Buiging houten balk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Buiging houten balk

Hallo,

Ik heb volgende vraag.

Ik wil een poort plaatsen , 1 vleugel van 5 m lang , 1.80m hoog , gewicht 320 kg.

Deze vleugel wordt opgehangen aan een massief houten paal met sectie van 200/200 mm met twee zware scharnieren , één boven , één onder.

De paal zit 80 cm diep in een betonnen blok gegoten , in vaste grond en +/- 0.3m³ groot.

Houtsoort is padoek , tropisch hardhout klasse 1. met volgende waarden :

Toelaatbare buigspanning : 121 N/mm²

Toelaatbare drukspanning: 63 N/mm²

Elasticiteietsmodulus : 13500 N/mm²

Ik heb volgende vraag:

De paal wordt bij het plaatsen loodrecht geplaatst , hoeveel zal die nu gaan buigen bij het aanhangen van de vleugel ?

Iemand een idee ?

Berichten: 4.502

Re: Buiging houten balk

Je betonblok heeft wrs. een afmeting van ca. 65*65* 80 cm (h) rekening houdende met de paaldsn.

Er treedt een moment op van 2.5* 320 kgm = 800 kgm;je zult daar een toeslag op moeten geven voor de uit te voeren bewegingen ;voor het materiaal zelf moet je al een factor 1.5 nemen;ik zou wegens de bewegingen die maar opvoeren tot factor 2 en uitgaan van een tegenmoment van 1600 kgm.

Bij het monteren van het hek zal de paal al "op zun donder "krijgen; als je de scharnieren zou lageren,werkt het draaisysteem veel soepeler.

Het betonblok geeft een tegenkoppel van ca. 0.3 * 2500 kg/2 over ca. 2/3 van 65 cm= 375 * 0.44 kgm = 165 kgm,dus gaat de zaak snel scheef zakken,onafh. van de kwaliteit van je paal.

Je zult een goed fundament maken,door de paal minimaal 2 meter beneden maaiveld in de grond je werken ( loodrecht afstellen met een paar mm tegenhang) en vervolgens na aanplempen/aantrillen van de losse grond om de paal,daar die hoeveelheid beton met een groter opp.omheen te storten ( 110* 110* 25 cm) met twee staalmatten 6 mm # 150 mm .

Kluif zelf maar eens aan de tegenmomenten door de diepe paal en de groter betonplaat.

De houten paal (W=1333 cm3)vergt een aparte berekening op knik met buiging,maar zal het naar mijn gevoel wel houden;het bovenste scharnier moet je wel met een paar roestwerende (mogelijk rvs)bouten dwars door de paal verankeren;de onderste met een paar roestw.houtdraadbouten van een cm of 7 lengte.

Sterkte ermee!

Berichten: 2

Re: Buiging houten balk

Beste Oktagon ,

Dank voor het antwoord.

Paal zit ondergronds muurvast , zowel onderaan (tegen betonnenkeerwand ) als op o-niveau ( ingegoten in bestaande betonplaat van een oprit voor vrachtwagens).

Zoals u ook stelt wilde ik de paal iets uit het lood stellen om de buiging op te vangen bij het aanhangen van de vleugel.

De vraag was alleen hoeveel .

Misschien dat ik toch beter kies voor een koker met voetplaat en die later bekleed met hout, dan kan ik zeker nastellen .

Vriendelijke groet en bedankt.

Reageer