Nikkellegeringen bij voedingsbereidingen !

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 567

Nikkellegeringen bij voedingsbereidingen !

Een kennis van mij heeft een nikkelalergie. Als hij een nikkel-houdende horloge draagt dan krijgt hij op z'n pols rode uitslag en rode vochthoudende blaasjes.

Ik weet niet hoeveel mensen een nikkelalergie hebben.

Maar is er een pathologisch effect op deze mensen met nikkelalergie van :

-Nikkel-houdende kookpotten in het huishouden ?

-Nikkel-houdend materiaal in grootkeukens?

-Grote nikkelhoudende recipiënten in de voedings-industrie?

Ik bedoel kunnen deze mensen daar maagklachten of zo van krijgen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Nikkellegeringen bij voedingsbereidingen !

Interessante vraag... ;)

Mijn eerste reactie is dat ik nog nooit hoorde van mensen met een nikkelallergie die problemen ervaren als ze kookpotten ed. gebruiken die Nikkel bevatten. Maar goed, dat is natuurlijk uit de klinische praktijk en dit is niet echt betrouwbaar.

Ik vond er echter het volgende over:
The absorption and retention of nickel in the gastrointestinal tract is influenced by fasting and

food intake. Food intake and gastric emptying are of substantial significance for the bio-availability of nickel from aqueous solutions. The absorption of free nickel ions released in the gastrointestinal tract may be 40 times higher than that of complex-bound nickel from foodstuff (Sunderman et al., 1989). The absorption of nickel from drinking water is increased by fasting (Nielsen et al., 1999). Inorganic nickel compounds are absorbed to 10% or less from the gastrointestinal tract (Norseth, 1986). Nickel intake via foodstuff does not cause hazards for the majority of consumers (Codex, 1995). A subgroup of the population (app. 10%, mainly women) have contact allergy to nickel. Nickel allergy is only caused by absorption of nickel through the skin (Codex, 1995). Use of stainless steel utensils by nickel sensitised persons does not elicit an allergic reaction. Thus, there is no advantage to be gained by nickel sensitised persons in avoiding the use of stainless steel utensils (Cunat, 1997). However, some patients with certain types of nickel dermatitis may get a flare-up of eczema through ingestion of even small amounts of orally ingested nickel e.g. from foodstuffs rich in nickel or foodstuff or drinks contaminated via nickel containing materials (Veien, 1989; Veien and Menné, 1990).
uit: Council of Europe’s policy statements concerning materials and articles intended to comeinto contact with foodstuffs. Policy statement concerning metals and alloys:technical document. Guidelines on metals and alloys used as food contactmaterials (13 febr. 2002) (p. 43-44)

Dus: het is wel degelijk zo dat we Nikkel binnen krijgen als we geen nikkelvrije (= staalvrije?) potten en pannen gebruiken. Al gaat het natuurlijk om erg kleine hoeveelheden.

Verder is het zo dat nikkelallergie zich enkel voordoet als het 'geabsorbeerd' wordt via de huid. Het gaat immers om een contactallergie. Vandaar dat het niet nodig is dat deze mensen staalvrije potten en pannen gebruiken. Maar blijkbaar zouden bepaalde mensen met een nikkelallergie wél een opflakkering krijgen van hun eczeem als ze kleine hoeveelheden nikkel opnemen via de mond. En ik veronderstel dat deze mensen dan wel gebaat kunnen zijn met staalvrije potten en pannen. Het lijkt me wel belangrijk dat het bij deze laatste mensen dan niet gaat om ernstige allergische reacties: eczeem is natuurlijk lastig, maar het gaat bv. niet om een risico op een dodelijke anafylactische shock of opzwellen van de slijmvliezen ed. met verstikkingsgevaar.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer