Dubbele redox

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 6

Dubbele redox

In deze proef moet je een oplossing van natriumhypochloriet aanzuren met zoutzuur. Hierbij treden een aantal reacties op. De eerste is de vorming van het zwakke zuur hypochloorzuur:

H30+(aq) + ClO-(aq) -> HClO(aq) + H2O(l)

hierna treedt een redoxreactie op (reactie 1).

Wanneer je vlak boven het reactievat en KI/ stijfselpapiertje houdt, zal op dat papiertje een tweede redoxreactie optreden.

opdracht:

- uitvoering?

- de te verwachten waarneming?

- de halfvergelijkingen en de totaalvergelijkingen van de optredende redoxreacties( reactie 1 en reactie 2 )?

- ondersteunende berekeningen.?



kan iemend me daarbij helpen???

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Dubbele redox

Helpen kan pas als je zelf aangeeft waar je op vastloopt; met andere woorden, wat je zelf al hebt gevonden of geprobeerd en wat precies het probleem is.

Zie daarvoor ook: De huiswerkbijsluiter.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Dubbele redox

dat tweede reox reacite snap ik wel:

K+ + e- -> K (s) (2X)

CL2(g) + 2e- -> 2Cl - (1X)

________________________ +

2K+ + Cl2 - + 3e- -> 2KCl(goed oplosbaaar en wordt doorzichtig =>stijfselpapiertje wordt bruin door joodionen)

Maar ik snap niet hoe je het beste van hypochloor zuur natriumhypochloriet (NaOCl) maakt. En natiumhypochloriet met zoutzuur mengt. Heb via internet achtegehald dat dan chloorgas ontstaat dus ik dacht dit zou zo'n beetje zijn:

NaOCl + HCl -> Cl2(g) + NaOH

Berichten: 15

Re: Dubbele redox

Ik moet deze opdracht ook doen.

Voor de eerste reactie had ik dit bedacht:

2 Cl(-) --> Cl2 (g) + 2 e(-) (2x)

O2 (g) + 2H2O (l) + 4 e(-) --> 4 OH (-)

---------------------------------------------------

4 Cl(-) + O2 (g) + 2H2O (l) --> Cl2 (g) + 4 OH(-)

(evenwichtsreactie) <---

Maar heb echt geen idee of het klopt...iemand die kan helpen?? Zou heel fijn zijn!

Berichten: 15

Re: Dubbele redox

Iemand??? (a)

Berichten: 6

Re: Dubbele redox

sk2010 schreef:Ik moet deze opdracht ook doen.

Voor de eerste reactie had ik dit bedacht:

2 Cl(-) --> Cl2 (g) + 2 e(-) (2x)

O2 (g) + 2H2O (l) + 4 e(-) --> 4 OH (-)

---------------------------------------------------

4 Cl(-) + O2 (g) + 2H2O (l) --> Cl2 (g) + 4 OH(-)

(evenwichtsreactie) <---

Maar heb echt geen idee of het klopt...iemand die kan helpen?? Zou heel fijn zijn!
klein aanpassing:

4Cl(-) + O2(g) + 2H2O (l) --> 2Cl2 (g) + 4 OH(-)

Berichten: 15

Re: Dubbele redox

netarzan526 schreef:klein aanpassing:

4Cl(-) + O2(g) + 2H2O (l) --> 2Cl2 (g) + 4 OH(-)


Is die dan goed, als redoxreactie 1??

Berichten: 15

Re: Dubbele redox

Ik heb nog is lopen puzzelen en heb nu dit

redoxreactie 1)

2 HClO (aq) + 2H(+) + 2e(-) --> Cl2 (g) + 2H2O (l) (2x)

2 H2O (l) --> O2 (g) + 4H (+) + 4e(-) (1x)

-----------------------------------------------------------------------------

4 HClO (aq) + 2 H2O (l) --> 2 Cl2 (g) + 2 H2O (l) + O2 (g)

redoxreactie 2)

2 HClO (aq) + 2H(+) + 2e(-) --> Cl2 (g) + 2H2O (l) (1x)

K (s) --> K(+) + 2e(-) (2x)

-----------------------------------------------------------------------------

2 HClO + 2 H(+) + 2 K(s) --> 2 K (+) + Cl2 (g) + 2 H2) (l)

Maar kan je bij beide reacties wel dezelfde oxidator gebruiken? En gebruik ik wel de goede oxidator en reductor bij de reacties?? Please help me, kan het heel goed gebruiken...!!!

Berichten: 15

Re: Dubbele redox

Kan echt niemand mij hiermee helpen???

Moet de opdracht maandag inleveren maar snap er niks van....

PLEASE HELP ME

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Dubbele redox

Natuurlijk kan iemand je wel helpen. Maar alles op zijn tijd, dat wil zeggen: Als iemand tijd (en zin) heeft om te antwoorden.

De fout die jullie beiden maken bij de tweede redoxreactie is dat je er vanuit gaat dat kalium (K) bij de reactie betrokken is. Dat kan niet, want er is sprake van KI, kaliumjodide dus. Dat is een zout, bestaande uit K+ en I- ionen. Er is dus geen K dat als reductor kan optreden
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Dubbele redox

Marko schreef:Natuurlijk kan iemand je wel helpen. Maar alles op zijn tijd, dat wil zeggen: Als iemand tijd (en zin) heeft om te antwoorden.

De fout die jullie beiden maken bij de tweede redoxreactie is dat je er vanuit gaat dat kalium (K) bij de reactie betrokken is. Dat kan niet, want er is sprake van KI, kaliumjodide dus. Dat is een zout, bestaande uit K+ en I- ionen. Er is dus geen K dat als reductor kan optreden
maare ik heb niks over KI als zout gezegd. ik heb gezegd dat stijfselpapiertje wordt boven de reactie vat geplaats en er zal een tweede redox reactie plaatsvinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Dubbele redox

Daar hoef je verder ook niets over te zeggen. Kaliumjodide is een zout. Probeer nu eens een redoxreactie op te stellen met de andere component van kaliumjodide, het I- ion dus.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 15

Re: Dubbele redox

Bij de opdracht zeggen ze dat ze de te verwachten waarnemingen willen en de te verwachten conclusies.

Bij waarnemingen heb ik gedaan welke kleur, wel/geen luchtbelletjes, wel/geen neerslag. Maar wat moet ik dan doen bij de te verwachten conclusies?

Berichten: 6

Re: Dubbele redox

sk2010 schreef:Bij de opdracht zeggen ze dat ze de te verwachten waarnemingen willen en de te verwachten conclusies.

Bij waarnemingen heb ik gedaan welke kleur, wel/geen luchtbelletjes, wel/geen neerslag. Maar wat moet ik dan doen bij de te verwachten conclusies?


je hypothese

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Dubbele redox

sk2010 schreef:Bij de opdracht zeggen ze dat ze de te verwachten waarnemingen willen en de te verwachten conclusies.

Bij waarnemingen heb ik gedaan welke kleur, wel/geen luchtbelletjes, wel/geen neerslag. Maar wat moet ik dan doen bij de te verwachten conclusies?
De te verwachten waarneming is niet "welke kleur, wel/geen luchtbelletjes" etc.

Geef aan wat je echt denkt te gaan waarnemen.

- Welke kleur denk je dat er ontstaat? (waarom?)

- Denk je dat er belletjes ontstaan? (waarom?)

- Denk je dat er een neerslag ontstaat?

Een conclusie volgt uit de waarnemingen die je doet. Een te verwachten conclusie volgt dus uit de waarnemingen die je denkt te gaan doen. Met andere woorden, ga voor jezelf eens na:

- Als het papiertje verkleurt, wat moet er dan gebeurd zijn? Welke reactie is opgetreden? Wat zegt dat over natriumhypochloriet en hypochloorzuur?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer