Werking alkali fosfaten en silcaten op kalk in water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Werking alkali fosfaten en silcaten op kalk in water

wij hebben thuis last van "hard water". volgens de fabrikant is de oplossing hiervoor het nocalc systeem.

de werking berust op toevoeging van alkali fosfaten en silcaten aan het ledingwater, deze zouden verbindingen aangaan met het kalk in het water zodat corrosie en kalk afzetting in leidingen wordt voorkomen en zelfs afneemt. Ook bij warm water?

mijn vraag is of dit wetenschappelijk kan worden angetoond. (graag in leken-taal, want ik ben niet scheikundig onderlegd). Want als het werkt vind ik het het aanschaffen waard, maar hier wordt door de fabrikant geeninfo over gegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Werking alkali fosfaten en silcaten op kalk in water

Ik kan je uitleggen wat ze bedoelen met het toevoegen van alkali fosfaten, de silicaten hebben waarschijnlijk hetzelfde effect maar dat weet ik niet met zekerheid.

In hard water zitten grote hoeveelheden Ca2+ en Mg2+ ionen. Deze vormen vaak samen met zepen of detergenten onoplosbare verbindingen met een aanslag tot gevolg.

Een van de methoden om dit te voorkomen is via complexvorming. De Ca2+ en Mg2+ ionen blijven wel in het water aanwezig maar ze vormen een complex met de toegevoegde stof. Het gevolg is zacht water zonder aanslag (Ca2+ en Mg2+ zijn aanwezig onder een oplosbare verbinding).

Als je iets meer details wil kan ik je zeggen dat er waarschijnlijk één van of een combinatie van volgende stoffen wordt gebruikt.
  • Na5P3O10 (natriumdiwaterstofethyleendiaminetetraacetaat ](*,) , handelsnaam is Calgon)
  • Na3(NTA) (natrium-nitrilotriacetaat)
  • Na2H2EDTA (natriumdiwaterstofethyleendiaminetetraacetaat)
(Wees gerust ik schrijf die namen mooi over uit mijn cursus ;) )

Als je zegt dat het om alkali fosfaten gaat zou ik het eerste suggereren. Naar het schijnt wordt fosfor echter al enkele jaren niet meer gebruikt in deze apparatuur vanwege het schadelijk effect in waterlopen. Teveel fosfor bevordert de algengroei, wat nadelig is voor andere waterorganismen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 3

Re: Werking alkali fosfaten en silcaten op kalk in water

hallo kravitz,

het is mij bijna duidelijk. vraag blijft of het werkt? en of het werkt als water wordt verwarmd (tot ca 65 graden Celsius)? En of het geen nadelig effect op leidingen en gezondheid heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Werking alkali fosfaten en silcaten op kalk in water

Wel het zit zo dat bij ongeveer 95% van alle stoffen de oplosbaarheid stijgt met de temperatuur. Bij de overige 5% zitten trouwen nog alle gassen, dus hierover zou ik me geen zorgen maken.

Nadelige effecten op leidingen heeft het niet. Het heeft eerder een positieve werking. Wanneer je hard water door leidingen gaat sturen, die daarbovenop nog vaak verwarmd worden krijg je kalk-afzettingen (CaCO3) tot gevolg. Denk bijv. aan de wasmachine of het koffiezetapparaat.

Wanneer een buis vol met kalk zit kan het water er nog moeilijk door, gevolg is verstopping en je moet enorm lang wachten als je een tasje koffie wil ;) . Idem voor de wasmachine, droogkast, waterkoker,... Als je echter deze kalk-afzetting kan voorkomen, kun je optimaal gebruikmaken van de leidingen.

Ik nam ook een kijkje op de site vanwaar je het product wilt halen, daar las ik het volgende over gezondheid.
www.nocalc.nl schreef:Ik heb gehoord dat kalk uit water halen niet gezond is. Haalt NoCalc kalk uit het water?

NoCalc isoleert de aanwezige kalk in het water en kan zich hierdoor niet op wanden en apparatuur afzetten doordat het ook een beschermende laag in leidingen en apparatuur vormt. Bij opname in het menselijk lichaam (door drinken van water) breekt de beschermende laag af en kan de benodigde kalk worden opgenomen. NoCalc is een food grade product.
In het eerste vette gedeelte zegt men in 'mensentaal' dat het om complexatie gaat. Uit het tweede stukje blijkt dat het geen kwaad kan om het op te nemen.

Met een 'food grade' product bedoelt men dat het vaak in de voedingsindustrie wordt gebruikt. Overigens lijkt het me niet de eerste keer dat ze zoiets gaan plaatsen, moest het schadelijke gevolgen hebben dan hadden ze volgens mij al lang een proces aan hun been. Verder zie ik ook net staan dat het in overeenstemming is met de internationale normen voor drinkwater volgens de EC-standaard (EN 1208).

Wat ik nog wil zeggen is dat het volgens 'de chemie' zal werken. Natuurlijk kun je niet met 100% zekerheid garanderen dat er niets meer van kalk in je water zal zitten. Het is een beetje afhankelijk van hoeveel 'waterverzachter' je erbij doet. Stel nu dat er 10 moleculen kalk aanwezig zijn er je doet er maar product bij om 6 moleculen te complexeren, ja... dan kan blijft er een beetje zitten. Wat helemaal niet erg is trouwens.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 3

Re: Werking alkali fosfaten en silcaten op kalk in water

thx, het is mij nu helemaal duidelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Werking alkali fosfaten en silcaten op kalk in water

Graag gedaan ;) !
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer