Hoe weet je of een kwal dood is?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Hoe weet je of een kwal dood is?

Afbeelding

Hoe kan je zien of een kwal dood is?

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Hoe weet je of een kwal dood is?

Als hij niet meer beweegt :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Hoe weet je of een kwal dood is?

uhm....niet denk ik? Als hij op strand ligt, kan je er zo ongeveer vanuit gaan dat hij dood is, dan wel dood gaat. Maarrrrr: nog steeds met je fikken van de tentakels afblijven! (althans, bij sommige soorten, maar ik ga niet in details treden, blijf er in het algemeen gewoon maar vanaf) De bovenkant kan je wel aanraken, en op deze manier kan je de kwal ook oppakken.

Als je een kwal in de zee tegenkomt, ga er dan maar vanuit dat hij leeft. Voor het gevolg van het al dan niet gestoken worden maakt het namelijk niks uit, pijn doet het toch.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Hoe weet je of een kwal dood is?

wat noem je dood?

Berichten: 672

Re: Hoe weet je of een kwal dood is?

wat noem je dood?
wat noem je levend?
huh?

Berichten: 226

Re: Hoe weet je of een kwal dood is?

Een kwal is een kolonie van individuen, die stuk voor stuk levend of dood kunnen zijn. De kwal als geheel kan dus ook "een beetje dood" zijn. Als de netelcellen nog leven, werken ze ook.

(of verwar ik hem met een ander dier?)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Hoe weet je of een kwal dood is?

eigenlijk wel ja, een kolonie van individuen is het niet, het is een meercellig individue maar zonder centraal beheer. (hart hersenen, etc)

dus wanneer is ie dood?

Berichten: 61

Re: Hoe weet je of een kwal dood is?

dus wanneer is ie dood?
Als de levensprocessen die zich op intra/extra cellulair nivuea voltrekken onomkeerbaar tot staan zijn gebracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Hoe weet je of een kwal dood is?

Hoe kan je zien of een kwal dood is?
Niet.

Je kan het niet zien. Een op het strand aangespoelde kwal beweegt nooit en een kwal in zee beweegt altijd (als ze al dood is beweegt ze met de bewegingen van het water).

Je zou de kwal evt in een doorschijnend recipient met stilstaand water kunnen onderbrengen en een tijdje observeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Hoe weet je of een kwal dood is?

Er werd mij als kind verteld dat als de kwallen (op de Nederlandse stranden) nog doorschijnend zijn, dat je er dan vanaf moest blijven. Maar als ze een melkachtige kleur blauw hebben gekregen, dat ze dan wel dood zouden zijn (zichtbare uitdroging?).

Is dat onzin?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Hoe weet je of een kwal dood is?

Dat lijkt mij onzin. Ik heb tenminste altijd gedacht dat dat twee verschillende soorten zijn.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Hoe weet je of een kwal dood is?

Klopt!

Waarschijnlijk heb je de zeepaddestoel gezien, die is niet doorschijnend blauw, en niet giftig.

Er zijn wel meer soorten voor de nederlandse kust, waarbvan er maar 2 kunnen steken, te weten de blauwe haarkwal (blauwachtig met lange, draderige tentakels tot een halve meter lang. Hier is ook een gele variant van, net zo'n smerige prikkerd) en ik dacht de kompaskwal, die zo heet omdat hij strepen vanuit het midden van z'n lijf naar de buitenkant heeft lopen, gelijk een kompas. Of het was de oorkwal die ook kon steken, die heet zo omdat hij 4 organen in het centrale leef heeft die wel wat van oren weghebben. Blijf maar uit de buurt van die soorten.

Verder is er de zeepaddestoel, die niet kan prikken, de zeedruif (ongeveer net zo groot als een gewone druif), en nog wat soorten die ook geen kwaad kunnen, maar waar ik de naam van kwijt ben. Google is your friend!
Appareo decet nihil munditia?

Re: Hoe weet je of een kwal dood is?

Vroeger, toen ik nog klein was, heb ik eens wat kattekwaad uitgehaald...

Toen ik op vakantie was in Frankrijk kwamen we langs een haven waar allemaal grote (!) kwallen langs de kant "dobberden". Zo drijfde er een kwal van ongeveer een meter. Mijn nieuwsgierige ik kwam naar boven. Ik pakte een (redelijke grote) steen, die in de buurt lag, en gooide hem op de grote kwal. :shock: De kwal tolde in het water en bleef onderste boven liggen. Dit was het "wetenschappelijk" besluit dat de kwal dood was! ;)

Maar ja, dit kan je niet uitvoeren op elke kwal want:
  • Sommige kwallen liggen op het strand. Zij kunnen zich dus niet omdraaien.
  • Je zou nog al redelijk veel protest krijgen van Gaia en andere dierenbeschermingsverenigingen.

Reageer