Ontbinden in factoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

Ontbinden in factoren

Hoe ontbind je de volgende functie eigenlijk in factoren:

3x^2 + 4x +1

De oplossing zou in haakjes kunnen zoals bijv. (x-a)(x+a)

Maar met de abc-formule kom ik er niet uit, en mijn docent zei iets over de 3 buiten haajes halen, maar ik snap niet echt hoe dat werkt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ontbinden in factoren

wat bedoeld wordt is:

3x² + 4x +1 = 3 (x² + 4/3x +1/3)

(zie je wat ik deed?)

nu kun je dus je 3 eventjes buiten beschouwing laten en (x² + 4/3x +1/3) in factoren ontbinden volgens technieken die je eerder leerde
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 50

Re: Ontbinden in factoren

Jan van de Velde schreef:wat bedoeld wordt is:

3x² + 4x +1 = 3 (x² + 4/3x +1/3)

(zie je wat ik deed?)

nu kun je dus je 3 eventjes buiten beschouwing laten en (x² + 4/3x +1/3) in factoren ontbinden volgens technieken die je eerder leerde
Oke ik denk dat ik vergeten ben bij het buiten haakjes halen van 3, om ook 4x en 1 te delen door 3. Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ontbinden in factoren

Als je die breuken liever vermijdt (dat is wat 'vervelender' om te rekenen in de abc-formule), dan kan je het volgende onthouden: om ax²+bx+c te ontbinden in factoren zoek je eerst met de abc-formule de nulpunten. Stel dat de discriminant positief is, dan vind je twee nulpunten; ik noem ze p en q. De ontbinding in factoren is dan: a(x-p)(x-q); dus met de coëfficiënt a voorop.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer