Vraagje m.b.t gyroscoop

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Vraagje m.b.t gyroscoop

Dag,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig verstand van dit soort dingen heb en dat mijn vraag nogal onbenullig kan overkomen, maar ik stel 'em toch;

Ik ben bezig met een fictieve roman, en in dit boek komt een groot vliegend gevaarte voor (gewoon in onze atmosfeer, niet in de ruimte, jaren 1880' setting etc) met in de kern een enorme gyroscoop die het ding horizontaal houd.

Nu is mijn vraag; als een gyroscoop word geblokkeerd door een willekeurig voorwerp (stang, buis, gereedschap noem het maar op), houd het vliegende gevaarte dan een bepaalde koers aan, of is er gewoon niets meer wat het ding netjes stabiel houd en zwabbert het dan gewoon alle kanten op?

Alvoren bedankt.

Nick

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Vraagje m.b.t gyroscoop

Als die gyroscoop groot genoeg is om heel het ruimtetuig stabiel te houden, en je blokkert de gyroscoop door hem af te remmen met iets dat verbonden is met het ruimtetuig zelf, dan gaat het ruimtetuig zélf ronddraaien zó dat de oorspronkelijk aanwezige hoeveelheid draaiing behouden blijft.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Vraagje m.b.t gyroscoop

Hmmm, dat is niet wat ik in gedachten had. Dat word herschrijven ](*,)

In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Vraagje m.b.t gyroscoop

De 'koers' is de beweging van het zwaartepunt, die zal niet veranderen door de gyroscoop. Maar de gyroscoop leidt tijdens bochten wel tot verrassende kantelbewegingen om het zwaartepunt. Bekijk eens het klassieke filmpje over de koffer met de gyroscoop, als model voor je vliegtoestel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Vraagje m.b.t gyroscoop

Dat word herschrijven ;)
Graag, want anders moeten we de wet van behoud van impulsmoment gaan herschrijven en dat heeft nogal nefaste consequenties voor héél het heelal ](*,)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer