Rvs waterstof?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Rvs waterstof?

Ik ben nu een tijdje bezig met het maken van een waterstof generator (easy als wat),

maar bij een ding loop ik toch vast,

Welk metaal gebruiken als elektrode? In het apparaat van hoffman word uitsluitend edelmetaal gebruikt meestal platina. Maar wat als je goedkoop (met nadruk op goedkoop) een generator wilt maken? op youtube zeggen ze dit

http://www.youtube.com/results?search_quer...erator&aq=0

in elk filmpje word er rvs (roestvast staal) gebruikt. Ik heb dit dus uitgeprobeerd met deze proef opstelling.

Afbeelding

Zwavelzuur oplossing kan ook

Het probleem is dus nu: er ontstaat niet keurig waterstof gas zoals in het apparaat van hoffman met platina elektrodes.

als ik deze opstelling een uur of 10 aan laat staan met een spanning van 30 volt, ontstaat er bij de + en - pool een zeer hoge en lage ph waarde 14 en 1. Dus in elk youtube filmpje word dus niet alleen waterstof gemaakt? en worden de rvs elektroden langzaam opgelost? of heb ik dit fout?

mijn vraag is dus is rvs eigenlijk wel geschikt om waterstof gas te maken, en dan bedoel ik echt waterstof gas voor gebruik in waterstof cellen.

Rolf

(dyslectisch dus als je een zin niet snapt zeg het maar even)

Berichten: 7

Re: Rvs waterstof?

heb je de poolen plus en min wel verschillende diameters gegeven het is wel van belang dat de plus groter is dan de min. en rvs kun je naar mijn weten best gebruiken.

Berichten: 8

Re: Rvs waterstof?

patrick hobbie schreef:rolf ,

heb je de poolen plus en min wel verschillende diameters gegeven het is wel van belang dat de plus groter is dan de min. en rvs kun je naar mijn weten best gebruiken.
H20

2 keer H

is dat dan de reden dat de plus groter moet zijn dan de min pool om dat verschil op te heffen of zo?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Rvs waterstof?

Nee,

En voor de rest begrijp ik niet waarom je je inlaat met dit soort explosieve ondernemingen, als je geen flauw benul hebt wat je aan het doen bent.

30V voor de elektrolyse is grote flauwekul. En inderdaad, als je andere materialen gebruikt dan edelmetalen of grafiet, dan zullen je elektroden langzaam maar zeker afbreken.

Hoe dan ook: Je generator zal zeker niet goedkoop zijn in de zin dat je er op de een of andere manier geld mee gaat uitsparen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8

Re: Rvs waterstof?

Marko schreef:Nee,

En voor de rest begrijp ik niet waarom je je inlaat met dit soort explosieve ondernemingen, als je geen flauw benul hebt wat je aan het doen bent.

30V voor de elektrolyse is grote flauwekul. En inderdaad, als je andere materialen gebruikt dan edelmetalen of grafiet, dan zullen je elektroden langzaam maar zeker afbreken.

Hoe dan ook: Je generator zal zeker niet goedkoop zijn in de zin dat je er op de een of andere manier geld mee gaat uitsparen.
het word geen verbrandings waterstof generator,

maar eentje die op een waterstofcell word aangesloten,

en voor de veiligheid is er een terugslag ventiel =)

Rolf

Berichten: 1.379

Re: Rvs waterstof?

Rolf Smit,

Ik heb diverse filmpjes over waterelectrolyse bekeken. De problemen zitten vooral bij de keuze van de materialen voor de electroden en de samenstelling van de electroliet. De electrodereakties heeft men meestal wel op school geleerd.

Welnu, het beste materiaal dat je kunt nemen is nikkelplaat voor beide electroden en een ongeveer 35 %-ige KOH oplossing in water.

RVS is een meer kwetsbaar materiaal voor zowel de kathode als de anode. Aan de anode kan het RVS langzaam transpassief oplossen tot chromaat. Aan de kathode wordt de passief makende oxydelaag laag gereduceerd en penetreert er atomaire waterstof in het resterende RVS.

Een NaCl oplossing is geheel ongeschikt vanwege de aantasting van de anodematerialen en het oplossen van chloor in de gehele electroliet. Bovendien is er veel concentratiepolarisatie tijdes de stroomdoorgang met als gevolg heel hoge en lage pH waarden aan de electroden. Dit resulteert in veel energieverlies t.g.v. de zuur-base reaktie tot warmte.

Bij KOH en NaOH oplossingen is de concentratiepolarisatie veel geringer. Daarbij heeft het duurdere KOH de voorkeur omdat je daarmee een beter geleidende oplossing kunt maken. Het equivalentgeleidingsvermogen van de K-ionen is een stuk hoger die van Na-ionen.

Bij deze basen is de concentratiepolarisatie gering, er onstaan geen pH verschillen, alleen beperkte concentratieverschillen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 8

Re: Rvs waterstof?

hzeil schreef:Rolf Smit,

Ik heb diverse filmpjes over waterelectrolyse bekeken. De problemen zitten vooral bij de keuze van de materialen voor de electroden en de samenstelling van de electroliet. De electrodereakties heeft men meestal wel op school geleerd.

Welnu, het beste materiaal dat je kunt nemen is nikkelplaat voor beide electroden en een ongeveer 35 %-ige KOH oplossing in water.

RVS is een meer kwetsbaar materiaal voor zowel de kathode als de anode. Aan de anode kan het RVS langzaam transpassief oplossen tot chromaat. Aan de kathode wordt de passief makende oxydelaag laag gereduceerd en penetreert er atomaire waterstof in het resterende RVS.

Een NaCl oplossing is geheel ongeschikt vanwege de aantasting van de anodematerialen en het oplossen van chloor in de gehele electroliet. Bovendien is er veel concentratiepolarisatie tijdes de stroomdoorgang met als gevolg heel hoge en lage pH waarden aan de electroden. Dit resulteert in veel energieverlies t.g.v. de zuur-base reaktie tot warmte.

Bij KOH en NaOH oplossingen is de concentratiepolarisatie veel geringer. Daarbij heeft het duurdere KOH de voorkeur omdat je daarmee een beter geleidende oplossing kunt maken. Het equivalentgeleidingsvermogen van de K-ionen is een stuk hoger die van Na-ionen.

Bij deze basen is de concentratiepolarisatie gering, er onstaan geen pH verschillen, alleen beperkte concentratieverschillen.
hmm zwavelzuur dus geen goede electroliet,

ik ga eerst de nikkelplaat eens uitproberen met de KOH oplossing

bedankt!

Berichten: 9

Re: Rvs waterstof?

Ik zie op internet een hoop wazige sites die het hebben over "watergas" uit electrolyse, dat zou dan iets anders moeten zijn dan waterstof... Gebruik als toevoeging aan de automotor zou geweldige besparing moeten opleveren. Er zijn zelf auto's die geheel op dit watergas lopen (waarbij de dynamo voldoende stroom opwekt om het watergas te produceren....) Dan komt er meestal ook een hoop blabla over nulpuntentergie en Tesla en zo.

Heeft iemand meer info over dit "watergas"?

Berichten: 8

Re: Rvs waterstof?

Schuifmaat schreef:Ik zie op internet een hoop wazige sites die het hebben over "watergas" uit electrolyse, dat zou dan iets anders moeten zijn dan waterstof... Gebruik als toevoeging aan de automotor zou geweldige besparing moeten opleveren. Er zijn zelf auto's die geheel op dit watergas lopen (waarbij de dynamo voldoende stroom opwekt om het watergas te produceren....) Dan komt er meestal ook een hoop blabla over nulpuntentergie en Tesla en zo.

Heeft iemand meer info over dit "watergas"?
dat kom je inderdaad heel vaak tegen en het is allemaal onzin over die zero point energie, je kunt het wel benaderen maar echt halen lijkt mij niet.

Reageer