Stukje dat grafiek van y-as afsnijdt?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Stukje dat grafiek van y-as afsnijdt?

Hallo,

ons werd gevraagd om met het stukje dat de grafiek van de y-as afsnijdt de waarde van g te bepalen.

We praten dan over de formule van de Trillingstijd : T = π * √(l/g) + π * √(z/g)

T staat hierbij op de y-as en √z op de x-as.

We moeten g bepalen.

l had een vaste waarde tijdens onze proef.

Ons probleem is hier dat we niet precies snappen wat er wordt bedoeld met het stukje dat de grafiek van de y-as afsnijdt.

Onze vraag is dan ook of jullie ons kunnen helpen uit te leggen wat daarmee wordt bedoeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 368

Re: Stukje dat grafiek van y-as afsnijdt?

Als
\(\sqrt{z}\)
de rol van x speelt en T de rol van y , dan is de grafiek van T = π * √(l/g) + π * √(z/g) een rechte.

Die rechte snijdt de y-as als z =0.

Met stukje op de y-as bedoelt men waarschijnlijk het stuk tussen de oorsprong van het assenstelsel en dat snijpunt op de y-as.

Met de waarnemingen uit de proef en dat stukje, moet je g kunnen berekenen
Het eindig getal π verenigt het eindige met het transcendente.

De eindige cirkel bereikt het oneindige in zijn isotrope punten.

Berichten: 3

Re: Stukje dat grafiek van y-as afsnijdt?

Fernand schreef:Als
\(\sqrt{z}\)
de rol van x speelt en T de rol van y , dan is de grafiek van T = π * √(l/g) + π * √(z/g) een rechte.

Die rechte snijdt de y-as als z =0.

Met stukje op de y-as bedoelt men waarschijnlijk het stuk tussen de oorsprong van het assenstelsel en dat snijpunt op de y-as.

Met de waarnemingen uit de proef en dat stukje, moet je g kunnen berekenen
Dankjewel voor de snelle reactie, ik snap nu wat er bedoeld wordt met het stukje dat de grafiek afsnijdt -

Ik moet nu voor z de waarde 0 nemen en voor T --> 8,001 ongeveer.. dat heb ik al berekend.

Nu moet ik die getallen invullen + de l die constant was tijdens de proef...

z/g = 0/g = 0

dus T = pi * wortel(l/g) blijft dan over en dan vul ik voor T die 8,001 in en voor l de vaste waarde en dan kan ik g berekenen. Dat klopt toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 368

Re: Stukje dat grafiek van y-as afsnijdt?

dat ziet er goed uit.

Ik hoop dat je voor g een realistische waarde vind.

Ben eigenlijk benieuwd wat je zal vinden.

Ik heb een soortgelijke proef ook nog moeten doen.

succes
Het eindig getal π verenigt het eindige met het transcendente.

De eindige cirkel bereikt het oneindige in zijn isotrope punten.

Berichten: 3

Re: Stukje dat grafiek van y-as afsnijdt?

Dankjewel,

Ik had een waarde van 10,02 ongeveer ongevonden, dat klonk best reeel, met een kleine meetonnauwkeurigheid. Zoals je weet is g normaal 9,81.. dus dat verschilde niet zoveel.

Maar nu kom ik erachter dat T 0,81 is in plaats van 8,001 .... En nu krijg ik een veels te laag getal en zit ik weer klem:(

Er staat voor de opgave ook nog een zinnetje over :

Volgens de theorie zou je grafiek de wiskundige vorm y = a*x + b moeten hebben... als y heb je dan T en als x heb je wortel z..

moet ik misschien daar verder op borduren?

Reageer