Tiental kleine vraagjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Tiental kleine vraagjes

Hallo wetenschapsforum!

Ik moet een huistaak natuurkunde maken. Nu, ik kan niets van natuurkunde en zou graag jullie hulp hebben ;)

Ik zou het ten zeerste apprecieren mochten jullie deze vragen voor mij beantwoorden.

hier zijn ze

1)Beoordeel volgende uitspraak:'als twee krachten hetzelfde aangrijpingspunt hebben en even groot zijn, dan zijn ze steeds vectorieel gelijk.' Maak een tekening

2)De massadichtheid van een voorwerp is zodanig dat het in een vloeistof zweeft. De grootte, F, van de archimedeskracht als functie van de diepte d is dan voorgesteld op:

Afbeelding

3) een kracht werkt in op een veer die daardoor elastisch vervormt. wat is het verband tussen de grootte F van de kracht en de verlenging van de veer?

4)Is de grootte van de normaalkracht die op de vaas inwerkt(figuur 2.2) afhankelijk van haar plaats op het horizontaal tafeloppervlak? bespreek.

(figg 2.2) is gewoon een foto van een vaas op een tafel

5) een dobbelsteen valt verticaal in een luchtledig gemaakte buis. op de dobbelsteen werken dan volgende krachten:

a)enkel de zwaartekracht

b)enkel de normaalkracht

c)zowel de zwaartekracht als de normaalkracht

d) geen enkele van de bovenvermelde krachten

6)Een kruiwagen is met aardappelen geladen en staat op de grond. de krachten die op de kruiwagen ingrijpen zijn dan:

a)enkel de zwaartekracht

b)enkel de normaalkracht

c)enkel de zwaartekracht en de normaalkracht

d)zowel de zwaartekracht als de normaalkracht als de kracht door de aardappelen uitgeoefend ..

7) we geven een knikker die op een horizontaal vlak ligt een stoot . na korte tijd komt de knikker tot rust. waarom?

8) is het je ooit opgevallen dat een auto heel moeilijk of helemaal niet kan vertrekken op een spiegelglad wegdek of in de modder. verklaar

9) de aarde beweegt rond de zon op een baan die benaderend cirkelvormig is. verandert hierbij de bewegingstoestand van de aarde? is er een kracht die op de aarde inwerkt? verklaar

10) in een bocht van een rivier verandert het water zijn stroomrichting

dit komt omdat

a) in de bocht de bedding dieper is dan in de rechte gedeelten

b) de wand in de bocht een kracht uitoefent op het stromend water

c) het water onderworpen is aan de zwaartekracht

d) het water in de bocht tot rust wil komen

dat was het ](*,)

ik zou het ten zeerste apprecieren mochten jullie me wat helpen met dit werk, desnoods maar 1 vraag ervan.

groetjes,

Marie

Berichten: 1.116

Re: Tiental kleine vraagjes

1. Wanneer zijn vectoren exact gelijk? Zie ook google `vector gelijkheid`. Kortom, wat is dan het antwoord?

2. Als jij een bus met lucht het water indrukt, wordt de kracht dan groter naarmate je de bus verder het water indrukt? Als jij de bus in het water gooit, kan deze dan al een eindje onder water liggen, zonder dat er een kracht op uitgeoefend hoeft te worden?

3. Daar hebben we een standaardformule voor in Binas... Zoek zelf op.

4. Veranderd de vector van de normaalkracht op een vaas wanneer je de vaas verticaal rechts van je op het bureau zet of verticaal links op je bureau? Ooit wel eens meegemaakt dat een voorwerp dat jij droeg de ene stap 5kg woog en op het volgende moment opeens 10kg?

5. Als een voorwerp valt, is er dan sprake van zwaartekracht? Als een voorwerp valt, is er dan sprake van een normaalkracht? Wat is normaalkracht eigenlijk?

6. Als een voorwerp op de grond staat en in rust is. Is er dan nog steeds zwaartekracht? Zo ja, hoe komt het dan dat de kruiwagen niet door de grond zakt? Zo nee, dan wordt het een simpel karweitje om die kruiwagen op te tillen, ongeacht zijn massa.

7. Tja, wat denk je zelf? Zou er misschien ergens een kracht werken die de knikker afremt? Zo ja, hoe noemen we deze kracht?

8. Moet je met dezelfde kracht doen als in vraag zeven gevraagd wordt.

9. Wat zegt de eerste wet van Newton? Kortom: wat moet er gebeuren om het voor elkaar te krijgen dat de aarde om de zon blijft draaien?

10. Is het water in het rechte deel van de rivier niet onderworpen aan de zwaartekracht? Welke reden is er dat het water in een bocht tot rust zou willen komen? Is het werkelijk zo dat de bedding in een bocht dieper is dan in de rechte gedeelten? Zo ja, is dit een logische verklaring voor een verandering van stroomrichting? Wat is het kip en wat het ei? Als een bal tegen een muur komt, wat gebeurt er dan met die bal? Lijkt dit een beetje op een watermolecuul die tegen de wand van de bocht komt?

Laat overigens een volgende keer eerst eens zien wat je zelf al bedacht en gedaan hebt. Het is niet de bedoeling dat wij je huiswerk gaan maken.

Reageer