Lijstje van dominante genen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Lijstje van dominante genen

Ik las onlangs het volgende:

" Genen liggen dus op chromosomen en elk gen heeft zijn vaste plaats. Diploïde soorten hebben

homologe paren chromosomen, dus in diploïde soorten komt elk gen twee keer voor. Die

twee kopieën, dus genen op dezelfde plaats op de chromosomen van een homoloog paar,

heten allelen. De allelen van een gen kunnen van elkaar verschillen in de verschijningsvorm

van de eigenschap waarvoor het gen codeert. Als dat zo is, is één van beide allelen dominant

Samenvatting pag. 4

over het andere, en komt, indien aanwezig, tot uitdrukking in het organisme. Voorbeeld: van

het gen voor oogkleur is het allel voor bruine ogen dominant over het allel voor blauwe ogen. "

Nu vroeg ik me af of er nog voorbeelden zijn van dominante genen

zoals bv bruine ogen domineren over blauwe

Ik ben mij voort het moment aan het bezighouden met een zo een compleet mogelijk lijstje te maken van dominante genen maar kan wat hulp gebruiken

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Lijstje van dominante genen

Ik weet niet hoeveel kennis je van de genetica hebt (ik denk beperkte basiskennis) dus ik denk ik vertel het je maar even: Het is vrij onbegonnen werk, wist je dat de mens alleen al ongeveer 25000 genen heeft?!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Lijstje van dominante genen

Daar komt nog bij dat oogkleur niet via een simpel dominant-recessief systeem werkt.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer