Tijd bepalen versnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Tijd bepalen versnelling

Wanneer er een constante versnelling aanwezig is, en de afstand is bekend, kan vrij simpel de tijd worden berekend. Volgens mij volgens de volgende formule:
\(t=\sqrt{\frac{2s}{a}}\)


maar wanneer er een beginsnelheid aanwezig is, snap ik niet meer hoe de tijd kan worden bepaald

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Tijd bepalen versnelling

De algemene formule voor verplaatsing luidt:

st = s0 + v0t + 0,5 at2

dat blauwe stuk is dus inderdaad niet gebruikt in de (omgewerkte) formule die je hierboven geeft, omdat die termen (zonder beginsnelheid of beginafstand) toch 0 zijn.

Als je ze erbij neemt zoals hierboven krijg je een vergelijking van het type y = a + bx +cx2

de welbekende vierkantsvergelijking dus.

(zoals je ze bij wiskunde misschien al wel tot vervelens toe hebt zitten oefenen ;) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Tijd bepalen versnelling

Hmm, ik zie het ja.

Het probleem is nu dat ik een Excel bestand aan het maken ben waarin automatisch berekende waarden zoals de tijd en snelheid naar voren zullen komen, echter zie ik geen mogelijkheid om de ABC formule in Excel te gebruiken. Met de hand uitrekenen lukt wel.

Ik heb deze rij met gegevens:

Code: Selecteer alles

s [m]	   0	1	2	3	4	5	6	7	8	9	10

a [m/s²]	10	9	8	7	6	5	4	3	2	1	0
Waarbij ik dus t en v automatisch wil laten berekenen, is dat mogelijk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Tijd bepalen versnelling

Als jij het met de hand kunt uitrekenen kan excel het ook, op één of andere manier. Dat hoeft niet per se in één veldje met één formule. Dan laat je excel gewoon kolom voor kolom dezelfde stappen uitvoeren die jij met de hand zou doen. Laat gewoon tussengegevens berekenen in aparte kolommen (bijvoorbeeld eentje voor de discriminant) die je dan later samenbrengt naar één eindantwoordenkolom. Zo splits je een ingewikkelde formule op in zijn eenvoudige tussenbewerkingen. Heb je eenmaal een goede regel met gegevenskolommen, tussenbewerkingskolommen en een eindantwoordkolom dan kun je daarna voor verdere gegevens die regel desnoods 10 000 keer kopiëren. Dat is dan nog 4 muisklikken werk.

Edit>>>>>>>

pas op, ik schreef dat type formule als a + bx + cx², maar gewoonlijker is natuurlijk te schrijven ax² + bx + c .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 473

Re: Tijd bepalen versnelling

Je rijtje met 10 verschillende versnellingswaarden (a) snap ik niet :D/

Omdat in de formule die Jan opgaf is a een constante tussen tijd t1 = 0 en t2 = t

Als je zoals in jouw geval telkens een andere a waarde hebt moet je elk tijdsinterval als een afzonderlijke ERVB beschouwen.

Eigenlijk wordt de formule dan
\(s_{t2} = s_{t1} + v_{t1} * (t2 - t1) + 0.5 * a * (t2 - t1)^2\)
waarbij je dus een constate a hebt tussen t1 en t2.



Welke formules heb je manueel uitgewerkt?

Het moet toch niet zo moeilijk zijn om die in Excel te krijgen ;)

Reageer