Onderzoeksvraag rond de relativiteitstheorie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Onderzoeksvraag rond de relativiteitstheorie

De komende 8 maanden van het net begonnen schooljaar zal ik aan een eidnwerk moeten werken.

Wegens mijn intresse in de relativiteitstheorie was mijn onderwerp snel gekozen er is slechts nog een probleem:

Het eindwerk mag gen 'bespreking' van een onderwerp zijn je moet een echte 'onderzoeksvraag' of probleemstelling' hebben die je in je eindwerk oplost of bespreekt anders doe je neit anders als informatie overnemen en kopiëren.

Nu is mijn vraag: heeft er iemand een idee wat een interessante, niet te moeilijke probleemstelling of onderzoeksvraag kan zijn rond de relativiteitstheorie?

Berichten: 254

Re: Onderzoeksvraag rond de relativiteitstheorie

Eerst en vooral: de relativiteitstheorie is geen evident onderwerp. (Alhoewel dat niets eigenlijk evident is.. ) Je kan het zo moeilijk gaan maken zoals je wilt. Ik denk dat het logisch is dat je je beperkt tot de speciale relativiteitstheorie.

Hoe groot is dat eindwerk? Wat is het niveau?

Ik vermoed met het feit dat het geen bespreking mag zijn, dat men bedoelt dat het niet over van alles en nog wat mag gaan, maar dat men een doelgerichte specifieke probleemstelling moet hebben?

Dus niet: de speciale relativiteitstheorie, maar eerder iets van de vorm: Vanwaar komt de lengtecontractie en tijdsdilatie en wat voor invloed hebben die op ons dagelijks leven, afleiding van E = mc² (waarschijnlijk te weinig ), het comptoneffect,...

Berichten: 6

Re: Onderzoeksvraag rond de relativiteitstheorie

het is een werk dat rond de 20 pagina's zou moeten omvatten het is niet om een master in de fysica af te sluiten maar om het middelbare onderwijs af te ronden, een soort voorbereiding op een thesis aan de universiteit. Het beste is uiteraard dat je het onderwerp zo veel mogelijk probeert in te perken en het niet té moeilijk te maken maar er mag natuurlijk nog wel een beetje uitdagend blijven.

Invloed van lengtecontractie en tijdsdilatie in het dagelijkse leven lijkt mij een interessant onderwerp en is een zeer duidelijke onderzoeksvraag maar ik vraag me af of er veel over te zeggen valt. (mijn eerste gedacht is dat deze zo klein is dat men ze bijna zou kunnen verwaarlozen.)

Berichten: 254

Re: Onderzoeksvraag rond de relativiteitstheorie

Dat was ik ook aan het denken... dat het wat te weinig is

Het speelt ook een belangrijke rol bij het verval van vb. muonen ( elementair deeltje )

http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation

"A comparison of muon lifetimes at different speeds is possible. In the laboratory, slow muons are produced, and in the atmosphere very fast moving muons are introduced by cosmic rays. Taking the muon lifetime at rest as the laboratory value of 2.22 μs, the lifetime of a cosmic ray produced muon traveling at 98% of the speed of light is about five times longer, in agreement with observations.[18] In this experiment the "clock" is the time taken by processes leading to muon decay, and these processes take place in the moving muon at its own "clock rate", which is much slower than the laboratory clock."

Je kan ook experimenten dan nog bespreken die de tijdsdilatatie bewijzen ( adhv atoomklokken dacht ik )

Ik dacht dat ook bij de GPS de tijdsdilatatie belangrijk was

Over de lengtecontractie vind ik eerlijk gezegd ook niet echt iets.

Kijk ook eens naar de minicursus speciale relativiteit vanaf les 4

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=10831

Misschien heeft er iemand nog ideeën

Iets in de kosmologie is ook een mooi onderwerp, maar om daar zo direct 20 p. uit te halen..

Berichten: 6

Re: Onderzoeksvraag rond de relativiteitstheorie

Iets over Einsteins relativiteitstheorie in de praktijk kan misschien nog, bespreken wanneer we begrippen als tijdsdilatie alledaagse begrippen worden, toevallig niemand een idee over een boek dat zoiets dergelijks bespreekt?

de 20p moeten niet direct allemaal over je specifieke onderwerp gaan als je bijvoorbeelde de invloed van tijdsdilatie en lengtecontractie in het dagelijkse leven een eindwerk maakt, je al 10p mag gebruiken als verduidelijking van de 2 begrippen en beknopt de relativiteitstheorie mag uitleggen. de leraren nederlands moeten er immers ook iets van snappen.

verder zijn andere ideëen nog altijd welkom.

Reageer