Studiekeuze

Reageer
Berichten: 2

Studiekeuze

Dag allemaal,

Dit jaar heb ik mijn HBO propedeuse Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek gehaald, maar ben er ook na een anderhalve maand in het tweede jaar achtergekomen dat dit toch niet is wat ik wil. Voornamelijk omdat ik moeite heb met het tekort aan contact met mensen maar ook omdat ik mijzelf toch niet de komende, laten we zeggen 10 jaar, in het lab zie staan.

Nou ik mijn propedeuse heb, kan ik ook (met enige deelcertificaten of cursussen) universiteit gaan doen.

Geneeskunde is iets wat mij altijd al interessant leek maar ik had mijn havo-diploma en geen VWO. Ook zit ik de laatste tijd naar psychologie (met Arbeids en Organisatiepsychologie als master in gedachte) en personeelswetenschappen te kijken, zeker omdat het werken met mensen mij toch erg trekt.

Mijn vragen zijn:

Als ik bij geneeskunde al door de loting zou komen, ben ik bang dat ik het niveau niet aan kan. Is er iemand die mij kan vertellen of de gemiddelde HBO-er (vond HBO niet moeilijk) dit aan kan met aardig wat inzet? En hoe word de overstap van het HBO naar het WO in het algemeen ervaren, behalve dat het theoretischer en zelfstandiger ingesteld is?

Met psychologie (en vervolgens Arbeids en Organisatiepsychologie-master) en personeelswetenschappen heb ik het idee dat je redelijk in hetzelfde werkvlak komt, iemand die weet of dit enigszins klopt?

Alvast bedankt en groetjes,

Emiel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Studiekeuze

...Met psychologie (en vervolgens Arbeids en Organisatiepsychologie-master) en personeelswetenschappen heb ik het idee dat je redelijk in hetzelfde werkvlak komt, iemand die weet of dit enigszins klopt?...
Emiel, ik kan als Belg niet echt iets vertellen over personeelswetenschappen. Deze studierichting is mij onbekend, ik vermoed dat ze niet bestaat in België of er een andere naam draagt.

Wél kan ik iets meer vertellen over A&O psychologie (met als onderdeel arbeids- en gezondheidspsychologie). Sowieso kan je stellen dat het beroep als A&O psycholoog erg variërend kan zijn:

- organisaties helpen bij het opstellen van allerhande (verbeter)projecten: de huidige toestand analyseren, nagaan wat men precies beter wil zien, in de literatuur duiken om instrumenten te vinden die de toestand kan verbeteren, projecten bedenken, uitvoeren en nadien toetsen op hun effectiviteit

- coachen van managers en werknemers: hoe kunnen ze nog beter functioneren in hun job

- counseling van werknemers die vastlopen in diverse problemen: zowel individueel als in groep

bv.: ivm. stress of burn-out

- testing en aanwerving van personeelsleden

- loopbaanbegeleiding van werknemers

- enz...

Wat betreft geneeskunde: dat is vooral studiewerk... In het begin van de studie heb je wel wat vakken of vakken die gebaseerd zijn op fysica, chemie en wiskunde. Dit zijn dan ook wel vaker de struikelvakken. Hoe het precies zit met een HBO-vooropleiding, weet ik niet...

Vandaar, anderen kunnen misschien verder aanvullen? ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Studiekeuze

Zelf heb ik de overstap gemaakt van HBO (ook HLO) (afgerond) naar een universitaire master. Er is een verschil in niveau, echter voor mij was dit zonder problemen te accommoderen. Heb je naast geneeskunde ook al eens nagedacht over een studie biologie. Hoewel je klassiek gezien natuurlijk in het onderzoek uit zou komen, betekend dit niet dat dit perse hoeft. Je zou zowel een meer journalistieke, controlerende of lesgevende richting op kunnen gaan. Hierover kan je je door een decaan het beste laten inlichten. Het verschil tussen een studie geneeskunde en een studie in elke andere universitaire richting is dat je bij geneeskunde tot arts opgeleid word. Elke andere studie zal je niet op een specifieke baan voorbereiden en je derhalve meer variatie in de mogelijke banen kunnen bieden.

Zelfs al zou je klassiek in het onderzoek uitkomen, dan nog steeds is er geen man over boord. Stel je voor dat je bijvoorbeeld ergens in de regenwouden zit of op de bodem van de zee een nieuw organisme ontdekt, het is dus niet alleen maar lab werk, dat is ook onderzoek!
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: Studiekeuze

Dat is inderdaad sowieso iets wat mij meer trekt, een breder loopbaanperspectief.. Ook vind ik onderzoek altijd interessant maar vooral met mensen dus wat Dido zegt trekt mij vooral, ik zal dus iets meer die richting op moeten gaan. Langs gaan bij de opleidingen en met studenten praten zal denk ik al wat verheldering brengen dus dat ga ik sowieso doen.

Blijft altijd lastig, zo'n studiekeuze! ;)

Reageer