55-plussers willen graag werken

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 151

55-plussers willen graag werken

Uitzendbureau Actief 65Plus heeft 7000 mensen in het bestand en banen voor tussen de 300 en 350 mensen. Die werken in deeltijd, van een halve dag tot enkele dagen per week. "Het zijn vooral mannen die een arbeidsverleden hebben van tientallen jaren. Ze melden zich soms uit noodzaak door te lage inkomsten maar ook omdat ze graag een werkkring hebben", vertelt Janine van den Biggelaar van het Amsterdamse bureau.

Volledig artikel: http://www.nu.nl/news/585353/36/55-Plusser...aag_werken.html

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: 55-plussers willen graag werken

Ik heb nee gestemd, waarom zou een jongere meer 'recht' hebben op een baan dan een 55+?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 151

Re: 55-plussers willen graag werken

Ik heb nee gestemd, waarom zou een jongere meer 'recht' hebben op een baan dan een 55+?
Misschien omdat de meeste ouderen al een heel leven werk achter de rug hebben. Ik ken lui die met een gouden handdruk in de VUT zitten en die nog asen op een baan. Dan vind ik dat een jongere, die nog een toekomst moet opbouwen, die baan mag hebben.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: 55-plussers willen graag werken

die uitzonderingen die je noemt komen vaker voor dan een gouden handdruk.

Ik heb het over die uitzonderingen. Uitgaande van 'normale' werkloosheid.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 672

Re: 55-plussers willen graag werken

Ik volg sylvester,als alle andere faktoren gelijk zijn heeft de jongere voorang.
huh?

Berichten: 160

Re: 55-plussers willen graag werken

Ik heb nee gestemd. Niet omdat ik vind dat ouderen voorrang moeten krijgen, maar omdat ik vind dat ze wel gelijke kansen verdienen. Echter, wanneer de jongere evenveel papieren heeft en kennis van zaken heeft, vind ik dat er een lichte voorkeur voor de jongere mag zijn. Deze heeft nog een toekomst op te bouwen. Kortom, Peter A. heeft gelijk, maar wanneer het niet gelijk is, moge de beste "winnen"

Berichten: 321

Re: 55-plussers willen graag werken

Ik heb ja gestemd. Ik heb daarbij vooral gekeken hoe het gaat in mijn vakgebied. Pas afgestudeerde psychologen hebben ontzettend veel moeite met het vinden van werk. Met name omdat veel instellingen vragen om papieren van postdoctorale opleidingen. Voor zo'n opleiding moet je echter een werkervaringsplaats vinden en voor zo'n plaats word je pas aangenomen als je veel ervaring hebt. Met andere woorden je hebt een opleiding nodig om ervaring op te kunnen doen, maar je hebt ervaring nodig om tot een opleiding te worden toegelaten. Nu zijn er een heleboel oude therapeuten die toentertijd van minister Borst zo'n gewild papiertje hebben gekregen, zonder ooit de opleiding te hoeven doen. Zij kregen het papiertje op basis van hun ervaring. Ik leer nu veel ervaren vrijgevestigde therapeuten kennen en ontdek dat ze vaak zo lang op hun eigen manier hebben gewerkt, dat ik als jonge beginneling hun een heleboel moet uitleggen. Zelfs basiskennis van de psychologie is ze vaak vreemd. Toch krijgen deze mensen voorrang op werk vanwege dat papiertje. Alsof ze het geld nodig hebben :shock: !
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: 55-plussers willen graag werken

Ik heb nee gestemd. Niet omdat ik vind dat ouderen voorrang moeten krijgen, maar omdat ik vind dat ze wel gelijke kansen verdienen. Echter, wanneer de jongere evenveel papieren heeft en kennis van zaken heeft, vind ik dat er een lichte voorkeur voor de jongere mag zijn. Deze heeft nog een toekomst op te bouwen. Kortom, Peter A. heeft gelijk, maar wanneer het niet gelijk is, moge de beste "winnen"


kennis van zaken is vrij lastig te meten. Een papiertje zegt niet alles. Een 55+ heeft waarschijnlijk meer (praktijk) ervaring.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 321

Re: 55-plussers willen graag werken

kennis van zaken is vrij lastig te meten. Een papiertje zegt niet alles. Een 55+ heeft waarschijnlijk meer (praktijk) ervaring.
En verouderde kennis.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Berichten: 160

Re: 55-plussers willen graag werken

Zeker, allemaal waar. Het is ook per vakgebied anders. In het geval van psychologie is er zeker iets voor te zeggen dat jongeren voorrang moeten krijgen op ouderen. Al was het maar vanwege de nieuwe theoretische kennis. Maar wat nu als deze oudere persoon zichzelf wel heeft bijgeschoold in de loop der jaren. En wat te doen met werk als stratenmaker en andere banen waarbij het juist handig is dat je meer ervaring hebt. Mooi zou zijn wanneer er een ballans zou zijn tussen ouder en jongere werknemers. Ikzelf werk in een organisatie waar ik met mensen werk die ouder zijn dan ik. daarvan kan ik veel leren, maar ze zijn ook bereid om van mij te leren. Dat is fijn, en houdt de organisatie fris en fruitig.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: 55-plussers willen graag werken

Ik vind het niet alleen etisch niet correct om iemand te bevooroordelen of te benadelen op leeftijd, het is ook nog eens verboden. (dit is echter heel moeilijk te controleren)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 141

Re: 55-plussers willen graag werken

Daar het voor jongeren de dag van vandaag moeilijk is om werk te vinden en zeker vast werk vind ik dat ouderen op pensioen moeten gaan als ze daar de leeftijd voor hebben en de jongeren een kans geven om een toekomst op te bouwen...

Bovendien denk ik dat al die 55+ die nog willen werken allemaal wel een mooie job hebben en zeker geen job die zware inspanningen eist of ploegenwerk...tja op een bureautje kan ik ook werken zolang mijn geest nog helder is...maar aan een band gaan staan...dan zullen ze wel vlugger beslissen om op pensioen te gaan...

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: 55-plussers willen graag werken

ik heb nee gestemd voorla omdat die ouderen dezelfde problemen hebben als wij. Ik ben universitair en normaal gezien verwachten ze van ons dat wij 3-5 jaar ervaring hebben of moeten hebben die we nergens mogen opdoen omdat we de kans niet krijgen (of eerlijker gezegd meestal de kans ni krijgen) tenzij je doctoreerd maar dan ben je over gediplomeerd zonder echt ervaring te hebben dus willen ze je ook niet (kost te veel).

ouderen dan 55 hebben vergelijkbare problemen, ze willen geen oude motten in hun werkomgeving en als ze aanvaard worden moet je ze te veel betalen door ancienniteit.

mijn eind conclusie jonger dan 30 of ouder dan 55 we hebben het allebij moeilijk....

xd

Berichten: 108

Re: 55-plussers willen graag werken

Wouter_Masselink schreef:Ik heb nee gestemd, waarom zou een jongere meer 'recht' hebben op een baan dan een 55+?
Misschien omdat de meeste ouderen al een heel leven werk achter de rug hebben. Ik ken lui die met een gouden handdruk in de VUT zitten en die nog asen op een baan. Dan vind ik dat een jongere, die nog een toekomst moet opbouwen, die baan mag hebben.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Werk is geen 'recht', of beter een schaars product.

Als een oudere werkt, produceert hij goederen of diensten en verdient hij meer. Dat geld geeft hij uit (of zijn kleinkinderen, etc.), daardoor is er ook meer werk.

Als ouderen werken, kan de economie sterker groeien, maar banen kost dit niet.
(-% Twistedmind %-)

Berichten: 108

Re: 55-plussers willen graag werken

Mario schreef:Daar het voor jongeren de dag van vandaag moeilijk is om werk te vinden en zeker vast werk vind ik dat ouderen op pensioen moeten gaan als ze daar de leeftijd voor hebben en de jongeren een kans geven om een toekomst op te bouwen...

Bovendien denk ik dat al die 55+ die nog willen werken allemaal wel een mooie job hebben en zeker geen job die zware inspanningen eist of ploegenwerk...tja op een bureautje kan ik ook werken zolang mijn geest nog helder is...maar aan een band gaan staan...dan zullen ze wel vlugger beslissen om op pensioen te gaan...
Die ouderen die achter de lopende band staan of (ander) zwaar werk doen zullen niet de groep zijn die weer aan de slag wil.

De pensioengelden van die mensen moeten wel opgebracht worden. Aangezien de bevolking vergrijst is dat alleen mogelijk als mensen ook langer doorwerken.

Degene die langer doorwerken, zullen vaak ook lang(er) gestudeerd hebben. Hun aantal werkjaren zal dan ook minder hoog zijn dan iemand die zwaar/laaggeschoolder werk doet.
(-% Twistedmind %-)

Reageer