Loodjodide neerslag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Loodjodide neerslag

ik weet absoluut niet hoe ik dit moet oplossen. je kan vd regerende stoffen het aantal mol berekenen. mr wat kan ik dan doen?en welke reagentia worden er juist gevormd?

Je mengt 260 mL van een Pb(NO3)2-oplossing 1,20 mol.L-1 met 300 mL van een KI-oplossing 1,90 mol.L-1. Het lood(II)jodide slaat neer. Welk van volgende beweringen is niet juist?

De uiteindelijke concentratie aan nitraationen is 1,02 mol.L-1

De uiteindelijke concentratie aan Pb2+-ionen is 0,0482 mol.L-1

Er wordt 131 g lood(II)jodide gevormd

De uiteindelijke concentratie aan kaliumionen is 1,02 mol.L-1

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Loodjodide neerslag

en welke reagentia worden er juist gevormd?
Eerst eens lezen, en vooralsnog overbodige informatie even wegdenken:
Je mengt 260 mL van een Pb(NO3)2-oplossing 1,20 mol.L-1 met 300 mL van een KI-oplossing 1,90 mol.L-1. Het lood(II)jodide slaat neer.
Je reactievergelijking staat dus al bijna helemaal gegeven. Laat ik helpen en verklappen dat de atomen/ionen die we in het reactievat stopten en die geen deel uitmaken van dat lood(II)jodide kennelijk in oplossing blijven.

schrijf nu eerst het reactieschema
(vergelijkbaar voorbeeld: natriumchloride (aq) + zilvernitraat (aq) --> zilverchloride (s) + natriumnitraat (aq) )
maak daarvan een reactievergelijking:
vergelijkbaar voorbeeld : Na+(aq) + Cl-(aq) + Ag+(aq) + NO3-(aq) --> AgCl (s) + Na+(aq) + NO3-(aq)
en maak die kloppend (links en rechts evenveel stuks van elk atoomsoort aanwezig) .

Als je zover bent kunnen we verder.

(PS: bijna alles hier is dringend. Het is echter zinloos om dat er in je titel bij te vermelden, niemand wordt daar zenuwachtig van. Dat woordje heb ik dan ook maar weggehaald)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Loodjodide neerslag

ok bedankt.

wel ik dacht: pb(no3)2+ 2ki -> pbI2 + 2K(NO3)

-> pb2+ + 2i- + K+ + (NO)3 -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Loodjodide neerslag

seg schreef:ok bedankt.

wel ik dacht: pb(no3)2+ 2ki -> pbI2 + 2K(NO3)

-> pb2+ + 2i- + K+ + (NO)3 -
wat die tweede regel erbij doet is me neit duidelijk.

tip: gebruik

Code: Selecteer alles

[chem] reaktievergelijking [/chem]
tags.

dezelfde vergelijking die jij typte komt er dan wat leesbaarder uit te zien:

pb(no3)2+ 2ki Afbeelding pbI2 + 2K(NO3)

Dan nog waar nodig hoofdletters gebruiken (en nog wat poetswerk):

Pb(NO3)2 + 2KI Afbeelding PbI2 + 2K+ + 2NO3-

Toestandsaanduidingen (s,l,g,aq) zouden ook fijn zijn. Niet te slordig mee worden allemaal, kost geheid punten. ](*,)

enfin, dan kun je nu gaan rekenen. Hoe pak jij dat aan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Loodjodide neerslag

je kan de mol van beide reagerende stofefn berekenen.

dat zijn da 0.312 en 0.57 mol.

mr wat dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Loodjodide neerslag

Om te beginnen dan eens bepalen welke er in overmaat is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Loodjodide neerslag

Ik heb zelf ook problemen bij deze vraag. Ik vind dus dat je dan 0,285 mol loodnitraat en 0,570 mol kaliumjodide bij de reagentia en 0,285 loodjodide en 0,570 kaliumnitraat bij de reactieproducten hebt. Maar nu is mijn vraag hoe ik het aantal nitraat-,lood en kaliumionen kan bepalen ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Loodjodide neerslag

Ik heb zelf ook problemen bij deze vraag. Ik vind dus dat je dan 0,285 mol loodnitraat en 0,570 mol kaliumjodide bij de reagentia en 0,285 loodjodide en 0,570 kaliumnitraat bij de reactieproducten hebt.
Kaliumnitraat is oplosbaar en dus vind je het niet als zout, maar als losse ionen terug
Maar nu is mijn vraag hoe ik het aantal nitraat-,lood en kaliumionen kan bepalen ?
dat heb je dan toch zojuist gedaan?

Een reactievergelijking is tegelijkertijd een verhoudingstabel.

Als we deze neerslagvergelijking nemen:
Pb(NO3)2 + 2KI Afbeelding PbI2 + 2K+ + 2NO3-
dan staat daar eigenlijk een complete verhoudingstabel: 1Pb(NO3)2 : 2KI : 1PbI2 : 2K+ : 2NO3-

ofwel voor 1 mol PbI2 ontaat ook 2 mol NO3- (2 x zoveel kennelijk)

dus ja, 0,285 mol loodjodide geeft rechts ook 0,570 mol nitraationen.

Enige bijkomende vraag is: schoten er, uitgaande van de hoeveelheden ingangsstoffen, nog ionen over? Jawel, want we hebben voor bovenstaande reactie kennelijk ook 0,285 mol loodnitraat nodig. Maar we gooiden 0,312 mol loodnitraat in het reactievat. We hebben dus nog wat loodionen en nog wat nitraationen over die niet in bovenstaande reactievergelijking staan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer