β-keten hemoglobine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

β-keten hemoglobine

Wat is dit precies? In mijn boek staat hier iets over maar ik heb het nog nooit gehad.

Liefs

Berichten: 1.116

Re: β-keten hemoglobine

Wat is dit precies? Ik neem aan dat het terugverwijst naar ß-keten van de hemoglobine in je titel (is handig als je ook in je post over schrijft, evenals het weergeven van de context waarin het staat. Ik kan je wel heel veel gaan vertellen, maar weet niet of het is wat je moet weten).

Hemoglobine bestaat uit vier subeenheden. Namelijk 2xalpha- en 2xbeta-globine na je geboorte (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hemoglobine), voor je geboorte bestaat het uit 2xalpha- en 2xgamma-globine. Deze ketens zijn met name van belang wanneer er iets afwijkend is (hemoglobinopathieën, met name beta-thalassemie).

Ik weet niet of het zinnig is nog meer uit te leggen... Je vraag anders maar.

Berichten: 9

Re: β-keten hemoglobine

JWvdVeer schreef:Wat is dit precies? Ik neem aan dat het terugverwijst naar ß-keten van de hemoglobine in je titel (is handig als je ook in je post over schrijft, evenals het weergeven van de context waarin het staat. Ik kan je wel heel veel gaan vertellen, maar weet niet of het is wat je moet weten).

Hemoglobine bestaat uit vier subeenheden. Namelijk 2xalpha- en 2xbeta-globine na je geboorte (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hemoglobine), voor je geboorte bestaat het uit 2xalpha- en 2xgamma-globine. Deze ketens zijn met name van belang wanneer er iets afwijkend is (hemoglobinopathieën, met name beta-thalassemie).

Ik weet niet of het zinnig is nog meer uit te leggen... Je vraag anders maar.
Sorry ik had misschien wat duidelijker moeten zijn.. Maar het is lastig uit te leggen in welke context het staat, ik zal het proberen.

De vraag is: Voor de B-keten van menselijk hemoglobine is een gendefect bekend dat sikkelanemie veroorzaakt. Dit is het gevolg van een puntmutatie, waarbij een GAG-triplet is veranderd in GTG. Welk gevolg heeft dit gendefect voor het aminozuur op die plaats in de B-keten. En welk gevolg voor het gevormde hemoglobine?

Nu snap ik wel wat het gevolg is van dit gendefect voor het aminozuur op die plaats, maar in het antwoordenboek zeggen ze dit:

Op de bewuste plaats in de B-keten is leucine vervangen door histidine. Zoals meestal het geval is bij dergelijke mutaties, verandert de aminozuursubstitutie de tertiaire structuur van het hemoglobinemolecuul. Omdat hemoglobine uit vier subeenheden bestaat verandert ook de quartiaire structuur.

Nu snap ik niet echt wat ze nou bedoelen met die verschillende structuren, want dit heb ik nog nooit echt gehad in het boek, en ze vragen er toch naar. En ook niet wat dus die B-keten inhoud, alhoewel ik wel denk het al iets beter te begrijpen.. Is het 1 van de 4 'delen' eiwit in het hemoglobine? Zie ik dit zo goed?

Over die structuren: Ik heb al op wikipedia gezocht, maar daar vind ik het nogal onduidelijk staan... Ik hoop dat U dit ook misschien uit wil leggen?

Berichten: 1.116

Re: β-keten hemoglobine

Tja, voor elk eiwit heb je een primaire structuur, secundaire structuur, tertiaire structuur en quaternaire structuur. Zie hiervoor ook tabel 67 in je Binas.

Primaire structuur is gewoon de opvolging van aminozuren.

Secundaire structuur is de vorming van alpha-helices en beta-sheets in een eiwit.

Tertiaire structuur is de manier waarop het eiwit gevouwen wordt.

Quartenaire structuur is de manier waarop het eiwit een complex vormt met andere eiwitten.

Als de quartenaire structuur van een eiwit is vervormt, kun je zeker zijn dat ook de tertiaire en primaire structuur vervormt zijn (secundair hoeft niet, niet alle eiwitten maken deel uit van een alpha-helix of beta-sheet).

Als de tertiaire of secundaire structuur gewijzigd is, dan is ook de primaire structuur gewijzigd.

Om voor jouw beta-globine het eens te doen:

GAG -> CTC (leucine) is verandert in GTG -> CAC (histidine), kortom de primaire structuur is veranderd. Doordat de primaire structuur is veranderd is de beta-globine bepaalde eigenschappen kwijtgeraakt waardoor de opvouwing van het eiwit anders wordt: de tertiaire structuur is gewijzigd.

Ik weet niet of de secundaire structuur is gewijzigd, gezien ik de beta-globine zo goed ook weer niet ken.

In elk geval bestaat een hemoglobineeiwit uit vier afzonderlijke eiwitten: 2alphaketens en 2betaketens. Daar hebben ze het dus over.

Reageer