Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

Afgesplitst van
Wat de onafhankelijkheid van Vlaanderen betreft wil ik er op wijzen dat 72% van de Vlamingen niet hebben gestemd voor de partij die naar onafhankelijkheid streeft


Oja?

Op de stemtest van de standaard waren er 4 partijen voor confederaliteit: N-Va, maar ook CD&V, Lijst Dedecker en Open VLD. Spa is er meestal ook voor, maar echter niet bij de laatste verkiezingen en die tel ik dus niet mee.

Ik tel dan 62,4% van de stemmen VOOR Vlaamse onafhankelijkheid.

Zelfs als we gaan voor de zuivere onafhankelijkheid, en dus niet enkel onafhankelijkheid in beleid, en wiki volg, blijven N-Va en VB over, samen goed voor 40,1% van de Vlaamse stemmen.

Hoezo 72% niet voor? ](*,) Ze komen zelfs in de meest optimistische telling niet meer aan 60%...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

Een stemtest is nog geen stemming. NVA die onafhankelijkheid zowat in het vaandel draagt haalde 28% van de stemmen. 100% - 28% = 72%. Misschien bestaat er nog een ander soort wiskunde, wie weet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 138

Re: Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

317070 schreef:Oja?

Op de stemtest van de standaard waren er 4 partijen voor confederaliteit: N-Va, maar ook CD&V, Lijst Dedecker en Open VLD. Zelfs als we gaan voor de zuivere onafhankelijkheid, en dus niet enkel onafhankelijkheid in beleid, en Een stemtest is nog geen stemming.
Als je de post van 317070 aandachtig had gelezen, had je gemerkt dat hij de stemtest enkel gebruikte om de standpunten na te gaan van de verschillende partijen. Voor percentages verwijst hij naar de recentste verkiezingen.
NVA die onafhankelijkheid zowat in het vaandel draagt haalde 28% van de stemmen. 100% - 28% = 72%. Misschien bestaat er nog een ander soort wiskunde, wie weet ?
Je vergeet het Vlaams Belang. Verder dezelfde opmerking als bij 317070, niet iedereen die voor een partij stemt is het eens met alle standpunten van deze partij.
"Quis custodiet ipsos custodes?" (Juvenalis)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

Filippus schreef:Dit is nog steeds erg kort door de bocht. Elk partij heeft véél meer standpunten dan enkel voor of tegen Vlaamse onafhankelijkheid. Je kan dan ook niet stellen dat al de mensen die voor N-VA of VB hebben gestemd voor Vlaamse onafhankelijkheid zijn. Een eenvoudige peiling lijkt mij de beste manier om erachter te komen hoeveel mensen er voor Vlaamse onafhankelijkheid zijn. De resultaten blijken behoorlijk variabel te zijn en liggen volgens

Je vergeet het Vlaams Belang. Verder dezelfde opmerking als bij 317070, niet iedereen die voor een partij stemt is het eens met alle standpunten van deze partij.
De stelling was:
Wat de onafhankelijkheid van Vlaanderen betreft wil ik er op wijzen dat 72% van de Vlamingen niet hebben gestemd voor de partij die naar onafhankelijkheid streeft
Dus of men stemt voor of ondanks bepaalde standpunten doet er niet veel toe. ](*,)

Het exacte aantal mensen dat Vlaanderen onafhankelijk wil is inderdaad zeer variabel. Ik denk dat het aantal mensen die voor en de mensen die tegen zijn ongeveer gelijklopen. (De mensen die geen mening hebben, of die mening niet belangrijk vinden weggelaten)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 138

Re: Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

317070 schreef:De stelling was:

Dus of men stemt voor of ondanks bepaalde standpunten doet er niet veel toe. ](*,)
Klopt. Ik wil alleen maar benadrukken dat uit het feit dat 40,1% van de stemmen naar partijen gaan die onafhankelijkheid nastreven, niet volgt dat ook zoveel mensen hier voorstander van zijn. (Het zou trouwens evengoed meer als minder kunnen zijn dan 40,1%).
Het exacte aantal mensen dat Vlaanderen onafhankelijk wil is inderdaad zeer variabel. Ik denk dat het aantal mensen die voor en de mensen die tegen zijn ongeveer gelijklopen. (De mensen die geen mening hebben, of die mening niet belangrijk vinden weggelaten)
Zou kunnen. Naar mijn eigen aanvoelen is de meerderheid voor een vergaande staatshervorming, maar als het puntje bij paaltje komt is voor de meeste mensen volledige autonomie (nog?) een brug te ver. Spijtig dat die peilingen enkel vragen "ben je voor of tegen?", de mogelijkheden voor de toekomst van België zijn een stuk genuanceerder dan dat.
"Quis custodiet ipsos custodes?" (Juvenalis)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

de mogelijkheden voor de toekomst van België zijn een stuk genuanceerder dan dat.
Tsja, we zijn een land met 10 miljoen inwoners, en 20 miljoen politieke ideeen ](*,)

Waar je de grens trekt is inderdaad arbitrair. Maar niemand heeft identiek dezelfde mening als iemand anders, dus de grens moet ergens getrokken worden.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

Ik, maar wie ben ik ? Ik zou van Belgie een tweetalige republiek maken met één regering. Die idiote taalgrens zou ik afschaffen en alle officiele papieren tweetalig laten drukken. Alle amtenaren zouden tweetalig moeten zijn of toch voldoende noties hebben van de tweede taal. In Belgie hebben we toch mensen genoeg die op zijn minst tweetalig zijn.

Provincies zou ik afschaffen. Het is toch een echte geldverspilling om eigen bestuur te geven aan zo'n klein lapje grond.

Het kleine landje Belgie zou dan ieder jaar een paar milliard euro uitsparen. Onze spreuk "Eendracht maakt macht" zou dan terug enige betekenis hebben. Het bestuur van dit land zoals het nu is kost veel te veel geld.

Berichten: 473

Re: Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

Ik, maar wie ben ik ? Ik zou van Belgie een tweetalige republiek maken met één regering.
Ik doe mee, waar moeten we intekenen???
Provincies zou ik afschaffen. Het is toch een echte geldverspilling om eigen bestuur te geven aan zo'n klein lapje grond. Het kleine landje Belgie zou dan ieder jaar een paar milliard euro uitsparen.
Da's nog niet zeker, plots zo'n berg doppers bij, wie zal dat betalen???

Berichten: 27

Re: Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

Ik, maar wie ben ik ? Ik zou van Belgie een tweetalige republiek maken met één regering. Die idiote taalgrens zou ik afschaffen en alle officiele papieren tweetalig laten drukken. Alle amtenaren zouden tweetalig moeten zijn of toch voldoende noties hebben van de tweede taal.
Ok, en waarom zou je dat doen? Welke voordelen haal je daar uit? Waarom zou je België niet splitsen? Meeste Vlamingen willen een ander bestuur dan de meeste Walen. Waarom dan één regering?

Je wil ook de taalgrens afschaffen. Wil je het onderwijs dan ook tweetalig maken?

Re: Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

Het land zou ieder jaar milliarden euro rijker zijn. Zoals gezegd is het systeem dat we nu hebben veel te duur voor zo'n klein landje. We hebben te veel parasieten in ons bestuur. Onze rechtbanken werken slecht juist door die verdeeldheid. Nogmaals "Eendracht maakt macht" en verdeeldheid creeerd alleen maar chaos. En van chaos gesproken, na drie maanden bekvechten staan we nog even ver. Het onderwijs zou ik inderdaad tweetalig maken waarbij ook het engels bijzondere aandacht krijgt. Talenkennis is een rijkdom die je niet mag onderschatten. We liggen in het midden van Europa en we waren een tweetalig land. Ik ging met veel tegenzin naar de franse les. Nu ben ik die strenge leraar frans, die ons overrompelde met werk, eeuwig dankbaar. En die taalgrens is een schande in een democraties land.

Berichten: 27

Re: Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

Het land zou ieder jaar milliarden euro rijker zijn. Zoals gezegd is het systeem dat we nu hebben veel te duur voor zo'n klein landje. We hebben te veel parasieten in ons bestuur.
Waarom denk je dat men in de loop van de geschiedenis van een unitair België is geëvolueerd naar een federaal België? Zou daar geen enkele reden achter zitten? Een federale structuur werkt beter dan een unitair België.
raf schreef:Onze rechtbanken werken slecht juist door die verdeeldheid.

Nogmaals "Eendracht maakt macht" en verdeeldheid creeerd alleen maar chaos.
Je zegt dat de rechtbanken slecht werken door die verdeeldheid. Met een unitair land ga je die verdeeldheid niet oplossen, alleen maar behouden. Indien je justitie zou splitsen, is de verdeeldheid (grotendeels) weg.
En van chaos gesproken, na drie maanden bekvechten staan we nog even ver.
Dat zou ik ook niet zeggen. Ik denk dat er al een hele hoop op tafel ligt. Hopelijk dat men ook nog tot een akkoord komt over de financieringswet.
Het onderwijs zou ik inderdaad tweetalig maken waarbij ook het engels bijzondere aandacht krijgt. Talenkennis is een rijkdom die je niet mag onderschatten. We liggen in het midden van Europa en we waren een tweetalig land. Ik ging met veel tegenzin naar de franse les. Nu ben ik die strenge leraar frans, die ons overrompelde met werk, eeuwig dankbaar. En die taalgrens is een schande in een democraties land.
Maar in welke taal wil je dan de wiskunde, aardrijkskunde, fysica, chemie, biologie... geven? Eerst een zin in het Frans zeggen, en daarna in het Nederlands?

Re: Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

Eerst een zin in het nederlands en dan in het frans ? Je weet donders goed dat dat zo niet werkt. Het ene vak wordt gegeven in het nederlands en een ander in het frans. Dit kun je natuurlijk niet doen van de ene dag op de andere. Beetje bij beetje kun je sommige vakken geven in de tweede taal. Alles in verhouding met de leeftijd van de leerlingen en hun kennis van de tweede taal. Zich kunnen uitdrukken in het frans is geen straf. Je moet het niet zien als iets dat je alleen maar nodig hebt om te werken. In je vrije tijd en op vacantie, sta je twee maal zo sterk. Je praat met mensen en je maakt vrienden die je vroeger nooit zou hebben gehad. Frans is maar een taal, een middel tot communicatie. Het is je vijand niet.

Berichten: 27

Re: Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

Dus je wil, na een bepaalde tijd van aanpassing, dat bijvoorbeeld sommige wetenschapsvakken in het Nederlands worden gegeven en andere in het Frans?

Trouwens, voorstander zijn van meer autonoom Vlaanderen staat niet gelijk aan dat je Franstaligen geen leuke mensen vind en dat je Frans geen leuke taal vind.

Re: Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

Waarom niet, als je wetenschappelijke werken kunt lezen in het frans, engels of eender welke taal ben je toch een flinke stap verder. Ik heb boeken scheikunde in het nederlands, engels en frans. Mijn franse zijn voorlopig mijn beste.

Op de rommelmarkt vind ik misschien iets in het nederlands of engels dat beter is.

Berichten: 27

Re: Steun voor Vlaamse onafhankelijkheid

Maar is wat je voorstelt wel realistisch? Betekent afschaffing van de taalgrens, afschaffing van Nederlandstalige en Franstalige scholen, en alleen maar tweetalige scholen? Ga je in de lagere school en kleuterschool ook al sommige lessen in het Frans geven?

Reageer