Krachten met sterkteleer hulp nodig !

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Krachten met sterkteleer hulp nodig !

Hallo ,

Het schooljaar is weer begonnen en nieuwe vakken onder andere sterkteleer .

We hebben tot nu toe al wat gezien en kregen onze eerste opdracht .

Ik wil niet overkomen dat jullie mijn huiswerk maken mr mss kunnen utleggen ? mijn klasgenoten weten het ook ni goed .

tekening

" Een armatuur van de straatverlichting hangt tussen twee huizenblokken, zie figuur .het totale gewicht van de armatuur is 50 Newton .

de middellijn van de ophangkabel is 4 mm. de hoek α die , ten gevolge van het doorhangen, in de ophangkabel bij de armatuur onstaat, is 170° "

bereken :

a de trekkracht in de ophangkabel;

b de optrende trekspanning in het materiaal van de ophangkabel .

voor b weet ik dat : σt ( sigma t ) =F/A

A= (3.14(pie) x(4mm²)² /4) = 12.5663mm²

Maar ik kan die trekkracht niet vinden ik heb geen flauw idee dat is het probleem ( a ) .

tekening

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Krachten met sterkteleer hulp nodig !

Dit is een evenwichtsprobleem.

Beschouw de drie krachten die op het armatuur werken. Hun vectorsom moet nul zijn.

De ene kracht is mg. De andere twee zijn de spankracht in de kabel in de 2 richtingen van de draad.

(Hint: ontbind de laatste twee in een horizontale en verticale component.)

Berichten: 4.502

Re: Krachten met sterkteleer hulp nodig !

Je kunt ook een krachtendriehoek maken van de halve ophangconstructie,met als verticaal de helft van 50 N ,dan oplopende langs de doorzakkende kabel onder een hoek van 170/2 graden = 85 graden naar 1 van de ophangpunten en vervolgens horizontaal met halve overspanning van de kabel weer retour naar het midden.

De kracht in de kabel is 25 N/cos 85 graden; de spanning in de kabel is de gevonden kracht/kabeldsn!

Berichten: 2

Re: Krachten met sterkteleer hulp nodig !

thermo1945 schreef:Dit is een evenwichtsprobleem.

Beschouw de drie krachten die op het armatuur werken. Hun vectorsom moet nul zijn.

De ene kracht is mg. De andere twee zijn de spankracht in de kabel in de 2 richtingen van de draad.

(Hint: ontbind de laatste twee in een horizontale en verticale component.)
Ik heb de krachten geprojecteert .

Toen kwam ik uit op : Trekkracht =25/cos(170/2)=286.82N

trekspanning= F/ A = 286.82N/12.5663mm²=22 N/mm²

Correct? Of vergeet ik iets?

Reageer