Kan je met een 0 uren contract ook in de ziektewet?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Kan je met een 0 uren contract ook in de ziektewet?

Kan je met een 0 uren contract ook in de ziektewet?

Berichten: 1.286

Re: Kan je met een 0 uren contract ook in de ziektewet?

In de ziektewet kan men altijd gaan. In elk CAO zijn bepalingen opgenomen voor te volgen procedure werknemer en werkgever. Bij een Nul-urencontract is het algemeen uitgesloten dat men bij ziekte inkomsten ontvangt.

Re: Kan je met een 0 uren contract ook in de ziektewet?

Aanhakend op het topic Ziektewet heb ik ook nog een vraag:

Bij mijn huidige werkgever was ik eerst werkzaam als uitzendkracht en na een half jaar kreeg ik een jaarcontract van het bedrijf aangeboden met de toezegging dat dit bij goed functioneren zou overgaan in een vast dienstverband.

Dit jaarcontract is nu bijna afgelopen en mijn werkgever heeft nu (5 dagen voor dit jaarcontract afloopt) laten weten dat ze niet met mij verder willen .

Dit kwam als een donderslag bij heldere hemel aan. Hoewel ik had afgesproken dat ik de laatste 5 dagen mijn vakantiedagen zou opmaken,heb ik mij nu ziek gemeld.

Mijn contract loopt op 1 november a.s. af en mijn vraag is nu : moet mijn werkgever ook na 1 november nog ziekengeld doorbetalen?

Voorts vraag ik mij af of ik recht op WW heb, zodra ik uit de Ziektewet kom.

Re: Kan je met een 0 uren contract ook in de ziektewet?

Voorts vraag ik mij af of ik recht op WW heb, zodra ik uit de Ziektewet kom.


Ligt eraan of je gewerkt hebt voordat je in de ww beland en hoe lang je dan gewerkt hebt. Een ZW-uitkering staat los van een WW-uitkering en een ZW-uitkering zal dus niet het recht op WW teniet doen. Zoals ik nu uit je verhaal kan halen heb je minimaal een jaar gewerkt en belandde je toen in de ziektewet. Als je ontslagen wordt en het is niet verwijtbaar aan jou dat je ontslagen bent (bijv. je hebt veel geld verduisterd) heb je gewoon recht op WW.

Berichten: 8

Re: Kan je met een 0 uren contract ook in de ziektewet?

In de ziektewet kan men altijd gaan. In elk CAO zijn bepalingen opgenomen voor te volgen procedure werknemer en werkgever. Bij een Nul-urencontract is het algemeen uitgesloten dat men bij ziekte inkomsten ontvangt.
Dat is helaas (of gelukkig vanuit de werkgever) de gangbare opvatting. Hij is echter onjuist.

Leni:

De werkgever moet 70% van het dagloon (gemiddelde van afgelopen 13 weken) of minstens het minimumloon doorbetalen. Het maximum-dagloon bedraagt 167,70. Bij deeltijd, nul-uren, etc: minimaal het minimumloon evenredig aan de gewerkte uren.

In veel CAO's is dit meer dan het minimumloon of meer dan 70% van het loon, met een maximum van 170% over 2 jaar. Eventueel gelden er wachtdagen, tot een maximum van twee.

Als de werkgever weigert te betalen moet je allereerst om doorbetaling van loon verzoeken, liefst schriftelijk. Als de werkgever weigert te betalen, is een kantongerechtsprocedure noodzakelijk.

Gast:

Het bovenstaande geld ook voor jou voor de resterende dagen in je contract, daarna kom je in het vangnet-ziektewet en krijg je een uitkering van het UWV(70% dagloon).

Na de ziektewet heb je recht op WW mits je voldoet aan de bepalingen die daarvoor gelden.

Ontvangen jullie aan ziekengeld minder dan het sociaal minimum, dan kunnen jullie een beroep doen op de toeslagenwet.

Berichten: 2

Re: Kan je met een 0 uren contract ook in de ziektewet?

BerryB schreef:
Alexander Hartmans schreef:In de ziektewet kan men altijd gaan. In elk CAO zijn bepalingen opgenomen voor te volgen procedure werknemer en werkgever. Bij een Nul-urencontract is het algemeen uitgesloten dat men bij ziekte inkomsten ontvangt.
Dat is helaas (of gelukkig vanuit de werkgever) de gangbare opvatting. Hij is echter onjuist.

Leni:

De werkgever moet 70% van het dagloon (gemiddelde van afgelopen 13 weken) of minstens het minimumloon doorbetalen. Het maximum-dagloon bedraagt 167,70. Bij deeltijd, nul-uren, etc: minimaal het minimumloon evenredig aan de gewerkte uren.

In veel CAO's is dit meer dan het minimumloon of meer dan 70% van het loon, met een maximum van 170% over 2 jaar. Eventueel gelden er wachtdagen, tot een maximum van twee.

Als de werkgever weigert te betalen moet je allereerst om doorbetaling van loon verzoeken, liefst schriftelijk. Als de werkgever weigert te betalen, is een kantongerechtsprocedure noodzakelijk.

ik heb ook inlichtingen bij de rechtsafdeling van het CWI genomen ben daar mee naar mijn baas gegaan en wordt vierkant uitgelachen

en gedrijgt met allerlei werk wat ik nu niet hoeft te doen en dan wel maar ben er geen stap mee verder gekomen

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Kan je met een 0 uren contract ook in de ziektewet?

Op de site van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid staat het eea aan informatie. Hetgeen wat het meest van toepassing is voor jullie beiden staat hier.

Belangrijke quote:
Hoe wordt een geschil tussen werkgever en werknemer opgelost?

Als u een meningsverschil heeft met uw werkgever kunnen u en uw werkgever voortaan gebruik maken van een eigen geschillenregeling waarbij aan een onafhankelijke deskundige een meningsverschil over reïntegratie-inspanningen wordt voorgelegd. Heeft u geen geschillencommissie, dan kunt u altijd bij UWV terecht voor een deskundig oordeel. De kosten hiervan bedragen 50 euro.
Succes.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer