Individualisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Individualisme

Hai iedereen,

Op het moment zit ik vwo-6. In januari moet ik een profielwerkstuk inleveren voor Filosofie. Na veel beraad heb ik besloten om het te hebben over individualisme. De te behandelen onderwerpen hierin zijn: 1 hoe is de individuele leefwijze van de 20e en 21e eeuw in de westerse wereld tot stand gekomen? 2 Wat precies is individualisme? 3 Hoe staat de rest van de wereld tegenover het individualistisch denken van de westerse wereld? 4 En welke beschavingen die hebben bestaan voor de onze hadden zo'n mate van individualisme dat het kenmerkend is voor de beschaving?

Bij vraag 1 heb ik als bron de combinatie Freud-Bernays gevonden.

Bij vraag 2 heb ik als bron een boek van John Taylor gevonden.

Voor vraag 3 en 4 heb ik echter nog niets. Kennen jullie een aantal wetenschappers of filosofen uit andere culturen die kritiek hebben op ons individualisme? (of dit juist prijzen natuurlijk)

Kennen jullie voor vraag 4 voorbeelden van maatschappijen waar men ook individualistisch was, misschien niet materieel gezien (consumenten maatschappij) maar spiritueel godsdienstig krijgsindividualisme of individualistisch bestuur? Zelf dacht ik aan de poleis in het klassieke Griekenland.

Alle hulp is welkom, extra ideeen voor subtopics op het PWS dan mijn 4 worden gewaardeerd. Als er een overbodig is (of 2 ;) ) laat het me dan weten alsjeblieft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Individualisme

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer