Berekening ventilatie debiet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Berekening ventilatie debiet

Beste kollega's,

Ik zit met de volgende vraag om een ventilatie debiet te berekenen in functie van de warmteontwikkeling door een toestel.

In een betonnen lokaal (L x B x H = 6 m x 4 m X 3 m) staan er 2 motoren die een pomp aandrijven via een reduktiekast.

Rekening houdende met de rendementen van de motoren en reduktiekasten kom ik tot een totaal verliesvermogen van 20 kW.

Dit vermogen wordt omgezet in warmte.

Er is een luchtaanzuigrooster aanwezig in het blokaal, er wordt buitenlucht aangevoerd met een temperatuur van

20 °C.

Ik laat een globale temperatuursstijging toe in het lokaal van 10 °C (temperatuur in het lokaal mag dus maximum

30 °C zijn)

ik had gedacht om met de volgende formule te werken

Q = m x C x delta T (Q: warmte in joule, m = massa lucht in kg, delta T = temp. verschil lucht = 10 °C

C: soortelijke warmte lucht = 702 J/Kg °C)

dus de af te voeren massa lucht: m = Q / (C x delta T)

of moet ik een andere zienswijze toepassen om het nodige luchtdebiet te berekenen?

Berichten: 1.116

Re: Berekening ventilatie debiet

Tja, sinds wanneer ben ik je collega? Leuk je voor de eerste keer in die hoedanigheid te ontmoeten :D/ .

Hoe exact moet je model? Je moet mogelijk ook nog rekening houden met het feit dat lucht uitzet op het moment dat je het verwarmt. Maar dat is mogelijk slechts een minorpunt.

Wat ik me meer afvraag is het totale verliesvermogen... Is dat standaard 20kW, ongeacht hoe snel de motor draait? Zo ja, dan is het hele verhaal op zich wel op te lossen met de genoemde vergelijking. Er vanuit gaande dat er wat dingen verwaarloosd mogen worden. Zo nee, dan heb je een probleem: het vermogenverlies aan warmte is afhankelijk van het debiet dat je creëert met die motoren.

Wat versta je overigens onder een reductiekast? Bedoel je daarmee een systeem waarmee je slechts een fractie van het motorvermogen gebruikt voor het debiet en het andere deel voor de opwarming? In dat geval zullen we het maar niet over het milieu gaan hebben ;) .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Berekening ventilatie debiet

C: soortelijke warmte lucht = 702 J/Kg °C
Nee, dit is de Cv van lucht, maar je moet hier de Cp gebruiken en die is voor lucht ongeveer 1000 J/kg.oC.

Ik heb het al vaak geschreven maar het kan blijkbaar niet vaak genoeg herhaald worden: De Cv gebruik je alleen voor een isochoor proces, wat in de praktijk vrijwel nooit voorkomt. Het opwarmen van lucht in een ruimte is een isobaar proces.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Berekening ventilatie debiet

JWvdVeer schreef:Tja, sinds wanneer ben ik je collega? Leuk je voor de eerste keer in die hoedanigheid te ontmoeten :D/ .

Hoe exact moet je model? Je moet mogelijk ook nog rekening houden met het feit dat lucht uitzet op het moment dat je het verwarmt. Maar dat is mogelijk slechts een minorpunt.

De desbetreffende berekening zal gebruikt worden in een eenvoudige industriele toepassing

het mag een eenvoudige benadering zijn van het probleem.


Wat ik me meer afvraag is het totale verliesvermogen... Is dat standaard 20kW, ongeacht hoe snel de motor draait? Zo ja, dan is het hele verhaal op zich wel op te lossen met de genoemde vergelijking.

De belasting van de motor blijft kwasi konstant, dus ook het rendement en het verliesvermogen, we mogen aannemen dat de warmteontwikkeling konstant op 20 kWaat blijft.....

Er vanuit gaande dat er wat dingen verwaarloosd mogen worden. Zo nee, dan heb je een probleem: het vermogenverlies aan warmte is afhankelijk van het debiet dat je creëert met die motoren.

Wat versta je overigens onder een reductiekast? Bedoel je daarmee een systeem waarmee je slechts een fractie van het motorvermogen gebruikt voor het debiet en het andere deel voor de opwarming? In dat geval zullen we het maar niet over het milieu gaan hebben ;) .

De motor heeft een toerental van +- 1500 tr/minuut, de pomp heeft als werkingstoerental +- 450 tr/minuut, de reduktiekast zorgt aldus voor een toerental aanpassing tussen aandrijving en belasting
groeten,
Fred F. schreef:Nee, dit is de Cv van lucht, maar je moet hier de Cp gebruiken en die is voor lucht ongeveer 1000 J/kg.oC.

Ik heb het al vaak geschreven maar het kan blijkbaar niet vaak genoeg herhaald worden: De Cv gebruik je alleen voor een isochoor proces, wat in de praktijk vrijwel nooit voorkomt. Het opwarmen van lucht in een ruimte is een isobaar proces.
inderdaad

je hebt gelijk.....de druk in het lokaal blijft kwasi gelijk (= aan de atmosfeer druk)

groeten,

Reageer