Roetschade na brand op metalen voorwerpen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Roetschade na brand op metalen voorwerpen

hallo

kan iemand mij hier over meer vertellen ?

Een deel van mijn werkplaats werd vernietigd door vuur en in een aanpalende ruimte kwam alles onder roet en rook, oa afkomstig van pvc verbranding.

Alle metalen voorwerpen vertonen nu een afschuwelijke roestlaag. kan dit chemisch verwijderd worden ? Sommige voorwerpen kunnen met staalwol behandeld worden, maar gedetailleerd gereedschap niet.

iemand beweerde dat bij verbranding van pvc zoutzuur vrijkomt en dat dit die hevige corrosie veroorzaakt.

Dank voor alle hulp en info

Hugo

Berichten: 567

Re: Roetschade na brand op metalen voorwerpen

Je hebt het dus over "roest" of geoxideerd ijzer. En hoe dit verwijderen?

Roest kan je verwijderen met een zure oplossing. Bijvoorbeelt een liter water met er een klein beetje zoutzuur in(eventueel in combinatie met staalwol).

Let wel op dat als de roest weg is, dat je de "zure film op het metaal" ook weer verwijderd met een zeepsopje ofzo, en vervolgens afdroogd !

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Roetschade na brand op metalen voorwerpen

Het klopt inderdaad dat bij de verbranding van PVC (Polyvinylchloride) zoutzuur (HCl) ontstaat. Verder is het ook mogelijk dat er nog chloorgas ontstaat, afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof die er aanwezig is.

Zoutzuur is een bijzonder sterk zuur, het zal je metalen voorwerpen aantasten en de vorming van roest versnellen.

Verder is roest eigenlijk niets anders dan een oxidelaagje (Fe2O3) dat gevormd wordt. Dit moet beschermen te verdere corrosie. In veel gevallen hecht dit oxidelaagje zo goed aan het metaal dat verder corrosie vermeden wordt. Bij ijzer is dit echter niet het geval, Fe2O3 brokkelt af! Gevolg: corrosie blijft doorgaan.

Het roest verwijderen kan je doen zoals Gelukkoos zegt. Al moet ik zeggen dat je evengoed alles in een cola-bad kan leggen als in zoutzuur. Op die manier kan je ook de details roestvrij maken. Wat ook schijnt te helpen zijn sommige producten van HG, zie o.a. deze pdf.

Belangrijk om te weten is wel dat je met je cola/zoutzuur bad het roest kan verwijderen maar dit is echter niet blijvend! (Of dit voor de producten van HG ook zo is weet ik niet, maar waarschijnlijk wel.) De oxidatie van ijzer gaat gewoon verder met zuurstof uit de lucht. Je bent dus opzoek naar een manier om je metalen voorwerpen af te schermen van de lucht. Een oplossingen hiervoor is het galvaniseren van al je metalen voorwerpen (dit gaat geld kosten). Beter is volgens alles bedekken met een goed hechtende metaalverf.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer