Buiging in drijfstang?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Buiging in drijfstang?

Hallo,

Op het werk hebben we een mechanisme met een krukas, drijfstang en zuiger. Mij collega heeft door middel van een FEM pakket de spanningen in de onderdelen bepaald en komt tot de conclusie dat de drijfstang verbuigt. De drijfstang is keurig symmetrisch ten opzichte van de draaipunten en zou volgens mij nooit een buiging kunnen krijgen. Deze zou dus alleen op trek en druk kunnen zijn belast.

Lijkt mij logisch dat de FEM berekening ergens niet klopt. Ik kan echter geen van mijn collega's overtuigen van mijn gelijk.

Kan iemand op dit forum mij misschien een advies geven hoe ik kan "bewijzen" dat een drijfstang nooit kan gaan buigen?

Alvast bedankt,

Bas

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Buiging in drijfstang?

Een bewijs dat hij niet kan buigen kan ik je niet geven.

Ik kan wel een reden verzinnen waarom hij juist wel gaat buigen. Het bovenste draaipunt (in de zuiger) gaat alleen op en neer. Maar het onderste punt (big end) gaat behalve op en neer ook heen en weer. En als dat maar snel genoeg gaat zal de massatraagheid er voor zorgen dat er buiging optreedt. Het midden zal tengevolge van de traagheid achterblijven in de heen- en weergaande beweging.

Berichten: 9

Re: Buiging in drijfstang?

Klazon,

Bedankt voor je reactie.

Ons mechanisme is statisch en ook statisch berekend. Wanneer het mechanisme beweegt onstaan er inderdaad massakrachten in de drijfstang die buiging veroorzaken, daar wordt in verbrandingsmotoren ook rekening mee gehouden.

Aan een deskundige constructeur zou ik kunnen stellen dat de draaipunten geen moment kunnen opnemen en dat er vanwege de evenwichtsvergelijking alleen normaalkrachten in de stang kunnen werken. Maar hoe leg je het uit aan een leek met een FEM pakket?

Reageer