Toekomstige student natuurkunde (hopelijk)

Reageer
Berichten: 1

Toekomstige student natuurkunde (hopelijk)

Hallo lezers,

Ik ben momenteel student aan de HvA in mijn laatste jaar als interactie ontwerper en het is opzich wel leuk maar niet iets wat ik nog veel langer wil blijven doen. Ik ben vroeger op de middelbare school redelijk veel met natuurkunde en wiskunde bezig geweest maar helaas nooit wat mee gedaan. Maar nu mijn studie ten einde loopt en ik mijn stage heb gedaan kom ik er eigenlijk achter dat ik iets anders wil. nl. Natuurkunde.

Nou zal het moeilijk worden voor mij om toegelaten te worden aangezien ik (maar) HAVO E&M zonder natuurkunde of wiskunde B heb(ik weet het, niet zo heel slim). Maar als ik eenmaal mijn HBO-diploma heb en beschik over enige voorkennis dan kan ik een voorprogramma of schakeljaar volgen en zo wel toegelaten worden.

Aangezien het nog een tijdje duurt (september volgend jaar) tot ik kan beginnen met een volgende studie heb ik voldoende tijd om me voor te bereiden. Nou is mijn vraag waar ik het best kan beginnen? Wat zijn de voornaamste onderwerpen waar ik voldoende voorkennis van moet hebben en waar ik zelf aan kan werken. Het is niet de meest ideale oplossing maar wat ik zelf kan doen is altijd meegenomen.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen of heeft iemand nog tips wat betreft studeren aan de universiteit met een HBO diploma.

Ik ben 20 als ik afgestudeerd ben en krijg geen stu-fi meer dus misschien is deeltijd ook een optie?

Heel erg bedankt alvast voor enige hulp.

Met vriendelijke groet,

Thom

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Toekomstige student natuurkunde (hopelijk)

Hey Thom,

Mischien kun je zelf een bovenbouw VWO natuurkunde1 boek door worstelen.

[Scoop] of [Systematische Natuurkunde]

[Scoop] heb ik zelf les uit gehad, saai boek, maar heeft wel lekker veel opdrachten om mee te oefenen. Beetje oude methode maar werkt prima.

[Systematische Natuurkunde] is een veel leuker boek dan scoop. Zelf les uit gegeven aan eerste jaar Werktuigbouwers. Heeft tenminste ook kleurenfoto's, [Scoop] is alles zwart, blauw, wit, (behalve de kaft).

Het zal je vast niet aan de intelligentie liggen, en als je ergens toch niet uitkomt kun je altijd weer bij het wetenschapsforum aankloppen ;) .

Wat betreft instellingen waar je je opleiding kunt gaan volgen kan ik uitspraak over doen.

Ik kom zelf niet uit het westen.

Groeten Friso

Berichten: 34

Re: Toekomstige student natuurkunde (hopelijk)

Hallo,

Natuurkunde is een behoorlijk moeilijke studie zo naar het verluid (zelf heb ik er minder moeite mee), en valt volgens mij nergens deeltijd te doen.

Als ik jou probleem zo hoor zou ik je eerder aanraden HBO natuurkunde te studeren (Kan in Enschede(Saxion), Delft (Haagse Hogeschool) en ik Eindhoven (Fontys). Normaliter duurt deze 4 jaar, maar als je al stage hebt gelopen zou dit best eens 3,5/3 kunnen worden. Van universiteiten heb ik ook wel wat verstand, maar ik kan niet echt een curriculum omschrijving geven (Al valt deze wel te vinden op de site van Universiteit Twente).

Wat ik aanraad is vooral om de wiskunde goed onder de knie te krijgen. (Differentiëren, Logaritmen, Algebra en goniometrie.) Belangrijk is vooral dat je het principe begrijpt, niet of je de formules toevallig kan toepassen. De boeken die gebruikt worden in Delft en Enschede zijn van Jan Blankenspoor. "toegepaste wiskunde voor het hoger beroeps onderwijs" (Deel 1 is eigenlijk wat je al onder de knie zou moeten hebben voor je gaat studeren (Behalve het integreren)).

Verder raad ik aan de beginselen van optica te bestuderen (Spiegels, breking, lenzen (snellius)) en een klein beetje elektronica (Wet van Ohm). Optica en elektronica zijn via internet prima te bestuderen met enig doorzettingsvermogen. Genoeg informatie te vinden en als jij wat opdrachtjes kan verzinnen over snellius en die oplossen en over de wet van ohm zou je een heel eind moeten zijn. De wiskunde raad ik wel een boek/docent bij aan.

Mocht je het curriculum overzicht van Saxion willen hebben kan ik die wel opsturen en eventueel wat uitleg geven over de vakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Toekomstige student natuurkunde (hopelijk)

Hallo,

Zelf studeer ik nu natuurkunde in Leiden. En ik heb ook geen VWO gedaan. Sterker nog ik heb eerst VMBO, MBO, HBO-P en toen tijdens mijn HBO-P de deelcertificaten voor wiskunde B-1,2 en Natuurkunde gehaald. Dat is heel goed te doen in een half jaar. Moet je wel nu al beginnen. Is gelijk een goede test omdat bij natuurkunde het tempo heel hoog ligt. Natuurlijk kan ik het niet voor jouw zeggen, maar ik ben heel blij dat ik natuurkunde ben gaan studeren. Het verschil tussen HBO en universiteit is wel echt gigantisch.

Je deelcertificaten kan je heel goed halen via het boswell college van de universiteit van Utrecht

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Toekomstige student natuurkunde (hopelijk)

Natuurkunde deeltijd studeren lijkt me geen serieuze optie. Van de studenten die fulltime studeren is het maar een heel klein deel die het lukt om het netjes in vijf jaar af te ronden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 164

Re: Toekomstige student natuurkunde (hopelijk)

Ben zelf begonnen op Technische Natuurkunde op de TU/e, doe ondertussen werktuigbouwkunde. TN is heel theoretisch (het is bijna technische wiskunde) en weinig toepassing. Als je van wiskunde en natuurkunde houdt dan kan Werktuigbouwkunde, Biomedische Technologie (mocht je nog interesse hebben in Biologie), Bouwkunde (Constructies) en nog heel wat meer interessant zijn. Daarnaast ligt het tempo bij natuurkunde ongelooflijk hoog, bij Werktuigbouwkunde ligt volgens de meeste het tempo al hoog bij natuurkunde ligt het veel hoger. Dit is wel op de universiteit hoe het op het HBO zit weet ik niet, maar ik denk dat het verschil tussen de studies opzich wel gelijk zal zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Toekomstige student natuurkunde (hopelijk)

studiekeuze is altijd lastig, misschien is de keuze van een studie-keuze-test een idee?

Reageer