Rijden in een cabrio

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

Rijden in een cabrio

Dit weekend heb ik voor het eerste meegereden in een cabrio.

Toen ik van voor zat (wat ik geweldig vond! :shock: ) waaiden mijn half lange haren naar achter of lichtjes opzij. Ok, tot hier vond ik het nog logisch. Maar toen ik van achter ging zitten en we 120 km/u reden vond ik het eigenaardig dat mijn haren in een teut voor mijn voorhoofd gingen zweven.

Hoe komt dit? Je zou toch verwachten dat je haren naar achter gaan zweven omdat je vooruit rijdt. Of komt dit door de turbulentie die ontstaat voor je voorhoofd en zo je haren meesleurt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Rijden in een cabrio

Ik denk dat als je achterin zat, een soort schotje zat, waar de wind als het ware tegenaan botst, en dan de tegenovergestelde richting ging waaien. In luxe cabrio's hebben ze daarom (dacht ik ooit eens gehoord te hebben) hoofdsteunen met gaatjes erin, zodat de wind er gewoon doorheen kan.

Berichten: 26

Re: Rijden in een cabrio

Het was een luxe wagen (Lexus :shock: ), maar hij had geen gaten in de kopsteun. Ook was er nergens een schotje te bekennen... (Ik heb het zo juist gecontroleerd mbv een aantal foto's.)

Of kan een kopsteun die iets groter is dan je hoofd, dit effect te weeg brengen? Dus dat de lucht tegen dit stuk kopsteun botst en zo in tegenovergestelde richting stroomt, waardoor het mijn haren meesleurt.

Of kan het toch de turbulentie voor mijn voorhoofd de oorzaak zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Rijden in een cabrio

Ik denk dat het komt door het volgende:

Als je hard gaat rijden dan duwt het raam de lucht voor je weg. als je niet zo snelgaat dan kan de lucht gewoon van voren komen, maar zodra je heel hard gaat dan gaat de lucht in de caberio zelf niet mee. en het kan niet zomakkelijk opgevuld worden door nieuwe lucht omdat het raam de lucht wegduwd. en dan zou er zo een vacuum worden getrokken bij de passagiers. Maar omdat de lucht na het raam niet wordt tegen gehouden kan het gewoon vanaf de achterkant de auto binnen, en dat gebeurd omdat het druk verschil anders te groot word. endaarom komt de wind van achter voor jou hoofd

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Rijden in een cabrio

Achter die ruit onstaat een wervel die aan de onderzijde (waar jij met je hoofd zit) naar voren "blaast".

Vlak achter de ruit is die vortex wat minder heftig op de plek van je hoofd en beweegd deze naar boven/achter.

Maar plaatjes zijn het duidelijks, het verschijnsel komt vrij algemeen voor:

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 26

Re: Rijden in een cabrio

GJ, ik dacht dus net hetzelfde! Maar eigenlijk spreekt dit Antoon zijn theorie toch tegen? Want door turbulentie krijg je toch een hogere druk, of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Rijden in een cabrio

GJ, ik dacht dus net hetzelfde!  Maar eigenlijk spreekt dit Antoon zijn theorie toch tegen?  Want door turbulentie krijg je toch een hogere druk, of niet?


Volgens mij kloppen beide verhalen wel ongeveer. Ze lijken me ook niet tegenstrijdig. Turbulentie geeft namelijk geen hogere, maar wordt veroorzaakt door een lagere druk, als ik het goed heb.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Rijden in een cabrio

Ja ik bedoelde het zeflde als GJ in iedergeval

Reageer