Infimum en supremum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

Infimum en supremum

Hoe kan je met behulp van de definitie van het infimum het volgende laten zien?

inf{f(x) + g(x) : x € A} ](*,) inf{f(x) : x € A} + inf{g(x) : x € A}.

€ is het teken voor 'element van' in dit geval.

Ook vroeg ik me nog af hoe je van een bepaalde verzameling kon laten zien dat het supremum van die verzameling bestaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Infimum en supremum

Lauwratjuh schreef:Hoe kan je met behulp van de definitie van het infimum het volgende laten zien?

inf{f(x) + g(x) : x € A} ](*,) inf{f(x) : x € A} + inf{g(x) : x € A}.

€ is het teken voor 'element van' in dit geval.
Die stelling is niet waar, neem bijvoorbeeld f(x)=sin(x), g(x)=cos(x), en A = :) .

Dan inf { f(x) } = inf { g(x) } = 1, dus samen 2, maar inf { f(x)+g(x) } = [wortel]2

Ik denk dat je het omgekeerd bedoelde, met ;) ipv :) ? (dan klopt de stelling wel)
Ook vroeg ik me nog af hoe je van een bepaalde verzameling kon laten zien dat het supremum van die verzameling bestaat.
Door te kijken of de verzameling van boven begrensd is.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 21

Re: Infimum en supremum

Rogier schreef:Die stelling is niet waar, neem bijvoorbeeld f(x)=sin(x), g(x)=cos(x), en A = :) .

Dan inf { f(x) } = inf { g(x) } = 1, dus samen 2, maar inf { f(x)+g(x) } = [wortel]2

Ik denk dat je het omgekeerd bedoelde, met ;) ipv ](*,) ? (dan klopt de stelling wel)

Door te kijken of de verzameling van boven begrensd is.
er was ook nog het volgende gegeven:

Laat A en B een deelverzameling zijn van :) en neem aan dat B naar beneden begrensd is. Laat f,g : A -> B functies zijn.

ik weet niet of dit dan iets uitmaakt of niet?

Het lijkt mij van niet.

Berichten: 21

Re: Infimum en supremum

Ik begrijp het volgende niet:

V={v € ](*,) >0: v²<2}

Definieer x=SupV, laat zien dat x²=2

€ is weer het teken voor element.

Ik snap niet wat er hier gevraagd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Infimum en supremum

Lauwratjuh schreef:Ik begrijp het volgende niet:

V={v € ;) >0: v²<2}

Definieer x=SupV, laat zien dat x²=2

€ is weer het teken voor element.

Ik snap niet wat er hier gevraagd wordt.
Ik vind het persoonlijk altijd gemakkelijker om het te schrijven als een interval zodat je goed de grenzen kunt zien.

In welk interval is v²<2 ( rekening houdend met v€ ](*,) >0) ?

Berichten: 21

Re: Infimum en supremum

Siron schreef:Ik vind het persoonlijk altijd gemakkelijker om het te schrijven als een interval zodat je goed de grenzen kunt zien.

In welk interval is v²<2 ( rekening houdend met v€ ](*,) >0) ?


Volgens mij in het interval (0,[wortel]2).

Maar wat moet je dan verder doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Infimum en supremum

Lauwratjuh schreef:Volgens mij in het interval (0,[wortel]2).

Maar wat moet je dan verder doen?
Alleen letten op het gebruik van haken.

Het interval is dus: [0,[wortel]2[

[wortel]2 niet inbegrepen immers ([wortel]2)² is niet kleiner dan 2 maar gelijk aan 2.

Dus wat is nu het x= SupV van deze verzameling?

Berichten: 21

Re: Infimum en supremum

Siron schreef:
Alleen letten op het gebruik van haken.

Het interval is dus: [0,[wortel]2[

[wortel]2 niet inbegrepen immers ([wortel]2)² is niet kleiner dan 2 maar gelijk aan 2.

Dus wat is nu het x= SupV van deze verzameling?
ik heb geleerd dat bij een open interval de randen niet in het interval zitten en dat je dan () gebruikt en bij een gesloten interval dat daar dan de randen wel in de verzameling zitten en dat je dan [] gebruikt. Ik heb het net voor de zekerheid nog even in me boek opgezocht en daar staat het dus zoals ik hierboven beschreef.

x=SupV=[wortel]2 lijkt mij. En omdat je x dan kwadrateer wordt het x²=2 denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Infimum en supremum

Lauwratjuh schreef:ik heb geleerd dat bij een open interval de randen niet in het interval zitten en dat je dan () gebruikt en bij een gesloten interval dat daar dan de randen wel in de verzameling zitten en dat je dan [] gebruikt. Ik heb het net voor de zekerheid nog even in me boek opgezocht en daar staat het dus zoals ik hierboven beschreef.

x=SupV=[wortel]2 lijkt mij. En omdat je x dan kwadrateer wordt het x²=2 denk ik.
Ah, zo heb ik het nooit geleerd, maar je kan ook ] (open) [(gesloten) gebruiken:

[] gesloten interval

][ open interval

]] half open interval

[[ half gesloten interval

(Maar als je handboek dat zegt zal het wel kloppen volgens mij.)

Klopt. Het SupV=x=[wortel]2 en dus is x²=2

Dat moest toch aangetoond worden.

Berichten: 21

Re: Infimum en supremum

Rogier schreef:Die stelling is niet waar, neem bijvoorbeeld f(x)=sin(x), g(x)=cos(x), en A = :) .

Dan inf { f(x) } = inf { g(x) } = 1, dus samen 2, maar inf { f(x)+g(x) } = [wortel]2

Ik denk dat je het omgekeerd bedoelde, met ;) ipv ](*,) ? (dan klopt de stelling wel)

Door te kijken of de verzameling van boven begrensd is.
Hoe kwam je er eigenlijk in jou voorbeeld aan dat inf { f(x)+g(x) } = [wortel]2? het supremum is toch [wortel]2 en het infimum is toch -[wortel]2? dus dan zou hij toch wel kloppen voor jou voorbeeld?

Want dan wordt inf { f(x) } = inf { g(x) } = -1, dus samen 2, maar inf { f(x)+g(x) } = -[wortel]2 en dan is dus -2<-[wortel]2

Maar hoe kan ik dit dan bewijzen voor elke f(x) en g(x)?

Berichten: 21

Re: Infimum en supremum

Even alles op een rijtje zetten.

Definitie infimum: Een element x € :) heet een infimum van V als het een grootste ondergrens van V is, dat wil zeggen:

- x is ondergrens voor V, en

- als y een ondergrens voor V is, dan geldt y ;) x.

Laat A,B een deelverzameling van :) zijn, en neem aan dat B naar beneden begrensd is. Laat f,g: A → B functies zijn.

Laat met behulp van de definitie van het infimum zien dat:

inf{f(x)+g(x): x € A} ](*,) inf{f(x): x € A}+inf {g(x): x € A}.

Met € teken voor element van.

We hebben nu een tip gekregen van de docent:

Gebruik de definitie van infimum. Meer heb je niet nodig. De opgave heeft een heel kort antwoord, maar je moet correct redeneren.

Nu is mijn vraag of er iemand is die me een stap in de goede richting kan helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 368

Re: Infimum en supremum

Nu is mijn vraag of er iemand is die me een stap in de goede richting kan helpen.
ik denk dat je er als volgt kan geraken

Noem A =infimum van f(x) an B= infimum van g(x)

Dan is voor alle x : f(x) groter of gelijk aan A

en voor alle x : g(x) groter of gelijk aan B

maar dan is voor alle x : f(x)+g(x) ....

en dan nog een paar regels en het is klaar

denk ik ...
Het eindig getal π verenigt het eindige met het transcendente.

De eindige cirkel bereikt het oneindige in zijn isotrope punten.

Reageer