Nikkel-cadmium batterij

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Nikkel-cadmium batterij

We hebben het met scheikunde over batterijen en redoxreacties. Nu staat er in mijn boek:

'Aan de minpool (van een batterij) reageert een reductor. Als de minpool een onedel metaal is, kan dit metaal zelf de reductor zijn; de pool wordt dan aangetast. Aan de pluspool reageert een oxidator'

Maar verderop staat er een uitleg over de nikkel-cadmium batterij, waar staatbij staat: 'de oxidator (in die batterij) is Ni3+ in Ni(OH)O, de reductor is cadmium, Cd. Het elektrolyt is KOH.'

Maar nu is de oxidator dus wel de staaf zelf? (Of ligt het aan het feit dat het een oplaadbare batterij is?, dat ze dat eerste zinnetje bedoelen bij niet-oplaadbare batterijen?)

Kan iemand mij dit uitleggen?

Liefs, roos.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Nikkel-cadmium batterij

Voor de duidelijkheid heb ik er even volgende afbeelding bij genomen:
galvanische_cel.PNG
galvanische_cel.PNG (19.33 KiB) 789 keer bekeken
Belangrijk is dat aan de positieve pool de reductie plaats vindt, aan de negatieve de oxidatie. Dit moet je altijd in je achterhoofd houden (KRAO = Kathode reductie Anode oxidatie) het is immers ALTIJD geldig!

Als we nu naar de Ni-Cd batterij kijken kunnen we de volgende reactie opschrijven:

2 NiO(OH) (v) + Cd (v) + 2 H2O ↔ 2 Ni(OH)2 + Cd(OH)2 alles in een pasta van KOH zoals je al zei.

Aan de kathode (+ pool):

NiO(OH) + H2O + e- Afbeelding Ni(OH)2 + OH-

Aan de anode (- pool):

Cd + 2OH- Afbeelding Cd(OH)2 + 2e-

Verder weet je
Een stof die in staat is een andere stof te reduceren wordt een reductor genoemd. De stof die gereduceerd wordt neemt de elektronen op en is dus de oxidator. De oxidator wordt gereduceerd, de reductor wordt geoxideerd.
Dus kan je besluiten dat NiO(OH) de oxidator is aan de kathode en Cd de reductor aan de anode. Het gaat hier beide om de elektroden, dit is immers perfect mogelijk.

Wat hierboven staat klopt ook via de eerste theorie, je ziet waarschijnlijk verwarring met
Aan de pluspool reageert een oxidator"
Dit hoeft immers geen vloeistof te zijn.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 19

Re: Nikkel-cadmium batterij

Kravitz schreef:Voor de duidelijkheid heb ik er even volgende afbeelding bij genomen:

[attachment=6447:galvanische_cel.PNG]

Belangrijk is dat aan de positieve pool de reductie plaats vindt, aan de negatieve de oxidatie. Dit moet je altijd in je achterhoofd houden (KRAO = Kathode reductie Anode oxidatie) het is immers ALTIJD geldig!

Als we nu naar de Ni-Cd batterij kijken kunnen we de volgende reactie opschrijven:

2 NiO(OH) (v) + Cd (v) + 2 H2O ↔ 2 Ni(OH)2 + Cd(OH)2 alles in een pasta van KOH zoals je al zei.

Aan de kathode (+ pool):

NiO(OH) + H2O + e- Afbeelding Ni(OH)2 + OH-

Aan de anode (- pool):

Cd + 2OH- Afbeelding Cd(OH)2 + 2e-

Verder weet je Dus kan je besluiten dat NiO(OH) de oxidator is aan de kathode en Cd de reductor aan de anode. Het gaat hier beide om de elektroden, dit is immers perfect mogelijk.

Wat hierboven staat klopt ook via de eerste theorie, je ziet waarschijnlijk verwarring met Dit hoeft immers geen vloeistof te zijn.
Beste Kravitz,

Mooie uitwerking hierboven, maar 1 ding is een beetje onduidelijk. De -pool is de reductor. +pool de oxidator. elektronen lopen van - naar +, als de -pool de reductor is wat bedoelt u dan met de reductor reageert aan de + pool, en aan de - Pool (de reductorstaaf) waarom reageert daar dan de oxidator en niet gewoon de reductor?? beetje onduidelijk. Ik weet wel dat de reductor staaf ionen af staat in de oplossing en daardoor negatief geladen is en dus -pool is en de bij de oxidator staaf precies andersom en ik weet ookal dat de stoffen uit de zoutbrug ervoor zorgen dat de ladingen in beide vloeistoffen gecompenseerd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Nikkel-cadmium batterij

Eerlijk gezegd snap ik je vraag niet echt 100%, kan je iets meer specifiëren?
Ik weet wel dat de reductor staaf ionen af staat in de oplossing en daardoor negatief geladen is en dus -pool is en de bij de oxidator staaf precies andersom
Dit is echter fout, het klopt dat de reductor elektronen afstaat, maar daardoor wordt hij positief opgeladen. De reductor blijft achter met een tekort aan elektronen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer