Cash flow

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Cash flow

Hallo,

Heb in school volgende stelling gekregen en wou graag jullie mening verkrijgen .

" Aangezien cash-Flow de som is van winst en afschrijvingen is een verandering van afschrijvingsmethode neutraal ten aanzien van de cash-flow. Bij de beoordeling van de solvabiliteit van een onderneming is de vrije cash flow de belangrijkste grootheid"

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Cash flow

In het bedrijf dat ik destijds in nederland had was mijn definitie van de cash flow simpel: alles wat omzet is minus mijn lasten is de cashflow.

Overigens kan een mooie cashflow ook tegen je werken als bedrijf, namelijk als je een krediet nodig hebt van een bank. Ze zeggen dan, dat je het maar moet financieren uit je cashflow. Even vooruitdenken dus en op het juiste moment aanvragen; lage cashflow.
nothing will change without a rebel

Berichten: 4

Re: Cash flow

De cash flow komt voort uit de ontvangsten en uitgaven.

Eventjes een voorbeeld: "Aangezien cash-Flow de som is van winst en afschrijvingen is een verandering van afschrijvingsmethode neutraal ten aanzien van de cash-flow."

Dit is correct, omdat afschrijvingen wel kosten zijn, maar geen uitgaven. Er gaat namelijk geen geld uit de kas om de afschrijving te betalen. In plaats daarvan wordt de waarde van het desbetreffende actief lager gewaardeerd.

"Cash flow" is letterlijk vertaald: geldstroom. Het gaat dan ook letterlijk om de stroom van het geld binnen een bedrijf.

Reageer