn. Dat uit zich nergens in de fysica.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Kromming van de tijd

Kromming van tijd suggereert, dat de dimensie van tijd groter dan één zou zijn. Dat uit zich nergens in de fysica.
Zoals ik al zei in een eerde post: je kunt eigenlijk alleen over kromming van de tijd-ruimte spreken. Tijd en ruimte vormen samen een vierdimensionaal vlak dat als geheel gekromd kan zijn.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Kromming van de tijd

is die kromming van de ruimte tijd relatief? Zou het kunnen dat verschillende waarnemers het niet eens zijn over de kromming van de ruimte, bv: een waarnemer buiten een gravitatie veld ziet een waarnemer in een gravitie veld en zegt : jouw ruimtetijd is gekromt, maar dat de andere waarnemer het daar helemaal niet mee eens is?

Berichten: 624

Re: Kromming van de tijd

Ja. De Riemann tensor is een tensor, dus de componenten hangen af van de coordinaten. Denk ook aan het equivalentieprincipe; lokaal kun je de metriek altijd wegtransformeren.

De Ricciscalar is dan wel weer coordinaatonafhankelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: Kromming van de tijd

Met het voorstellen van bepaalde zaken moet je oppassen. Onze beleving, waaronder visualisatie heeft beperkingen. Er zijn tal van modellen waarmee spacetime of ruimtetijd kromming wordt voorgesteld.
Die modellen kunnen ook weer misleidend zijn. Ik zal er een nieuw Topic aan wijden in de hoop dat ik die misleidende interpretatie kan ophelderen.
Wimpie44 schreef:Als licht van bijv. een ster het gravitatieveld van de zon passeert, dan buigt licht in dat gravitatieveld van de zon af.

Het begin van de speciale relativiteits theorie.....
Bedoel je niet "... dan buigt licht in dat gravitatieveld naar de zon toe." ?
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Kromming van de tijd

Ik denk dat de gekromde tijd te maken geeft met de baan van het licht. Als het licht zich rechtlijnig voortplant is er geen kromming van de tijd, indien niet is de tijd gekromt en langer.

Als ik als waarnemer een gebeurtenis bekijk en het licht hiervan beweegt zich rechtlijnig dan ontvangen we het licht vroeger dan als het licht gekromd is en zien we de gebeurtenis vroeger.

Als we de zaak zo bekijken dan kunnen we nu licht ontvangen van gebeurtenissen uit ons verleden. Het licht kromt volledig( door bv tussenkomst van massa en energie) en wij kunnen het nu waarnemen dus zo kunnen we in ons verleden kijken.

Nog erger als er licht bestond voor de big-bang dan zouden voor de big-bang kunnen kijken.
Ik mis een antwoord op mijn vraag.

Ik stel dat de kromming van de tijd te maken heeft met de baan van het licht: Hoe krommer de baan van het licht(eventueel hoe krommer de ruimtetijd en dit niet lokaal dus niet weg te transformeren) hoe krommer de tijd.

Men weet nu dat massa en energie het licht kromt.

Kan het nu niet dat de kromming zodanig is dat we nu licht uit ons verleden ontvangen en zelfs licht van voor de big-bang als er dan licht was.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer