Waardoor worden je ogen slechter?

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 13

Waardoor worden je ogen slechter?

Hoi iedereen,

Ik heb een vraag. Bij sommige mensen worden de ogen ineens slechter in hun tienerjaren. Waardoor komt dat?

doordat je te veel op school zit en je ogen moe worden van het kijken naar het bord?

of omdat je ogen gewoon slecht zijn, en dat de tijd is dat ze het laten merken (pubertijd)

Waarom zijn mijn ogen zo??

En wat kun je eraan doen, behalve wortels eten? (doe ik al:))

Want ik weet zeker dat mijn ogen niet echt slecht zijn, maar gewoon moe. Want 's ochtends na lekker slapen doen mijn ogen 't veel beter en kan ik zó weer lezen!

bestaan oogmassages? icon_neutral.gif

BEDANKT!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Waardoor worden je ogen slechter?

Heeft te maken met het feit dat we behoorlijk wat door-groeien in de tienerjaren (de oogbol die groeit, waardoor die ahw. te langgerekt of te bol komt te staan). Verder spelen genetische factoren duidelijk een rol (ouders die bijziend of verziend zijn) en ook omgevingsfactoren. Veel lezen wordt bv. gelinkt eraan.

En als we vermoeid zijn (bv. door veel op een scherm of in een boek te lezen) dat zal het ook wel zo zijn dat de gezichtsscherpte tijdelijk 'slechter' kan zijn.

Wat kan je ertegen doen? Niet veel...

- Voldoende rust nemen. Maar dat zal enkel het stukje 'slechter zien door vermoeidheid' wegnemen. De bijziendheid (die samenhangt met een oogbol die teveel uitgerekt is = diameter is te lang) of de verziendheid (die samenhangt met een oogbol waarvan de diameter te klein is) zal je daarmee niet verhelpen. En daar gaat het natuurlijk in se om, bij bijziend- of verziendheid.

Nu, als je aangeeft dat je wel voldoende kan zien als je goed uitgerust bent, dan zou voldoende rust nemen wel belangrijk kunnen zijn voor je. Al vermoed ik dat het minder goed zien bij vermoeidheid toch al betekent dat het niet helemaal goed meer zit.

- een bril of lenzen dragen

- wortels eten zal daar niets aan veranderen. De vit. A van wortels helpt enkel om nachtblindheid tegen te gaan, iets wat de Westerse mens bijna niet kent omdat hij sowieso maar zelden een tekort heeft van Vit. A

- oogmassages ed. zullen ook niet helpen.

De oogarts kan verder uitmaken hoe het zit bij jou. Die kijkt bv. ook in het oog en zal beter kunnen aangeven dan jijzelf of er toch al een beginnende verziend- of bijziendheid is.

(zie ev. ook http://myopiestudie.nl/Oorzaken.html voor oorzaken van bijziendheid)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waardoor worden je ogen slechter?

Het gaat hier duidelijk om een persoonlijk medisch probleem. Volgens de bijsluiter van dit forum zal hier dan ook een slotje op komen.
"Meep meep meep." Beaker

Gesloten