Maar één reactie?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

Maar

Je mengt 0,46 mol NaH2PO4 met 0,38 mol Na2HPO4 tot 1,0 liter oplossing. Je moet nu de pH berekenen, dat is op zich geen probleem. Maar de reactievergelijking die ze in het uitwerkingenboek geven snap ik niet.

Ze gaan namelijk alleen uit van de reactie H2PO4- (aq) + H2O (l) ↔ H3O+ (aq) + HPO42- (aq).

Maar mij lijkt dat HPO42- (aq) + H2O (l) ↔ H2PO4- (aq) + OH- (aq) ook plaats vindt. Wat klopt er niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Maar

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Maar

Hey dag Tempus ](*,) !

Volgens mij moet je beide reacties in rekening brengen, ik heb ook even zitten reken en normaal gezien zou de Kb voor de tweede reactie zelfs groter moeten zijn dan de Ka. Wat er toch op moet wijzen dat het eerder basisch zal reageren dan zuur.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Maar

In Binas staat inderdaad dat de baseconstante groter is dan de zuurconstante. Ik heb het nog aan mijn leraar gevraagd en hij zei dat de twee reacties eigenlijk hetzelfde zijn omdat je bij de tweede reactie aan beide kanten een H+ kan toevoegen waardoor je de eerste reactie krijgt. Dat is op zich wel logisch, maar dat betekent dus ook dat er geen extra H2PO4- ontstaat door de tweede reactie? Of is dit weer zo'n situatie waar je die hoeveelheid kan verwaarlozen? ;)

Reageer