Golven(zee)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Golven(zee)

hoi,

ik moet van school onderzoek maken over allerlei natuurfenomenen ik heb een vraag daarbij een vraagje ik leg wel wat me ook dwars zit in de uitleg

Zoals vele mensen weten is dat wind tijdens de dag altijd landinwaarts blaast en tijdens de nacht in zeewaarts blaas en nu is een golf word grotendeels bestuurt door een de wind zelf, maar s'nachts zie je toch nog vaak golven hoe komt dit?

mgv,manny

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Golven(zee)

Zoals vele mensen weten is dat wind tijdens de dag altijd landinwaarts blaast en tijdens de nacht zeewaarts blaast
Nou, altijd? Dat is wel een heel ideale voorstelling van zaken. En voorzover dat al gebeurt is dat veelal op windstille nachten, en merk je daar meestal eigenlijk alleen op korte afstand van het strand wat van.
en nu wordt een golf grotendeels bestuurd door de wind zelf, maar 's nachts zie je toch nog vaak golven. Hoe komt dit?
Nah, ergens midden op zee waait het dus nog, en die golven komen (ook) naar de kust.

In dit opzicht een echt natuurkundig fenomeen: De Nederlandse kustlijn is bijvoorbeeld in Zeeland best heel grillig. Toch komen golven, ongeacht de heersende windrichting, altijd vrijwel parallel aan de (grillige) kustlijn het strand op. ](*,)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: Golven(zee)

dankuwel voor uw bijdrage

Re: Golven(zee)

In dit opzicht een echt natuurkundig fenomeen: De Nederlandse kustlijn is bijvoorbeeld in Zeeland best heel grillig. Toch komen golven, ongeacht de heersende windrichting, altijd vrijwel parallel aan de (grillige) kustlijn het strand op. ](*,)
Omdat de zeebodem oploopt naar het strand toe wordt de golfsnelheid steeds lager. Net als bij lichtbreking in glas (waar de lchtsnelheid lager is) wordt het golffront verdraaid zodat het evenwijdig komt te liggen met het grensvlak.

Reageer