Slinger van foucault

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Slinger van foucault

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een profielwerktstuk over de Slinger van Foucault (onder mijn bericht zet ik een korte uitleg), alleen ik weet niet waar ik moet beginnen.

Heb er ondertussen al veel over gelezen maar weet niet wat de volgende stap is.

Moet ik beginnen met het bouwen van een dergelijke slinger of moet ik eerst aan de slag het wiskundige gedeelte?

Ik heb namelijk het idee dat er mensen hier zijn met een stuk meer ervaring dan ik met deze dingen, dus een beetje hulp kan ik wel gebruiken.

Ook weet ik bijvoorbeeld niet helemaal wat ik als hoofdvraag moet doen, is het bijvoorbeeld verstandig om te stellen: 'Werkt de slinger van Foucault wel?' en dan vanuit deze visie gaan testen en rekenen of kun je beter alleen onderzoeken of zo?

hier een stukje uitleg over de Slinger van Foucault:

Of Foucault bekend was met het eerdere theoretische werk van Gustave-Gaspard Coriolis is niet bekend. Achteraf is te zien dat bij het gedrag van de slinger van Foucault een vorm van het corioliseffect bepalend is.

De slinger van Foucault is een lange slinger die geheel vrij kan oscilleren. De slinger moet in staat zijn om urenlang in beweging te blijven, want als men de slinger handmatig in beweging houdt, kan men (gewild of ongewild) ook het slingervlak beïnvloeden. Dit kan bereikt worden door een zeer lange slinger te maken, met een zwaar gewicht aan de onderzijde. Een slinger van Foucault werd voor het eerst tentoongesteld in 1851, vanaf het plafond van het Panthéon in Parijs. Dit was tijdens de wereldtentoonstelling. De gebruikte slinger bestond uit een 28 kilogram zware bol hangend aan een 67 meter lang touw.

Het aardige van het experiment is dat het de draaiing van de aarde bewijst in een geheel afgesloten ruimte, zonder zicht op de zon en de sterren; het bewijs van de aardse draaiing wordt geleverd zonder astronomische waarnemingen.

Om de beweging van de slinger waar te nemen had Foucault de vloer van het Pantheon met zand bedekt. De slinger trok een klein streepje door het zand tijdens zijn beweging. Na een uur was het slingervlak al behoorlijk van stand veranderd ten opzichte van de vloer.

groet,

Pieter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Slinger van foucault

Je vraagstelling zou kunnen zijn dat je wilt onderzoeken of het lukt om zélf een goede Foucaultslinger te bouwen. Dat is een mooie uitdaging (houd er rekening mee dat het niet lukt). Het zou logisch zijn om eerst de ideale theorie te beschrijven, dan je experimenten, en dan een discussie of het gelukt is en welke storende effecten je tegenkwam.

Je hebt het probleem van de luchtwrijving, je moet de slingering waarschijnlijk ondersteunen met een motortje bij het ophangpunt of een elektromagneet op de grond. Het is een hele kunst om imperfecties van het ophangpunt, die een voorkeursrichting opleggen aan de slinger, te vermijden. Je moet voorkomen dat de slinger in een ellips gaat slingeren, want dat verandert de precessiesnelheid ernstig.

Berichten: 4.502

Re: Slinger van foucault

Op de volgende opname staat een schaal weergegeven en een schone vloer (boek Flammarion 1885)
Bijlagen
Foucaultsslinger.jpg
Foucaultsslinger.jpg (1.05 MiB) 629 keer bekeken

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Slinger van foucault

@Oktagon: je had gevraagd of we je afbeelding kunnen roteren. Het antwoord daarop is: Nee, dat kunnen we niet. Je moet dat zelf doen, voordat je de afbeelding upload.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 4.246

Re: Slinger van foucault

Gewoon in paint roteren opnieuw opslaan en uploaden.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4.502

Re: Slinger van foucault

Ik zal het nu toch maar niet doen,anders wordt het een doublure.Een geinteresseerde kan downloaden en draaien!

Reageer