Nieuwe supermacht?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 74

Nieuwe supermacht?

Op dit moment heeft de Verenigde Staten de titel als opperste supermacht (grootste economie, sterkste leger) maar zoals jullie wel gemerkt hebben zien jullie dat die macht indampt. Wat mijn vraag is dus wie wordt als je de feiten bekijkt de volgende supermacht?

-Europa met een glorieus verleden dat de klap van Koloniaal verlies en wereldoorlogen weer te boven is gekomen en weer hersteld?

-China met een enorme groei in zijn economie?

-India met een immens grootte bevolking die maar blijft groeien?

-Verenigde Staten die de titel nu nog heeft en die misschien wel kan houden?

-Zuid-Amerika met groeiende economieën zoals Brazilië?

Wat denken jullie en waarom dan wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Nieuwe supermacht?

Wat denken jullie en waarom dan wel.
Ik volg de theorie van Francois Heisbourg, de verdichting van de wereld. De enige echte kanshebber voor de hegemonie op die moment, is eigenlijk China. Tegen 2020 zouden ze op economisch vlak eigenlijk ruim voldoende hebben om de hegemonie in handen te krijgen. MAAR het is veel waarschijnlijker dat ze de richting van Japan uitgaat, namelijk een economische grootmacht, met zeer weinig politieke en culturele invloed.

Ik acht het dus stukken waarschijnlijker dat we de komende jaren in een economisch vacuum terechtkomen, met 3 grote (verwesterde) blokken die onderling moeten delen, namelijk N.-Amerika, Azië en op de derde plaats Europa. Hiermee komt er dan een einde aan de nu 15 jaar van supermacht, die volgde op de korte 20e eeuw (1914-1989).

Er MOET ook helemaal geen supermacht zijn in de wereld, het grootste deel van de tijd is die er ook niet geweest.

In dat opzicht kan ik je het boek zeker aanraden. Zeer verhelderend over de recente geschiedenis.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer