Compacter quoten

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Compacter quoten

Ik zie op dit forum regelmatig mensen die lange posts in stukjes quoten, om hun redenering duidelijker te maken. Bijvoorbeeld [snapback]628374' target='_self'>deze post</a>.

Zou het niet mogelijk zijn om, als een bericht bijvoorbeeld 3 of meer quotes bevat, wat compacter te maken?


Nu ziet een quote er meestal zo uit:
XxXxXxX

Dus 1 witregel, daarna Filippus schreef (op 16 September 2010, 13:25):, dan nog een frame met daarin de tekst, en daarna nog een witregel.

Zou het niet mogelijk zijn om bijvoorbeeld vanaf 3 quotes het te beperken tot:


-> XxXxXxX

Met het pijltje als link zodat het originele bericht nog gemakkelijk kan teruggevonden worden en in een kleiner framepje.


Alternatief zou je kunnen enkel de eerste keer er gequote wordt de hele rimram errond zetten, maar bij de quotes van hetzelfde bericht erachter de meeste poespas achterwege laten. Ik denk dat dit op het eerste zicht lange (onaangename) berichten gemakkelijker zou kunnen beperken tot de essentie.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Compacter quoten

Wat ik nog wel eens doe is dit:
Ik zie op dit forum regelmatig mensen die lange posts in stukjes quoten, om hun redenering duidelijker te maken.
De eerste keer gebruik ik de oorspronkelijke quote tag (inclusief post info en link naar originele bericht), en dan in volgende stukjes zet ik er alleen quote tags omheen zonder poespas, en typ ik daarna door op dezelfde regel zodat je wat minder loze ruimte krijgt:
bla bla bla
zo dus.
bla bla bla
enzovoort.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Compacter quoten

Maar veel compacter is dat toch niet? De witregel is wel weg inderdaad. Al vind ik het soms ook wat onduidelijk waar die quotes dan wel vandaan komen.

Moest nu nog de Quote voor het framepje kunnen staan? Dan heb je alles compacter, zonder essentie verloren te hebben.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 306

Re: Compacter quoten

Dit lijkt mij geen goed idee. Zo nu en dan kan het op het eerste oog wel wat vol worden, en een hoop informatie verschijnt erdoor dubbel op het forum, maar toch heeft het posten van de gehele quotes wel een duidelijke meerwaarde.

Vooral in grotere topics blijf je hierdoor veel makkelijker en beter in de verhaallijn zitten. Degenen die echt de tijd voor een topic nemen kunnen makkelijk snel onder elkaar zien wie wat gezegd heeft, in welke context, en waarop nou precies gereageerd wordt. Het voorkomt dus een hoop scrollen, en/of terugklikken naar vorige pagina's.

Ook denk ik dat degene die gequote wordt wel zal onthouden wat hij gezegd heeft en wat hij bedoelde. Maar voor de lezers lijkt het me lastig om van alle gebruikers alles precies te onthouden. Dat is in ieder geval wel mijn ervaring.

Ten derde biedt het 'volledig citeren' een veel lagere drempel om in te stappen voor gebruikers die halverwege het topic binnenvallen. Je kan gelijk zien hoe&wat, je hoeft niet het hele topic door te spitten. je valt als het goed is gelijk binnen in een volledige post, een afgerond geheel. Dat zijn mijn posts in ieder geval wel, als ik het goed heb.


Een pijltje met een link lijkt me ook geen goed idee, dat levert ook alleen maar weer een hoop extra knip en plak werk op. Deze manier van quoten is ook gewoon de makkelijkste.


maargoed... dit alles is slechts een mening.


Verder wil ik je er nog op wijzen dat in de pagina waar je naar verwijst, je nota bene zelf de langste quote hebt gezet.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Compacter quoten

Of kan een frame à la hide helpen, waarin je moet klikken om de rest van de quote zichtbaar te maken. Een beetje zoals dit:
Verder wil ik je er nog op wijzen dat in de pagina waar je naar verwijst,
Verborgen inhoud
je nota bene zelf de langste quote hebt gezet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Compacter quoten

Stel even dat we zoiets zouden willen (wat zeker nog valt te bezien), dan nog lijkt het mij zeer ingewikkeld om een standaardprocedure vast te stellen die werkt. Je moet immers ergens een "cut-off" hebben: alleen de eerste x karakters worden getoond, de rest niet. Daarvoor moet je op een link klikken of op "verborgen inhoud". Wat we ook kiezen voor x, ik weet zeker dat er veel gebruikers zullen zijn die die grens net ellendig vinden. In de praktijk zal die grens net op een vervelende plek komen.


Wederom aangenomen dat we er toch uit komen waar die grens wordt gesteld, dan zullen er mensen moeten zijn die deze functionaliteit gaan programmeren. Daarbij moet dan bekeken worden of er van dezelfde post al eerder fragmenten zijn gequote. Dat wordt al lastig, want dat is vaak niet eenduidig af te leiden uit het bericht dat een gebruiker plaatst. Kortom: ook daar verwacht ik veel hobbels.

Bovendien vind ik een dergelijke beperkte mogelijke verbetering van een post geen hoge prioriteit. Er zijn nog lijsten van verbeterpunten die ik relevanter acht.


Kortom: stel dat we het zouden willen en stel dat we het eens zouden worden over de methode, dan nog zie ik liever dat andere dingen worden aangepast.


MAAR


laat ik toch even proberen om in de geest van je bericht mee te denken. Ik ben het ermee eens dat veelvuldig quoten -zeker van grote lappen tekst- de leesbaarheid niet ten goede komt (al vind ik het in het topic dat je als voorbeeld aandraagt zeker niet storend).

Maar goed, vaak worden lange posts in zijn geheel gequote, en daarmee wordt het vaak wel onoverzichtelijk. Die quotes zouden in oppervlak beperkt kunnen worden door er een scrollbalk naast te plaatsen. Iets dergelijks kan al met codeblokken:

Code: Selecteer alles

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam hendrerit sem eu ante varius

tristique. Nullam feugiat urna sed ante interdum a pretium purus bibendum. Cum sociis natoque

penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Proin tristique nisi nec

purus facilisis rutrum. Mauris dictum vehicula eleifend. Pellentesque at leo turpis, viverra

blandit turpis. Praesent elit tellus, accumsan a facilisis eu, placerat sed est. Vivamus

volutpat dui in eros dapibus dapibus auctor odio feugiat. Cras bibendum diam quis metus porta

interdum iaculis eros aliquet. Sed justo risus, tempor eu commodo in, tempus ac quam. Aliquam

non arcu fringilla felis consequat blandit. Curabitur pulvinar vestibulum massa non accumsan.

Etiam in ante ut tellus iaculis cursus. Morbi ut sodales felis.


Ut molestie consectetur risus nec rutrum. Aenean quis ultricies libero. Donec ultricies quam

laoreet orci semper nec imperdiet libero iaculis. Nunc accumsan eleifend condimentum. Donec

eu tortor sed felis dapibus suscipit ac eget lectus. Vestibulum adipiscing, elit at

consectetur convallis, sapien lorem vulputate orci, sit amet tristique est diam quis dui.

Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas.

Morbi sit amet dapibus ligula. Ut aliquam libero vitae erat posuere placerat ut sit amet 

magna. In ut placerat arcu. Nullam aliquam semper euismod. Duis ipsum orci, gravida eu 

vulputate eget, posuere id dui. Vestibulum tempor massa ac eros sagittis in posuere sapien 

placerat. Donec porta urna  vel est rhoncus lobortis. Curabitur vitae tincidunt mauris. Nulla

tempor leo ut sem tempus in imperdiet tortor elementum. Vivamus aliquet, metus et adipiscing

vulputate, odio libero suscipit lacus, in bibendum massa nibh nec libero. Etiam viverra

gravida orci sit amet adipiscing. Suspendisse bibendum, justo sit amet imperdiet suscipit,

ante libero ullamcorper magna, ac eleifend mi neque eu libero.
Hiervoor zou je m.i. ook redelijk eenvoudig een protocol voor op kunnen stellen: quotes met meer dan 15 regels krijgen een scrollbalk, waardoor er maar 8 regels meteen zichtbaar zijn (in het voorbeeld hierboven zou dat vrijwel de gehele eerste paragraaf zijn). Voor de rest moet je dan scrollen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 373

Re: Compacter quoten

vaak worden lange posts in zijn geheel gequote, en daarmee wordt het vaak wel onoverzichtelijk. Die quotes zouden in oppervlak beperkt kunnen worden door er een scrollbalk naast te plaatsen
Ik denk dat dat geen verbetering oplevert. Het nut van citeren is dat je op een stuk wil reageren en dat stuk erbij wil hebben staan. Als iemand 20 regels citeert, doet hij dat (als het goed is) omdat alle 20 regels relevant zijn voor het antwoord. Daar er 12 van onzichtbaar maken bevordert de leesbaarheid volgens mij ook niet, omdat er dan gereageerd wordt op delen die slechts via een schuifbalk zichtbaar kunnen worden gemaakt.


Bovendien, of we nu schuiven in een citaatblok, of in de pagina, maakt voor de totale hoeveelheid schuiven weinig uit. Ik schuif dan liever op slechts één plaats - de pagina zelf - omdat het dan niet uitmaakt waar je muiscursor is als je het muiswieltje gebruikt. Als je op twee plaatsen schuifbalken hebt, en je rolt het muiswieltje, schuif je regelmatig het verkeerde blok omdat je muis toevallig verkeerd staat, en zelf vind ik dat erg storend. Ik ben dus zelf geen voorstander van "schuifbalken in schuifbalken".


En trouwens, volgens mij zijn lange citaten helemaal het probleem niet. Berichten worden onoverzichtelijk als ze twintig citaten van één regel bevatten omdat er zo veel wit is - dáár kan eventueel op worden bespaard. ;)


Maar goed het maakt me niet zo veel uit, ik kan me niet herinneren last te hebben gehad van onoverzichtelijke berichten op dit forum, maar dat komt met namen doordat berichten op dit forum veelal samenhangender zijn dan op veel andere forums ;) .

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Compacter quoten

En trouwens, volgens mij zijn lange citaten helemaal het probleem niet. Berichten worden onoverzichtelijk als ze twintig citaten van één regel bevatten omdat er zo veel wit is - dáár kan eventueel op worden bespaard. ;)
Dat is inderdaad waar ik op doel.

Maar ik weet niet veel van de interne werking van het forum, en ik kan niet inschatten hoeveel werk dat is. Dat andere dingen grotere prioriteit hebben, kan ik perfect op inkomen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Compacter quoten

Ervaar je dat werkelijk als zo'n probleem? Ik vind het net bijzonder handig dat je op specifieke punten kan reageren, dat is net het handige aan forumdiscussies.

Berichten: 373

Re: Compacter quoten

Ervaar je dat werkelijk als zo'n probleem? Ik vind het net bijzonder handig dat je op specifieke punten kan reageren, dat is net het handige aan forumdiscussies.
Aan wie is deze vraag gericht? (grappig genoeg is dat onduidelijk vanwege het ontbreken van een citaat ;) ) In geval je mij bedoelt: nee, ik ervaar het niet als een probleem en dat is zeker handig; alleen ik meende uit het openingsbericht te begrijpen dat het ging om witruimte en die heb je in veelvoud bij veel korte citaten en slechts weinig bij lange.


Maar ik verzoek niet om verandering, vind 't prima zoals 't is ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Compacter quoten

Jullie mogen allebei antwoorden ;)


Maar misschien heb ik 317070's voorstel ook gewoon niet goed begrepen...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Compacter quoten

Ik ben het volledig eens met Onwetend en waarschijnlijk ook met ypsilon. Ik zie het probleem niet echt in.


Als ik 317070 snap dan kun je al heel wat oplossen door in de editor niet steeds op enter te drukken voor en na een quote. Verder vind ik volledig quoten dan weer niet zo'n goed idee, één of twee zinnetjes moet al volstaan. Tenslotte maakt dit het ook makkelijker om achteraf of als gast de draad terug op te pikken.

Scroll eens door dit topic, het staat er vol met quotes. Naar mijn mening is het juist enorm handig wanneer je in een lange tekst op bepaalde punten in kan spelen. Het is gebruiksvriendelijk en het ziet er volgens mij toch ook niet zo slecht uit ;) .


Persoonlijke conclusie: als je een beetje oplet, en het aantal witregels beperkt voor en na de quote is het perfect mogelijk. Waarom zou je iets veranderen dat goed werkt?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer