Vraag: hebben vrouwen een adamsappel?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Vraag: hebben vrouwen een adamsappel?

Hallo,

Ik heb onlangs een discussie gehad met een vriend, over de kwestie of een vrouw nu wel of niet een adamsappel kan hebben/heeft. Meerdere bronnen vertellen dat de "laryngeal prominence", ofwel adamsappel (in ieder geval bij de man), een stukje kraakbeen is dat bij zowel de man als de vrouw, aan de voorkant van het strottenhoofd is bevestigd. De twijfel hier gaat echter over het feit of het bij de vrouw ook een adamsappel genoemd kan worden, of anders: het zichtbare uitstekende gedeelte van het strottenhoofd (indien daadwerkelijk zichtbaar), bij een vrouw óok een adamsappel genoemd kan worden?

Alvast hartelijk bedankt,

Wesley

Berichten: 1.116

Re: Vraag: hebben vrouwen een adamsappel?

Ja, zowel mannen als vrouwen kunnen een adamsappel hebben. Maar bij mannen is deze sterker uitgegroeid dan bij vrouwen. Dit onder invloed van de verschillende geslachtshormonen. Dit is zogezegd namelijk een ophangdeel van de stembanden. Bij mannen zijn de stembanden gemiddeld groter dan bij vrouwen, waardoor mannen meestal een lagere stem hebben dan vrouwen.

Berichten: 17

Re: Vraag: hebben vrouwen een adamsappel?

Dank! Wellicht zijn er andere mensen die dit kunnen bevestigen en/of willen betwisten?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vraag: hebben vrouwen een adamsappel?

Zowel mannen als vrouwen hebben een adamsappel. 'Kunnen hebben' lijkt me een beetje ongelukkig gekozen. Bij sommige mensen is deze beter zichtbaar dan bij iemand anders, dat dan weer wel. Uiteindelijk heeft iedereen een adamsappel.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Vraag: hebben vrouwen een adamsappel?

Op het volgende plaatje zie je hoe het strottenhoofd eruit ziet:

Afbeelding uit: http://www.dr-gumpert.de/fileadmin/bilder/...childdruese.jpg

Het gaat om het kraakbeen dat aangeduid is met nummer 2 (3 = de schildklier en 4 = de luchtpijp). Datzelfde kraakbeen nr. 2 ziet er van opzij als volgt uit:

Afbeelding uit: http://www.thiemebilddatenbankanatomie.de/...spx?imgid=16278

En het meest vooruitstekende stukje aan de linker kant van dit laatste plaatje komt overeen met de adamsappel. Je kan dit trouwens ook zelf voelen als je voelt aan jouw eigen adamsappel. Bij mannen steekt dat uitstekende stukje iets meer naar voren dan bij vrouwen. Maar de bouw van het strottenhoofd is voor de rest gewoon gelijk.

Afbeeldinguit: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...al_base.svg.png

En hier zie je het nog eens in z'n geheel. Het kraakbeen nr. 4 (of 13 wijst ook naar hetzelfde) komt overeen met de vorige tekening en net onder het gleufje 3 zie je de adamsappel.

En als je dat wil, dan kan je het op deze site nog eens zien op een (eenvoudig) filmpje.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 17

Re: Vraag: hebben vrouwen een adamsappel?

Goed; ik hoop dat dit het dispuut besluit. Hartelijk bedankt voor het antwoorden, iedereen. Verdere bevestiging is nog steeds zeer welkom.

Berichten: 17

Re: Vraag: hebben vrouwen een adamsappel?

Excuus voor mijn dubbele post: de functie "wijzigen", werkt momenteel niet.

Mijn vriend droeg het volgende stuk aan als bewijs dat enkel en alleen mannen een adamsappel bezitten:

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/7349

Ik heb getracht deze te vertellen dat dit onvoldoende bewijs is voor het feit dat alleen mannen een adamsappel hebben, maar deze wilde hier niets van weten. Mogelijk kan iemand dat hier nogmaals duidelijk maken, en vertellen dat dit stuk tekst niet als bewijs geldt voor het anatomische alleenrecht van de man op de adamsappel. Ik had deze discussie beter uit de weg kunnen gaan, maar zie mij nu genoodzaakt om in ieder geval de omstanders van de verbale discussie te overtuigen van het feit dat zowel de man als de vrouw een adamsappel hebben, en bovenal te laten zien dat uit het stuk tekst wat de heer aandroeg, niet af te leiden is dat alleen de man een adamsappel bezit (dit was mijn punt; ik heb mij tot op heden niet uitgelaten over de stelling: "vrouwen hebben geen adamsappel"). Ik zou erg blij zijn als iemand mij hierin kan bijstaan.

Nogmaals bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Vraag: hebben vrouwen een adamsappel?

...Meerdere bronnen vertellen dat de "laryngeal prominence", ofwel adamsappel (in ieder geval bij de man), een stukje kraakbeen is dat bij zowel de man als de vrouw, aan de voorkant van het strottenhoofd is bevestigd.
Dit klopt alvast: het uitstekende stukje van de larynx noemt men de adamsappel. That's it, niet méér en niet minder.

Het lijkt me in elk geval nuttig om zelf eens in de wetenschappelijke literatuur te duiken. En zelfs daar is er niet echt eensgezindheid.

Uit het volgende stukje wordt duidelijk waar het probleem zit: het wordt gelinkt met een mannelijke identiteit. Maar ook vrouwen kunnen een vooruitstekende larynx hebben:
... A prominent thyroid cartilage is identified with male sex. Reduction of the thyroid cartilage prominence (Adam's apple), also known as laryngochondroplasty, is often requested by patients undergoing male-to-female transsexual surgery. Some women, and even occasional slender men, with a markedly pronounced thyroid cartilage prominence also request this treatment to refine their neck contour....
uit: Conrad, Endoscopically Facilitated Reduction Laryngochondroplasty, Arch Facial Plast Surg Jul/Aug 2003, Vol 5, No. 4, pp 345-348

De volgende tekst beschrijft wat de adamsappel is, anatomisch bekeken en ze geeft daarbij hetzelfde aan als de vorige tekst:
Adam's apple is the common name given to the bulge located in the anterior part of the neck, noticeable mainly in males due to protrusion of the thyroid cartilage...

... This forms a dihedral angle opend backwards. The angle is more obtuse in woman (120°) than in men (90°); thus making the Adam's apple less obvious...
uit: Lassus, Adam's apple removal: A surgical approach, European Journal of Plastic Surgery, Volume 10, Number 2, 73-77, DOI: 10.1007/BF00578377

Hieruit volgt dus dat:

- ze is vooral merkbaar bij mannen

- Bij de vrouw is de adamsappel minder duidelijk

Daaruit besluit ik NIET dat de vrouw er gene heeft: ze is alleen minder duidelijk.

Verder hangt het er blijkbaar van af hoe je adamsappel precies definieert: als het om het vooruitstekende deel van de larynx gaat, zoals de literatuur blijkbaar ook doet, dan:

- zijn er sowieso vrouwen die een duidelijker uitstekende larynx hebben en dus wel degelijk een adamsappel hebben (maar niet elke vrouw heeft er dan één)

- besluiten andere onderzoekers dat de vrouw gewoonweg een minder duidelijke adamsappel heeft (maar ze heeft er dus wel één). Dit is trouwens ook de visie van Wikipedia.

Wie heeft dan gelijk? In elk geval zijn er vrouwen met een adamsappel, als je die definieert als het duidelijk vooruitstekende stuk. Anderen gaan er sowieso van uit dat vrouwen er één hebben, alleen valt ze minder op. Dus is het in elk geval fout te zeggen dat vrouwen nooit een adamsappel hebben.

Besluit (nogmaals...): In het 'beste' geval kan je stellen dat vrouwen er niet allemaal één hebben. En volgens andere onderzoekers hebben vrouwen er sowieso één, alleen steekt die wat minder uit bij hen.

Maar een adamsappel wordt blijkbaar gezien als iets mannelijks en daarop blijven velen hangen, denk ik dan.

Succes met de verdere discussie. ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 17

Re: Vraag: hebben vrouwen een adamsappel?

Ook mijn conclusie is dat vrouwen, op z'n minst, een adamsappel kunnen hebben. De stelling: "de adamsappel komt alleen voor bij de man", is bij deze dan ook volledig geaboleerd. Los daarvan lijkt het erop dat het uitstekende deel van de larynx, "prominentia laryngea", in zijn algemeenheid met adamsappel aangeduid wordt. Ik hoop dat dit topic voldoende materiaal bevat om mijn discussie partner te overtuigen. Wederom bedankt voor het contribueren aan het topic. Nog steeds zie ik graag andere reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Vraag: hebben vrouwen een adamsappel?

Mijn mening is de volgende.

De adamsappel is de uitstekende punt van het schildkraakbeen; een onderdeel van het strottenhoofd.

Tijdens de puberteit is het mannelijk geslachtshormoon testosteron onder andere verantwoordelijk voor de groei van het kraakbeen. Omdat mannen meer testosteron bezitten, groeit het schildkraakbeen bij de man (Adam) meer dan bij de vrouw. Bij sommige mannen valt de uitstekende punt van het schildkraakbeen meer op dan bij anderen en nauwelijks bij vrouwen. Vandaar de naam Adamsappel die voor de uitstekende punt van het schildkraakbeen bij mannen wordt bedoeld.

Het gevolg daarvan is ook, dat bij de man de stembanden, die vastzitten aan het schildkraakbeen langer worden en dus voor een lager stemgeluid zorgen en dat past ook bij Adam.

Berichten: 12.262

Re: Vraag: hebben vrouwen een adamsappel?

Het is een beetje een lastige kwestie, want het is vooral een optisch fenomeen. Bij mannen is het uistekende stuk kraakbeen gemiddeld groter/opvallender, maar het is geen 'orgaan' dat in het ene geslacht voorkomt en in het andere niet (zoals pakweg een baarmoeder of prostaat).

Ik zou het vergelijken met een vraag als 'hebben vrouwen een snor': over het algemeen niet, maar de (verder gezonde) vrouw met de meeste haren op de lip heeft er waarschijnlijk meer dan de man met de minste.
Victory through technology

Reageer